سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/1/19 18:36:28
یتیم خانه بهار و کبودراهنگ را دریابید؛

مجمع نمایندگان استان پیگیر تفکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ شوند

سالهاست که مردم دو شهرستان بهار و کبودراهنگ چشم انتظار تفکیک حوزه انتخابیه خود هستند تا بتوانند به طور مستقل هر یک نماینده ای مختص خود انتخاب کنند، اما پس از سالها همچنان این طرح در رفت و آمد در مجلس است.

شناسه خبر: 10863

گروه - مرضیه کریمی رادپور :

 

به گزارش نشاط شهر، گویا به تازگی بار دیگر این طرح با امضای ۲۲ نفر از نمایندگان در مجلس اعلام وصول شده که در صورت تصویب نهایی آن تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 290 نفر به 330 نفر و تعداد حوزه های انتخابیه از دویست و هشت حوزه به دویست و بیست و یک حوزه افزایش می یابد.

افزایش نمایندگان مجلس بار دیگر در مجلس اعلام وصول شد

طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی  در حال حاضر در کارگروه مربوطه در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حال بررسی است.

در این طرح بر اساس اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر 10 سال یکبار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، جغرافیایی، سیاسی، حداکثر بیست نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می تواند اضافه شود.

با توجه به اینکه بیست سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس می گذرد لذا این افزایش می تواند به عدد 40 نفر برسد.

در طی این مدت با تغییر تقسیمات کشوری و افزایش جمعیت حوزه های انتخابیه ضرورت اجرای اصل 64 قانون اساسی را دو چندان می نماید.

در این طرح با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان همدان، حوزه انتخابیه «کبودر آهنگ» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان کبودرآهنگ، شهر کبودر آهنگ، شهر شیرین سو، شهر گل تپه، بخش مرکزی، بخش شیرین سو، بخش گل تپه با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود و نام حوزه انتخابیه «بهار و کبودرآهنگ» به «بهار» اصلاح می شود.

چشم انتظاری ۲۰ ساله مردم بهار و کبودراهنگ در تفکیک حوزه های انتخابیه

مجید قاسمی جمشید یکی از فعالین اجتماعی سیاسی شهر بهار در گفتگو با خبرنگار ما در این باره اظهار داشت: طی ۲۰ سال گذشته بارها موضوع افزایش نمایندگان مجلس مطرح شده، اما این مهم محقق نشده و مردم استان بویژه اهالی شریف، زحمتکش و مظلوم دو شهرستان بهار و کبودراهنگ خسارت زیادی را از این بابت متحمل شده اند.

قاسمی افزود: مساحت دو شهرستان بهار و کبودراهنگ یک سوم مساحت استان همدان به گونه ای است که اگر نماینده بخواهد هر سال یکبار به شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه خود سر بزند مشقت فراوانی ببرد.

یک سوم استان تنها یک نماینده دارد

وی با مقایسه تعداد نمایندگان شهرستانهای استان همدان گفت: برای یک سوم استان تنها یک نماینده و برای دو سوم بعدی آن تعداد هشت نماینده در مجلس داریم و انتظار داریم همه مناطق استان متناسب با هم توسعه یابد ولی در عمل عدم امکان نظارت و مطالبه نماینده بر نحوه توزیع اعتبارات استانی و تصویب اعتبار از محل طرحهای ملی متناسب با وسعت و جمعیت دو شهرستان بهار و کبودرآهنگ باعث فاصله بین این دو شهرستان با سایر شهرستان های استان شده است.


 افزایش نمایندگان استان قدرت چانه زنی مجمع نمایندگان استان را بالا می برد

قاسمی افزود: در صورت افزایش یک نماینده به نمایندگان استان‌ قدرت چانه زنی و مطالبه گری استان در مجلس بالا خواهد رفت و در مجموع کل استان نیز از این بحث منتفع خواهد شد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر بهار افزود برابر آخرین سرشماری نفوس و مسکن جمعیت شهرستان بهار بیش از ۱۲۲۰۰۰نفر و کبودرآهنگ بیش از ۱۴۳۰۰۰نفر است در حالی که جمعیت شهرستانهای رزن ۱۱۷۰۰۰نفر، تویسرکان ۱۰۵۰۰۰نفر و اسداباد ۱۰۳۰۰۰نفر کمتر از جمعیت هر یک از شهرستانهای بهار و کبودرآهنگ بوده ولی قبل از این دو شهرستان صاحب کرسی مستقل نماینده مجلس شده اند.

 تعداد کم نماینده و حضور کمرنگ پورمختار در سالهای گذشته دو شهرستان را ۸ سال عقب انداخت

قاسمی جمشید و به عملکرد پورمختار در ۸ سال اخیر در دو شهرستان بهار کبودراهنگ اشاره داشت و اظهار داشت: کم بودن یک نماینده برای دو شهرستان از یک سو و حضور تنها نماینده این منطقه وسیع در یک کمیسیون تخصصی حساس فرصت و توان لازم برای پیگیری مشکلات و موانع توسعه ظرفیتهای اقتصادی کشاورزی و گردشگری را طی ۸ سال نگذاشت و این دو شهرستان را عقب انداخته و امسال نیز فقدان مرحوم عیسی جعفری این عقب افتادگی را برای ما چند برابر کرد.
 
 مجمع نمایندگان استان پیگیر احقاق حق مردم دو شهرستان باشند

وی نقش مجمع نمایندگان استان را در تصویب طرح افزایش نمایندگان بسیار مهم دانست و گفت: درمقطع کنونی که بهار و کبودراهنگ در فقدان نماینده به سر می برند مجمع نمایندگان استان و خصوصا نمایندگان معین دو شهرستان باید طرح افزایش نمایندگان مجلس را تا احقاق مردم دو شهرستان با دقت دنبال نمایند و زمینه بهره مندی استان از یک کرسی بیشتر و مردم شهرستان های بهار و کبودرآهنگ از نماینده مستقل را فراهم آوردند.

به گزارش خبرنگار نشاط شهر این روزها که در آستانه انتخابات میان دوره مجلس هستیم، سرنوشت گره خورده مردم بهار و کبودراهنگ بار دیگر مشقاتی را برای مردم دو شهرستان و کاندیداهای احتمالی پدیدار کرده است.

وسعت بالای دو شهرستان در تبلیغات انتخاباتی امکان ایجاد تطمیع و فساد انتخاباتی را بالا می برد

وسعت بالای دو شهرستان، تعدد روستاها و رسوم غلط دوره های سابق انتخابات مجلس در بعضی مناطق، باعث ایجاد فساد انتخاباتی با وعده و وعید به برخی سربگیران انتخاباتی می شود به گونه ای که در فرصت کم تبلیغات کاندیداها تنها فرصت دیدار با برخی سربگیران روستاها و برخی مناطق را خواهند داشت و همین مسئله شبهه وعده و وعید و تطمیع آنها و در نتیجه فساد انتخاباتی را در پی خواهد داشت.

با این تفاسیر لزوم تفیکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ بیش از پیش نمایان می شود و در عصر کنونی که این دو شهرستان در فقدان نماینده مستقیم به سر می برند چشم امید ما به مجمع نمایندگان استان است که سریعتر بتوانند این طرح را به نتیجه برسانند.

تنها یک نماینده از استان طرح افزایش نمایندگان مجلس را امضا کرده است

طبق خبر منتشر شده از خبرگزاری تسنیم در اوایل اسفند ماه طرح افزایش نمایندگان مجلس با امضای ۲۲ نماینده بار دیگر در مجلس اعلام وصول شده و در لیست امضا کنندگان این طرح تنها نام محمدمهدی مفتح از استان همدان دیده می شود و تنها این یک نام این سوال را برای ما ایجاد می کند که تا چه میزان این مسئله برای مجمع نمایندگان استان اهمیت دارد؟

 مردم دو شهرستان بهار و کبودراهنگ همچون یتیمی که پدر خود را از دست داده اند چشم امیدشان به مجمع نمایندگان استان و خصوصا نمایندگان معین دو شهرستان است که این طرح را با جدیت تمام دنبال کرده و به سرانجام برسانند تا مردم دو شهرستان را به آرزوی دیرین خود رسانند.

مرضیه کریمی رادپور

ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی