سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/1/27 20:55:06
مطالبات عمومی زنان و نقش شورا در پاسخگویی به آن ها/ نقش زنان در شورای شهر به چه میزان است؟

مطالبات عمومی زنان و نقش شورا در پاسخگویی به آن ها/ نقش زنان در شورای شهر به چه میزان است؟

تمجید از نقش زنان در سیاست ایران، هیچگاه از سر زبان مسئولان کشور نمی رود؛ چه آن زمان که در دوران گذار از انقلاب اسلامی بر این نقش تاکید می شده، چه در هشت سال جنگ تحمیلی که حضور آنان را قدر می دانستند و چه در دولت های بر آمده از رای مردمی که نیمی از جمعیت آنان را زنان تشکیل می دادند.

شناسه خبر: 10883

به گزارش نشاط شهر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زن و مرد ازیک گوهر و سرشت، بدون هیچگونه برتری از نظر خلقت نسبت به یکدیگر آفریده شده اند و این نکته در آیات نورانی قرآن کریم بارها یادآوری شده است.

آنجا که می فرماید: و از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنار ایشان آرامش یابید....

پس زن در خلقت از همان جوهر مرد است در اسلام زنان در مسائل اجتماعی شرکت می کنند و هیچ منعی برای شرکت در فعالیت های گروهی ندارند و این را می توان در آیات و روایات متعدد دید و به عینه مشاهده کرد.

در انقلاب اسلامی بر این نقش تاکید شده، چه در هشت سال جنگ تحمیلی که حضور آنان را قدر می دانستند و چه در دولت های بر آمده از رای مردمی که نیمی از جمعیت آنان را زنان تشکیل می دادند.

اما آنچه که در طرح نام و نقش زنان و سهیم دانستن آنان در سیاست ایران اثرگذار است و مسئولان را به راوی داستان هایی از حضور آنها در عرصه های مختلف کشور تبدیل می کند، دوره انتخابات است.

جایی که کاندیداهای انتخابات مخصوصا ریاست جمهوری نمی توانند به راحتی از نیمی از آرای جمعیت کشور بگذرند، آنها را با شعارها و وعده هایی که برای پاسخگویی به مطالبات آنان سر می دهند، تشویق به تداوم نقش آفرینی ها در عرصه سیاست کشور می کنند.

اگرچه سالهای آغازین انقلاب اسلامی با تخصیص جایگاه ویژه ای برای زنان ایرانی همراه بود و آنان را بر این باور رساند که رفته رفته این حضور پررنگ تر خواهد شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد. تثبیت جایگاه زنان در همان معدود نفراتی که وارد مجالس ایران پس از انقلاب شده بودند و معاونت هایی که در سالهای آتی برای آنان در نهاد ریاست جمهوری در نظر گرفته شد، حد اعلای برآورده شدن خواسته های آنان بود تا باز هم زنان باشند و دوران انتخاباتی که به راحتی نامشان ابزار تبلیغاتی کاندیداها می شود.

اکنون با نزدیک شدن به دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، باز هم بر نقش پررنگ زنان در عرصه سیاسی کشور تاکید شده و وعده هایی که از این طریق در پاسخ به مطالبه گری های آنان داده می شود، آنان را به پای صندوق های رای خواهد کشاند.

 جمهوری اسلامی ایران براین باور است که حضور سیاسی زنان در مناصب حکومتی می تواند مثمر ثمر بوده و از پتانسیل حاصل از حضور آنها در مناصب مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی استفاده بهینه را نمود .

رویکرد اسلام به بحث حضور زن در حکومت و سیاست مبتنی بر اندیشه‌ای است که قائل به حضور زنان در مقیاس تکامل جامعه است. از این منظر حضور زن در تکامل‌گرایی بدین معنا است که افق حساسیت و اندیشة زنان از سطح مسائل خرد و تنها کسب مناصب قدرت بطور کلّی به افق بالاتری دست یابد.

 از این منظر زنان محور ارتقاء سطح حساسیت در جوامع جهت نیل به اهداف و آرمانهای بزرگ می‌باشند. لذا اصلی‌ترین نقش زنان در جایگاه حکومتی جوامع، نقشی کیفی مبتنی بر تغییر ارزشها، ارتقای تفکرات و تعالی رفتار عمومی جامعه است و کلیدی‌ترین جایگاه بانوان مسلمان شکل‌دهی موج عواطف جمعی است.

حضور کمرنگ زنان در مناسبت های سیاسی و اجتماعی را میتوان از ضعف های سطوح مدیریتی این استان برشمرد ، چرا که حس مادری و حس حاکمیتی در اداره یک مجموعه باعث تلفیقی از حس مادرانه که همان دلسوزی و محبت و توجه همراه با دید حاکمیتی ، خروجی جدیدی را به وجود خواهد آورد که در نتیجه آن باعث آرامش و تلطیف و روان شدن کارهای اداری یک مجموعه میشود و این را می توان در بعضی از مناصب حکومتی که سکاندار آنان از بانوان محترم بودند به عینه ملاحظه و مشاهده کرد .

لذا یکی از ضعفهای اساسی شورای اکثر شهرها حضور بانوان پرتوان می باشد، لازمه شورای شهر بانوانی فعال و پرتلاش و تخصص در امور فرهنگی و آشنایی با فرهنگ و سنن حاکم بر شهر می باشد.

حضور یکپارچه بانوان در انتخابات شهر ، یعنی حضور تمامی مادران و خواهران که آینده سازان این جامعه و تربیت کنندگان نسل فردا می باشد ، باعث افتخار ومباهات می باشد.

به امید حضور پررنگ آنان ...

 

انتهای پیام/


برچسب ها: جمهوری_اسلامی#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
انتخابات 1400