سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/8/14 19:46:10
دبیر ستاد مردمی هیئت امنای بهار:

جذب جوانان به مساجد از مهمترین اهداف این استاد است

باتوجه به انسجام بخشیدن به عملکرد فرهنگی، هنری و مذهبی مساجد شهر بهار، چند سالیست که ستاد مردمی هیئت امنای مساجد در بهار شکل گرفته که درمصاحبه با مسئولین این ستاد از اهداف و عملکرد این ستاد جویا شدیم.

شناسه خبر: 11942

درابتدا با سید عبدا.. مصطفوی دبیر ستاد مردمی هیئت امنای مساجد بهار که یکی از فعالین در عرصه ی مذهبی شهر و شهرستان بهار است مصاحبه نمودیم، وی یکی از متولیان نشر فرهنگ مسجد محوریست که سالیان متمادی در این حوزه فعالیت می‌کند؛ مصطفوی را میتوان یکی از بسترسازان ترویج فعالیت های مذهبی در بهار نام برد.

در این باره با وی همکلام شدیم؛ مصطفوی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تشکیل حکومت اسلام از زمان پیامبر(ص) گفت: نخستین مکانی که برای اجتماع، محل تبادل نظر و همچنین فرهنگ‌سازی بوده را مسجد نامیدند و از ابتدای بعثت تاکنون، مسجد محلی است که می‌توان در آن کلیّه امورات مسلمین بررسی و تصمیم‌گیری شود.

 

وی درادامه خاطر نشان کرد: بعد از رحلت پیامبر، دشمنان اسلام این مذهب را خطری برای خود می پنداشتند و در طی این ۱۴ قرن، سعی داشتند تابا برنامه ریزی های مختلفی دین اسلام و مذهب را خدشه دار کنند و در گذر زمان باعث شود که مساجد اصل و هدفشان رابا گذشت زمان تغییر دهند.

 

مصطفوی در ادامه مهم ترین اهداف دشمنان اسلام را اینگونه عنوان کرد: به حاشیه بردن اصل دین ودر مقابلِ آن، بزرگ جلوه دادن ظواهر یکی از بارز و چشمگیرترین اهدافی است که دشمنان درصدد به وقوع پیوستن آن بودند و هستند.

 

وی در ادامه تأکید کرد: با همه ی تفاسیر گفته شده، با توجه به اینکه در اصل مسجد محل اجتماع است، مسلمانان همه امورات را در همانجا بررسی و در نهایت تصمیمی اتخاذ می‌کردند و همچنین اتفاقاتی که در کشور، شهر و محل زندگی رخ می داد در این مکان بحث می شد ودر کنار برگزاری این تجمعات، امام جماعت، مسئولین و ائمه فرهنگسازی می‌پرداختند که شایان ذکراست به مرورزمان، مواردی که اجتماع از لحاظ فرهنگی و انسان سازی و اسلام نیازبود در مساجد گفتگووفرهنگسازی می شد.

 

سید عبدا.. مصطفوی با اشاره به اینکه داشتن برنامه های متعدد درمساجد میتواند اخلاق اسلامی، رشد انسانی و اجتماعی را پرورش دهد گفت: نمونه بارز این مورد را میتوان به زمان خلفای عباسی اشاره کرد که با همه ی خرافه هایی که از ائمه بیان میکردند، امام جعفر صادق (ع) را نظاره گر هستیم که با فرصت بدست آمده و اختلافاتی که میان حاکمین پدید آمده بود، توانست سه هزار شاگرد را در مسجد پرورش دهد.

 

 

در ادامه وی عنوان داشت: مساجد در اصل اسلام برای رشد اجتماعی و فرهنگ سازی و همچنین برای تقویت بنیه اجتماعی، فرهنگی و انسان سازی شکل گرفته است که امیدواریم با ظهور منجی عالم بشریت، این موضوع تحقق پیدا کند.

 

دبیر ستاد مردمی مساجد در ادامه عمده فعالیت‌های این ستاد رابرشمرد و گفت: اولین برنامه این ستاد را میتوان ساماندهی هیئت امنای مساجد ذکر کرد که با هماهنگی هیئت امنای مساجد وبا رأی مستقیم نمازگزاران مسجدِ محل انتخاب شود؛ در این راستا سعی شده که جوانان ارتباط تنگاتنگی با مساجد داشته باشند و کانون‌های برنامه های قرآنی و مراسمات مذهبی درمساجد تقویت شود.

 

مصطفوی درمیانه مصاحبه، خواسته ای را از مردم این شهر داشت و اظهار کرد: حداقل در طی سال دو بار مراسم مهم اجتماع در شهر، توسط کل هیئت امنای مساجد برگزار شود و با هماهنگی و جمع بندیِ کلیّه هیئات امنای مساجد برای هماهنگی برنامه ها، تجدید نظر و برنامه‌ریزی صورت گیرد که این اجتماع می تواند هر بار در مساجد مختلف شهر برگزار گردد.

 

وی در ادامه به عملکرد این ستاد پرداخت و تصریح داشت: در ماه مبارک رمضان قرائت روزانه ی قرآن در طول یک ماه و همچنین قرائت زیارت عاشورا هر هفته در مساجد برگزارمی گردد.

 

وی درادامه دیگر عملکرد این ستاد رابرشمرد: در چهار مسجد مهم شهر، شبهای جمعه دعای کمیل قرائت می‌شود و همچنین برنامه‌های آموزش قرآن و برنامه‌های هفتگی با کانون و پایگاه‌های مسجد که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاداسلامی هستند.

 

وی تصریح کرد: از امام جماعت ها دعوت شده که برای اجرای احکام و برنامه‌های روز، که هر هفته حداقل ۲ جلسه می باشدو یک بخش آن نهج البلاغه و بخش دیگر مسائل متفرقه فرهنگی هستند رامورد بررسی قرار دهند .

 

وی خاطرنشان کرد: این ستاد درایام محرم نیز فعالیتهایی رابه اجرا درآورد که شایان ذکر است مراسم عزاداری سالار شهیدان به مدت ۱۰ شب با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

سید عبدا.. مصطفوی دبیر ستاد مردمی مساجد شهر بهار افزود: با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، امام جمعه و شورای هیئات‌های مذهبی بهار میتوان برای رشدفرهنگ اسلامی و فرهنگ حسینی برنامه ی مدوّنی را در نظر گرفت تا بتوان فعالیت و حضور کودکان و نوجوانان را در مساجد پر رنگ تر کرد.

 

وی  درادامه به مساجدی که بیشترین فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی را داشته اند پرداخت و گفت: مسجد امام خمینی(ره)، مسجد سیدالشهدا(ع)، مسجد علی بن ابیطالب(ع)، مسجد النبی(ص) از مساجدی هستند که فعالیت های شایانی را در حوزه فرهنگی و مذهبی انجام می‌دهند و همچنین مسجد ولی عصر (عج) از مساجدی است که به تازگی فعالیت پررنگی را به خود می‌بیند.

 

در ادامه ی مصاحبه سید محمد موسوی جانشین رئیس این ستاد، که یکی از هیئت امنای فعال بشمار می‌رود گفتگو کردیم؛ شایان ذکر است که وی فردی توانمند در عرصه آئین مذهبی و فرهنگی است.

وی گفت: در سالهای اخیر باتوجه به اینکه هیئت امنای مساجد شهر بهار در حوزه مساجد احساس مسئولیت کردند، در کنار هم بستری به نام ستاد مردمی امنای مساجد را در اواخر سال ۹۵ تأسیس کردند که شایان ذکر است این ستاد فی الحال در سطح شهر مشغول به فعالیت است و امیدواریم در سال های پیش رو بتوانیم این ستاد را شهرستانی نمائیم.

 

موسوی محل محوری بودن را یکی از مهمترین اهداف این ستاد دانست و عنوان داشت: به این صورت که هیئت امنای مساجد ارتباطشان را با مردم قوی‌تر می‌کنند و به مشکلات معیشتی و قشر آسیب‌پذیر توجه بیشتری دارند و هر مسجدی در حد توان خود بتواند کمک کند

 

جانشین این ستاد افزود: از اهداف دیگر این ستاد میتوان شناخت و آشنایی هیئت امنای مساجد نسبت به شهر و مسجد محله خود را برشمرد، که در این صورت وحدت بین مساجد قوی تر و مستحکم تر میشود و با جذب جوانان و نخبگان جامعه، برای هم‌اندیشی در مساجد و در حد امکان معرفی به نمازگزاران و تشویق آنان از دیگر اهداف این ستاد میباشد. 

 

موسوی اظهار داشت: معرفی جوانان نخبه بین مردم و تشویق جوانان مبتکر و همچنین افرادی که خلاقیت در نویسندگی، مقاله‌نویسی، هدایت جوانان به کلاس‌های قرآنی ، رونق دادن به مساجد از نظر فرهنگی عمرانی و حفظ کرامت مساجد، ارتباط بیشتر مساجد و همچنین تقویت برنامه های فرهنگی اجتماعی مساجد از اهداف این ستاد میباشد که شایان ذکر است کلیه برنامه های این ستاد برای  تعامل بیشتر، جلسات متعددی با امنای مساجد برگزار می‌کند .

 

 وی در ادامه دیگر اهداف این ستاد را برشمرد و اظهار داشت: شعار دینی و برپایی نماز جماعت، بر پایی دعا و مناجات هفتگی ،ارتباط با ائمه جماعت شهر در راستای فعالیت های فرهنگی را از دیگر فعالیت‌های این ستاد می‌توان برشمرد.

 

موسوی ابراز کرد: از آنجائیکه هیئت امنای مساجد نقش موثری در اداره امور مساجد دارند، حداکثر فعالیت های فرهنگی بر دوش این قشر است.

 

وی در ادامه دلایلی بابت آزردگی خاطر در این باره برشمرد و گفت: متاسفانه از نظر عموم اینگونه برداشت می‌شود که هیئت امنای مساجد جوان هراسی دارند، در صورتیکه هیئت امنای مساجد  بستر و پیش زمینه برای رشد کانون فرهنگی هنری هریک از مساجد را ایجاد می‌کند؛ به اینصورت که هم مکانی متقبل می‌شوند و هم مشوق اصلی جوانان هستند و با پایگاه ها و هیئت های مذهبی بیشترین همکاری را دارند.

 

وی همکاری با پایگاه های مساجد و هیئت‌های مذهبی را از جمله اقدامات مهم این ستاد دانست و اظهار داشت: برای رونق دادن به مساجد شهر به خصوص از لحاظ عمرانی و برای رشد و آبادانی مساجد مسئولین امر در این زمینه قدم بردارند.

 

موسوی پیشنهاد خود را در مورد عملکرد بهتر مساجد اینگونه بیان کرد و گفت: مسئولینِ امر در طی سال یک همایش هیئت امنای مساجد برگزار کنند و مشکلات آنان را در سطح شهرستان مطرح کنند و مساجدی که بهترین برنامه را پیاده کرده، با معرفی آنان دیگران نیز بتوانند بهره‌برداری کنند و از برنامه‌های فرهنگی که در راستای فرهنگ‌سازی انجام می‌شود در این زمینه قدم بردارند.

 

سید محمد موسوی جانشین ستاد مردمی هیئت امنای مساجد در خاتمه سخنان خود را با اشاره به امام جمعه محترم شهر بهار که وی را محور اصلی و رئیس این ستاد عنوان کرد گفت: از همکاری و بیانات این گرانقدر که همواره چراغ مسیر حق هستند تشکر میکنیم و امیدواریم همیشه از این هدایتگر بهرمند شویم.

 

سمیرا طاوسی قیصر

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی