سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/3/26 17:46:19
هشت سال گذشته،

۱۰ رشته منسوخ شده صنایع دستی همدان احیا شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: ۱۰ رشته منسوخ شده صنایع دستی این استان در هشت سال گذشته احیا شده است.

شناسه خبر: 11219

به گزارش نشاط شهر هاشم مظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رشته های صنایع دستی واجد قابلیت اقتصادی در حال فراموشی از جمله نمدمالی، جاجیم بافی، کپه بافی، گره چینی" ، نازک کاری چوب، تراش سنگ های قیمتی و نگارگری همدان، قلم زنی روی مس تشکیل و راه اندازی شده است.

وی اظهارداشت: ۱۵۰ کارگاه قلم زنی، بیش از ۸۰ کارگاه تراش سنگ های قیمتی در چندسال اخیر فعالیت خود را آغاز کردند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با بیان اینکه پشم ریسی یکی از رشته های منسوخ شده بود که با احیای آن ۱۵۰ نفر اشتغالزایی شده است گفت: فعالان این رشته در روستای «ده موسی» و «درانه» هستند و تمام محصولات تولیدی آنها توسط تولیدکنندگان تبریزی پیش خرید می شود.

وی با بیان اینکه نازک کاری چوب، حلبی سازی و جاجیم بافی در حال از بین رفتن است که باید در ملایر  و تویسرکان احیا شود افزود: ۸۵ رشته صنایع دستی در این استان وجود دارد که سه رشته شاخص بومی است.

مظاهری خاطرنشان کرد: ۴۵ هزار نفر در ۳۱ هزار کارگاه صنایع دستی اشتغال دارند که یک چهارم آنها در شهرستان ملایر، یک چهارم در تویسرکان و مابقی در لالجین و همدان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در تولید صنایع دستی، استان همدان رتبه دوم کشور را کسب کرده است و در تولید مبلمان رتبه اول را داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۲ میلیون دلار صنایع دستی از استان صادر شده است، اظهار داشت: تقویت کانون‌ها و خوشه‌های تولید صنایع دستی در روستاهایی از جمله اشترمل، جیجانکوه، حاجی‌آباد، توچغاز، می‌آباد، داویجان، حرم‌آباد و جوراب از دیگر اقدامات در این زمینه است.

انتهای پیام /


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر