سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

شهرستان بهار استان همدان با توجه به ظرفیت‌های خاکی، اقلیم هوایی و توانمندی در بخش کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی یکی از شهرستان‌های مطرح استان است و در بخش صنایع تبدیلی رتبه نخست استان را دارد، این شهرستان همچنین در تولید بعضی از محصولات کشاورزی مانند قارچ، سیب زمینی و آلو گوی سبقت را از دیگر شهرستان‌های استان ربوده است و صدر نشین تولید آنها است.

شناسه خبر: 11817

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، در راستای معرفی توانمندی‌های کشاورزی استان همدان، شفاف‌سازی و بیان اقدامات سازمان جهاد کشاورزی، تور رسانه‌ای بازدید از دو واحد تولیدی شرکت "آریا شور هگمتانه" و شرکت "قارچ کوهستان" با حضور تعدادی از خبرنگاران همدانی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آریا شور هگمتانه در حاشیه این بازدید بیان کرد: این شرکت در سال ۹۲ با ۱۵ نفر پرسنل در ۲۷۰۰ متر زمین تأسیس شد و با توسعه در طی این سال‌ها در حال حاضر در مساحت ۱۸ هزار متر و با ۱۶۰ نفر نیرو فعالیت می‌کند.

حسین ترکمن با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت خط رب گوجه فرنگی به طور روزانه ۲۶۰ تن، شوریجات و ترشیجات ۳۰ تا ۴۰ تن و۶۰  قلم بسته بندی ترشیجات است، مطرح کرد: مشکل فعلی این واحد تولیدی نبود سرمایه در گردش است که معظلات زیادی را بر سر راه تولید ایجاد می‌کند.

وی سرمایه اولیه شرکت "آریا شور هگمتانه" را دو میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: به دلیل مشکلات موجود، در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنیم اما توانایی استخدام ۴۰۰ نیرو را داریم، همچنین به دلیل مشکلاتی که در عرصه تولید با آنها مواجه هستیم در ماه‌های گذشته حدود ۶۰ نفر تعدیل نیرو داشتیم.

ترکمن با بیان اینکه متأسفانه توانایی رقابت با کشورهای دیگر را نداریم و نمی‌توانیم در صادرات با آنها رقابت کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر صادرات با واسطه انجام می‌شود و همین موضوع مشکلاتی را برای تولیدکننده‌ها به وجود آورده است که مجموعه ما نیز مستثنی از این موضوع نیست و باعث می‌شود به تدریج مشتری‌های خود را در بازار خارجی از دست دهیم.

وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی به کشورهایی مانند عراق، کانادا، افغانستان و قطر صادرات انجام می‌دهد، تأکید کرد: دستگاه‌های مربوطه و بانک‌ها باید از کارخانه‌ها حمایت مالی انجام دهند تا مشکلات تولیدکنندگان مرتفع شود و بتوانند در عرصه صادرات با دیگر کشورها رقابت کنند.

در ادامه این بازدید، اهالی رسانه از شرکت "قارچ کوهستان الوند" دیدن کردند، مدیر شرکت این واحد تولیدی نیز با اشاره به اینکه مجموعه فوق شش سال است راه‌اندازی شده است، گفت: در این سال‌ها پیشرفت قابل قبولی در مجموعه اتفاق افتاد و حال حاضر ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ تن قارچ تولید می‌کنیم.

مصطفی بابایی با بیان اینکه به زودی صادرات محصول این واحدی تولیدی به کشور عراق انجام خواهد شد، افزود: شرکت فوق در حال حاضر با ۶۰ نیرو کار فعالیت می‌کند و قادر است روزانه بین سه تا چهار تُن صادرات داشته باشد.  

وی مشکلات محیط زیستی را بزرگترین چالش پیش روی این مجموعه دانست و تصریح کرد: با وجود اینکه این واحد تولیدی هیچگونه بوی نامطبوعی تولید نمی‌کند اما روزانه شکایت‌های زیادی به اداره محیط زیست می‌شود، همچنین بدهی بیمه تأمین اجتماعی مشکل بعدی این شرکت است و با وجود اینکه همه بدهی بیمه را پرداخت کرده‌ایم اما بدهی بانک هنوز گریبان‌گیرمان است.  

بابایی در ادامه به قطعی‌های برق چند وقت اخیر اشاره کرد و گفت: شرکت "قارچ کوهستان الوند" از قطعی برق خسارت جبران ناپذیر دید و بیش از۴۰۰ میلیون تومان خسارت به مجموعه وارد شد و متأسفانه تاکنون هیچ گونه همکاری در این رابطه با ما نشده است.

وی مشکل بعدی این واحد تولیدی را کمبود آب دانست و بیان کرد: اگر مجوز برای ارتفاع چاه به شرکت داده شود این مشکل حل می‌شود، همچنین خوشبختانه ۹۰ درصد مشکلات شرکت را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال حاضر به حمایت و روحیه دهی مسئولان نیاز داریم.

شهرستان بهار بیشترین میزان تولید قارچ استان همدان را دارد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه این شهرستان بیشترین میزان تولید قارچ استان همدان را دارد، اظهار کرد: سالانه هزار و ۹۵۰ تُن قارچ در بهار تولید می شود.

عبدالحسین اکبری ادامه داد: در شهرستان بهار پنج واحد صنعتی و چهار واحد مشاغل خانگی تولید قارچ فعالیت می‌کنند که سالانه در هر متر مربع بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم قارچ برداشت می‌شود. 

وی با بیان اینکه ۷۵ واحد پرورش قارچ خوراکی صنعتی و خانگی با تولید سالانه حدود چهار هزار و ۵۱۰ تن در استان همدان فعال است، اضافه کرد: پس از شهرستان بهار، شهرستان‌های همدان و ملایر به ترتیب بیشترین میزان قارچ تولیدی استان را دارند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار تصریح کرد: مواد اولیه برای تولید قارچ از ضایعات یک مزیت اقتصادی برای تولید به حساب می آید، همچنین مصرف آب کم هر کیلو از ۱۶ تا ۳۰ لیتر و استفاده بهینه از فضا نیز از دیگر مزیت‌های پرورش این محصول است.

اکبری مطرح کرد: شهرستان بهار، با توجه به ظرفیت‌های خاکی، اقلیم هوایی و توانمندی در بخش کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی یکی از شهرستان‌های مطرح استان است و در حال حاضر۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت غلات آبی و دیم و هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت سیر در این شهرستان وجود دارد.

تولید ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی پاییزه در شهرستان بهار

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرستان بهار یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی در سطح استان و کشور است، افزود: از ۶ هزار هکتار زمین زیر کشت سیب زمینی در این شهرستان ۹۰ درصد کشت تابستانی و ۱۰ درصد محصول نیز پاییزه است، علاوه بر این۳۰۰ هزار تن میزان تولید سیب زمینی پاییزه توسط کشاورزان بهار در استان است.

وی با بیان اینکه ۵۲ واحد انبارهای صنعتی سرد بالای صفر و چهار واحد انبار صنعتی دو منظوره با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن برای نگهداری سیب زمینی در شهرستان بهار وجود دارد، گفت: میزان ضایعات از ۲۵ درصد در انبارهای سنتی را به ۲ درصد رسانده است.

اکبری در ادامه با اشاره به اینکه میزان تولید سالانه شهرستان بهار گوشت سفید، شیر، عسل و تخم مرغ ۶۷ هزار تن، محصولات زراعی ۵۳۱ هزار تن و محصولات باغی و گلخانه‌ای ۴۵ هزار تن، است، تصریح کرد: در استان همدان ۴۳۹ واحد صنایع تبدیلی با ۴.۵ میلیون تن میزان مصرف مواد اولیه و اشتغالزایی هشت هزار و ۸۵۰ نفر در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: صنایع تبدیلی در سطح شهرستان بهار با ۱۱۸ واحد صنایع تبدیلی با میزان جذب یک میلیون تن مواد اولیه و اشتغالزایی ۲ هزار و ۵۴۳ نفر، ۵۸ درصد اشتغال واحد صنایع در استان را شامل می‌شود.

اکبری در ادامه از تعداد ۱۴۹ واحد صنایع تبدیلی در حال احداث با اشتغالزایی ۲ هزار و ۳۳۵ نفر در استان خبر داد و مطرح کرد: ۸۳ واحد از آن با میزان مصرف مواد اولیه ۴۸۰ تن و اشتغالزایی هزار و ۱۱۶ نفر، مربوط به شهرستان بهار است که ۴۸ درصد اشتغال در استان است.

اکبری اظهار کرد: یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به خشکسالی های اخیر استفاده بهینه از منابع آبی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری تحت فشار و کشت محصولات کم آب بر مانند زعفران و گل محمدی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار در پایان اظهار کرد: این شهرستان در میزان تولید محصولات کشاورزی رتبه اول استان را دارد و در تولید  شش محصول گوشت شترمرغ و بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب زمینی، آلو و خیار رتبه اول استان را داراست و در تولید سیر نیز رتبه دوم را کسب کرده است.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی