سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/6/6 16:41:54
به مناسبت روز خبرنگار؛

نشاط شهر از ابتدا تاکنون

نشاط شهر مردمی است، نه سفارشی!

شناسه خبر: 11563

روز خبرنگار بهانه ای است برای مرور خاطرات 9 ساله مجموعه خبری نشاط شهر بهار که در سال 1391 فعالیت خود را با پایگاه خبری تحلیلی آغاز کرد.

مرتضی بهادربیگی و مرضیه کریمی رادپور از موسسان این مجموعه خبری هستند که از ابتدا با تمام مشقات پایه گذار این مجموعه خبری بودند، مرضیه کریمی رادپور به عنوان مدیرمسئول و صاحب امتیاز مسئولیت حقوقی این مجموعه را بر عهده دارد و مرتضی بهادربیگی به عنوان پایه گذار و مدیر اجرایی پشتیبانی و راهبری اين مجموعه خبری را عهده داراست، البته احمد گنج تابش نیز به عنوان مدیر فنی سایت نشاط شهر چند سال اول شروع به کار آن بدون هیچ چشم داشت، زحمات زیادی برای این مجموعه کشید که جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.

پس از آن در ادامه اعضای دیگری در قالب اتاق فکر، خبرنگار، عکاس و ادمین در دوره های مختلف به این مجموعه پیوستند که کمک آنها به مجموعه باعث رشد و تعالی مجموعه شد و ما همواره سپاسگزار تک تک این افراد بوده و هستیم.

چه شد که نشاط شهر ایجاد شد؟

همواره یکی از دغدغه های فعالین اجتماعی و فرهنگی شهر بهار در سالهای گذشته نبود رسانه ای مستقل و مردمی برای آگاهی از اخبار و اطلاعات مختص شهرستان  بود، کمبود رسانه ای مستقل و بدور از موضع گیری های جناحی و  سیاسی در شهرستان احساس می شد، همین مسئله خود مهمترین دلیل برای ایجاد نشاط شهر شد که پشتیبانی سازمان های مردم نهاد و فعالین اجتماعی را نیز به همراه داشت و در قالب یک پایگاه خبری وارد عرصه خبری شهرستان شد. 

نشاط شهر بستری برای بیان دیدگاه های مختلف

 نشاط شهر با گذشت زمان از خبررسانی صرف خارج و پا به عرصه تحلیل و بیان مسائل ممنوعه در عرف اداری شد، که اولین مورد آن را میتوان به اعتراض نسبت به تکثر تعداد مدیران غیر بومی در شهرستان اشاره کرد. این فضا بستری را برای فعالین اجتماعی سیاسی شهر، صاحب نظران و شهروندان ایجاد کرد که ارتباط تنگاتنگی با این مجموعه خبری یافته و نظرات و تحلیل های خود را یا به طور مستقیم با نام خود و یا غیر مستقیم از زبان این مجموعه خبری بیان کنند. 

چرا نشاط شهر یک رسانه مردمی است؟

 

این ویژگی شاخص در نشاط شهر باعث شد که این رسانه به عنوان یک پایگاه مردمی از مقبولیت عمومی و اثرگذار در شهر و حتی شهرستان برخوردار شود، این مجموعه که روز به روز در حال بزرگ شدن بود و سکوهای مکملی را برای گسترش خدمت رسانی به مردم فراهم می کرد، تنها یک پایگاه خبری را برای اثرگذاری مطلوب در شهرستان کافی نمی دانست و همچنان کمبود رسانه مکتوب در شهرستان را احساس می کرد، به طوریکه در سال 97 موفق به اخذ مجوز ماهنامه نشاط بهار با گستره توزیع شهرستانی شد تا رسالت خبری خود را در این شهرستان تکمیل کرده و سند مکتوبی از تاریخ این شهر و شهرستان به ثبت برساند. 

هم اکنون این مجموعه بزرگ خبری متشکل از پایگاه خبری نشاط شهر، ماهنامه نشاط بهار به همراه سکوهای مکمل کانال تلگرامی، پیج اینستاگرام، پیج و کانال ترحیم بهار با مجموعه ای از خبرنگاران، عکاسان و صاحب نظرانی در نقش ایده پرداز، کمک حال مجموعه خبری هستند تا این مجموعه بتواند با قدرت به کار خود ادامه داده و راه خود را پیش گیرد.

 افتخار این مجموعه خبری این است که همواره هدفمان علاوه بر خبررسانی، فرهنگسازی نیز بوده و در چند سال اخیر با برگزاری پویش های مختلفی از جمله پویش درختکاری، پویش هر هیئت یک طبل، پویش آجیل نخرید و پویش حذف تبلیغات کاغذی در انتخابات دوره پنجم شورای شهر و کمک رسانه ای به گروه های تازه نفس در امور فرهنگی نقشی هر چند کم و کوچک در فرهنگسازی شهر و شهرستان داشته باشیم.

مشکلات پیش روی نشاط شهر

برای  رسیدن به اهداف بزرگ، همواره مشکلات بزرگی را نیز باید پشت سر گذاشت. نشاط شهر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست و هزینه های بسیاری را در این سالها به خاطر سنت شکنی هایش در عرصه خبر و ارائه تحلیل به نفع مردم متحمل شده است که آخرین موارد آن را می توان بحث کارخانجات آلاینده و افشاگری هایی در وقایع مرز تقسیمات سیاسی شهر بهار برشمرد.

در عرصه خبررسانی، دولت و مردم دو کفه یک ترازو هستند که در بسیاری از مواقع تضارب منافع در بین این دو باعث ایجاد اصطکاک شده و این خبرنگار است که دربیان یک واقعه انتخاب می کند که در کدام کفه این ترازو قرار گیرد، اینجاست که در بسیاری از موارد قرارگیری خبرنگار در جبهه مردم آن هم در شهرهای کوچک به مذاق خیلی از بالا نشین های آن شهر ممکن است خوش نیاید و مشکلات بسیاری را اعم فراخوانده شدن از سوی نهادهای مختلف همچون اداره اطلاعات ، پلیس فتا، نیروی انتظامی، دادگاه و دادستان  فراهم کند و تنها حمایت های مردمی است  که می تواند کمک رسان یک خبرنگار باشد.

چنین فضایی در سالهای اخیر برای مجموعه خبری نشاط شهر بارها به عینیت رسیده است و مردم بدون آنکه اشرافی به این فضا داشته باشند تنها خواستار این هستند که نشاط شهر صدای مردم باشد، دریغ از اینکه این نشاط شهر است که سیبل تمامی اتهام ها قرار می‌گیرد و این ممکن است هزینه های بسیاری برای ارکان اصلی این مجموعه ایجاد کند‌.

نشاط شهر از مردم چه خواسته ای دارد؟

نشاط شهر در جبهه مردم قلم میزند به شرطی که مردم نیز حامی قوی نشاط شهر باشند، خواسته نشاط شهر این است که مردم نیز دست به کار شده و هر یک به عنوان یک رسانه عمل کنند و خواسته خود را آشکارا بیان کنند.

خواسته دیگر نشاط شهر این است که از قضاوت های عجولانه در مورد این مجموعه خبری اجتناب کنند و بدانند که بیان بسیاری از مسائل تبعات زیادی برای مجموعه دارد، چرا که مجموعه به گروه و فرد خاصی وابسته نیست باید در بیان مطالب جوانب کار سنجیده شده و سپس بیان شود.

بر خود می بالیم قدم در راهی گذاشته ایم که میراثی گران‌سنگ برای مردم و آیندگان به جای خواهد گذاشت و از نخبگان علمی، اجتماعی و سیاسی شهرمان دعوت می کنیم که ما را در این مسیر یاری دهند تا آنها نیز سهمی در این میراث ارزشمند داشته باشند.

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام/ 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون