سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مرجان عاکفی مسئول کانون کهن میراث بهار در هفته میراث فرهنگی از مشکلات و بی مهری هایی می گویند که بر میراث فرهنگی شهرستان روا میرود .

شناسه خبر: 11164

 

به گزارش نشاط بهار ؛ مرجان عاکفی در ابتدا با تبریک هفته میراث فرهنگی به دوستداران فرهنگ بهار ، برخی از مشکلات پیش روی این حوزه را برشمرد و این موانع را به سه دسته تقسیم کرد:

۱_ بی مهری مسئولان

 ۲- بی توجهی مردم

 ۳-عدم نگارش تاریخ بهار به روش علمی

وی در رابطه با بی مهری مسئولان اطهار کرد :بهار دارای نمایندگی میراث فرهنگی است و برای تبدیل شدن به اداره باید امتیاز لازم را کسب نماید ، اما برای تحقق این امر تاکنون هیچ تلاشی از سوی مسئولان مربوطه دیده نمی شود؛ در حالی که می‌توان با راه اندازی یک موزه مردم شناسی امتیاز کافی برای این مهم را کسب نمود.

از طرف دیگر ما در سطح شهرستان بهار موارد زیادی از آثار ملموس و ناملموس برای ثبت کردن در فهرست آثار ملی را دارا میباشیم که متاسفانه هیچ توجهی به آنها نشده و در سایه همین بی‌توجهی‌ها دو مورد از غذاهای سنتی بهار به نام همدان ثبت شده است و با ادامه این روند، شاهد از دست دادن همه میراث خود خواهیم بود ؛ هرچند کانون کهن میراث بهار با رایزنی و ارتباط با مسئولان خارج از استان و همشهریان دلسوز در پی حفظ این آثار برای شهر است.

از طرف دیگر به علت عدم تشکیل جلسه شورای میراث فرهنگی شهر و شهرستان جایی برای بررسی و مطرح شدن این مشکلات نیست و من نمی‌دانم به چه علت سه سال است که این شورا تشکیل جلسه نداده با وجود اینکه ما بسیار پیگیر بوده ایم.

کم توجهی در این زمینه ها فقط مربوط به مسئولان شهرستانی نبوده و ما طی پنج سال اخیر فقط یک بار و آن هم با تلاش آقای پاشایی مسئول نمایندگی وقت شهرستان موفق به دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی استان شده ایم اما از حق نگذریم پاسخگویی خانم عباسی و آقای مهندس خاکسار و پیگیری ایشان را فراموش نمیکنیم. حضور مهندس خاکسار را در برنامه شب چله کانون بر رسیدگی به مشکلات و صحبت های اعضا در هر زمان ممکن از طرف ایشان را ارج می نهیم.

عاکفی دومین مورد از مشکلات این حوزه را بی توجهی مردم دانست و اذعان کرد:  بی توجهی مفرط مردم شهر را نیز یکی از دلایل مشکلات موجود می‌دانم ، برای مثال هیچ کس در مورد بیلبورد نصب شده در ورودی شهر که متعلق به میراث فرهنگی است واکنشی نشان نداده؟!

 این درحالیست که نزدیک به دو سالی میشود که این بیلبورد خالی از بنر می باشد هرچند شاید این عدم آگاهی از آنجایی سرچشمه می گیرد که ما در دو سال گذشته و در مناسبت های مرتبط با میراث فرهنگی، عید نوروز و و یا غیره ، بنر یا اطلاعیه در سطح شهر ندیده ایم!!!

همچنین به سخره گرفتن گویش و لهجه بهاری در بین خود مردم و پدیدار شدن طنز های سخیف و توهین آمیز در فضای مجازی از طرف برخی همشهریان موجب شده به تدریج زبان و گویش محلی که یکی از مهمترین جنبه‌های فرهنگی هر منطقه‌ای است به زیر سوال رفته و در ادامه کاملاً به دست فراموشی سپرده شود ؛ بنظرم شایسته نیست که یک شهروند بهاری با دیدن چنین مضامین غیرفرهنگی و سخیفی واکنش مثبت نشان داده تا باعث زمینه سازی تخریب روز افزون فرهنگ خویش باشیم‌.

وی گفت:از طرفی چه بسیار دیده می شود که برخی افراد سودجو با حفاری‌های غیرمجاز به سرقت آثار باستانی می پردازند و این عمل موجب مجهول ماندن همیشگی نقاط تاریک تاریخ گذشتگان می‌شود؛ چقدر متاسف و متاثر می‌شوم هنگامیکه می بینم عده ای آثار تاریخی این شهر را عرصه تاخت و تاز منافع خود قرار دادند و چه تهمت هایی به بنده روا می دارند، این قبیل تهمت ها و جذاب سازی ها در مورد حمام کهنه بهار که یک اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است جای گله گزاری زیادی دارد که وجود آن بر کسی پوشیده نیست.

این فعال فرهنگی سومین مشکل حوزه میراث فرهنگی بهار را عدم نگارش تاریخ بهار عنوان کرد و افزود: با احترام به همه دلسوزان ، تاریخ پژوهان و تاریخ‌نویسان شهرمان که زحمات آنها باعث تداوم و روشن ماندن گوشه‌ای از تاریخ شهر شده است باید نکته ای یادآور شوم ما هیچ تاریخ مکتوبی که به صورت علمی و آکادمیک نگاشته شده باشد در مورد شهر بهار نداریم و این نیازمند یک خرد جمعی و یک همت بالا از طرف علاقمندان مورخان و اساتید و دانش آموختگان دانشگاهی دارد تا بتوان نگارشی علمی تحقیقی به مردم فهیم بهار ارائه نمود.

 افتخار دارم اعلام کنم کانون کهن میراث بهار با ایجاد یک اتاق فکر به نام بهار شناسی، بنیانگذار این حرکت علمی در بهار خواهد بود و از همه علاقمندان و فرهیختگان دعوت می‌کنم با عضویت و حضور و کمک به این اتاق فکر موجبات نگارش دانشنامه تاریخی شهر و شهرستان بهار را فراهم آورند.

مرجان عاکفی مسئول کانون کهن میراث بهار در پایان تصریح کرد:  جا دارد از آقای دکتر سلیم سلیمی که در روند ثبت حمام کهنه نقش بسزایی داشتند و همیشه کمک حال و یاور کانون بوده‌اند تشکر ویژه میکنم و همچنین از آقای مهندس مصطفی پاشایی مسئول سابق نمایندگی شهرستان بهار به خاطر زحمات فراوان در طی دوران مسئولیتشان سپاسگزارم .

 

انتهای پیام /


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی