سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

با آغاز فصل زمستان و به دنبال آن روزهای سرد و برفی، افراد جامعه را وادار می‌کند تا به سراغ لباس‌های گرم و نوشیدنی‌های گرم باشند.

شناسه خبر: 12132

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، چای یکی از نوشیدنی‌های مطبوع و گرم در فصل زمستان است، چای دومین نوشیدنی معروف و محبوب در سراسر دنیا پس از آب است و نزدیک به ۱۸ تا ۲۰میلیون فنجان از آن هر روز در دنیا مصرف می‌شود.
چای از تغییراتی که در مراحل مختلف روی برگ گیاه آن انجام می‌شود به‌وجود می‌آید، این نوشیدنی به دلیل مقداری کافئین، محرکی بسیار ملایم است. چند روز قبل روز جهانی چای، این نوشیدنی محبوب بود، این موضوع موجب شد تا به معرفی یکی از پرمصرف‌ترین انواع آن در کشور ایران بپردازیم.
در کشور ایران چای سیاه بسیار متداول و معمول است، چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های محبوب و رایج در بسیاری از کشورها است که معمولاً با ریختن آب داغ یا در حال جوش بر روی برگ‌های عمل آورده شده یک گیاه مصرف می‌شود و فواید زیادی دارد، چای سیاه انواع مختلفی دارد که افراد می‌توانند مصرف کنند.
انواع چای سیاه عبارتند از:
■ آسام: طعم مالت مانند
■ سیلان: طعم قوی‌تر و حاوی عطردهنده‌ها یا شکلات‌دارجلین: نوع باکیفیت‌تری از چای که در مناطق کوهستانی هند کشت می‌شود و در بردارنده عناصر میوه‌ای و گل‌ها
■ ارل گری: طعم ترنج و مرکبات
■ کی مون: شیرین و میوه‌ای در آنهویی چین
■ کنیان: ظاهری تیره و طعمی تیز
■ ماسالا: با انواع ادویه‌ها مانند هل، میخک و دانه‌های فلفل طعم‌دار شده
■ یون نان: طعم شکلاتی، مالت‌گونه و تند
یکی از انواع چای سیاه، «چای ماسالا » است که یکی از نوشیدنی‌های گرم زمستان  است، این نوشیدنی با طبیعت گرم خود از نوشیدنی‌های معروف کشور هندوستان است که در آن از ادویه‌های گرم استفاده می‌شود خوردن یک لیوان چای ماسالا در طول روز، خواص درمانی بسیاری دارد.
این چای مطبوع چند سالی است که در بین خانواده‌های ایرانی باب شده است، به خصوص هنگامی که به کافی‌شاپ‌ها مراجعه می‌کنید این چای خوش عطر با طبیعت گرم جزو لیست نوشیدنی‌های کافی‌شاپ‌ها می‌باشد.
اصالت چای ماسالا به هند بر می‌گردد، این نوع چای خواص شگفت‌آوری برای سلامتی بدن دارد. نوشیدن یک فنجان چای ماسالا در روز به حفظ سلامتی بدن و دور نگه داشتن شما از بیماری‌ها کمک می‌کند، این چای ترکیبی از مواد و ادویه‌های مختلف مثل زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است‌.
 خودتان می‌توانید در خانه با ترکیب این مواد چای ماسالا درست کنید. چای ماسالا طعم شیرین و تندی دارد و به عطر دلنشینی که دارد شناخته می‌شود. برخلاف چای معمولی که فقط با آب درست می‌شود، چای ماسالا را می‌توانید با آب گرم یا شیر گرم تهیه کنید.
 چای ماسالا نوشیدنی است که ارزش غذایی زیادی دارد. به خاطر اینکه کالری ماسالا کمتر از ۱۰۰ است، می‌توانید با خیال راحت آن را بنوشید‌.
ماسالای تهیه شده با شیر یا شکر صفر درصد چربی می‌تواند برای  مصرف همه‌ گروه‌های سنی توصیه ‌شود.
با توجه به تحقیقات منتشر شده، چای ماسالا ممکن است برای قلب مفید باشد، دارچین که یکی از ترکیبات موجود در ماسالا است با طبیعت گرم خود ممکن است فشارخون را پایین بیاورد.
 طبق نظر کارشناسان، دارچین در برخی افراد سطح کلی کلسترول، کلسترول بد LDL) ) و تری‌گلیسیرید را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

 ترکیبات چای ماسالا بر بهبود سرماخوردگی تأثیر دارد
وحید رضایی که چند سالی در حوزه فروش داروهای گیاهی فعال است، معتقد است: ادویه استفاده شده در چای ماسالا برای سلامتی بدن مفید و مؤثر است.
 وی می‌گوید: این چای هندی مانند هر دمنوش گیاهی دیگر از ترکیبات گیاهی مختلفی تهیه شده است و به همین دلیل دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن و بهبود و یا کنترل بیماری‌های مختلف می‌باشد، این چای در بهبود سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تأثیر در عملکرد قلب و کمک به کنترل ضربان قلب تأثیر دارد.
رضایی در ادامه می‌گوید: یکی از مهمترین خواص این چای گیاهی تأثیر آن بر سرماخوردگی و گرفتگی‌های موجود در بینی است.
 این چای با ترکیبات موجود در خود به خوبی می‌تواند التهاب‌های موجود در گلو را از بین ببرد و گرفتگی‌های بینی را بهبود ببخشد. میخک و زنجبیل موجود در این چای بیشتر از دیگر ترکیبات می‌توانند بر سرماخوردگی و التهابات موجود در بینی تأثیرگذار باشند، چای ماسالا می‌تواند انرژی زیادی را به افراد منتقل کند و به افراد آرامش خاصی را عطا کند.
 رضایی می‌افزاید: میخک و دارچین از ترکیبات موجود در این چای هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و از بدن در مقابل ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنند، همچنین میخک، هل و زنجبیل، می‌توانند در عملکرد دستگاه گوارش و معده تأثیرگذار باشند. زیرا این ترکیبات هم به هضم غذا کمک می‌کنند و هم اثرات ضد قارچی خوبی دارند و بوی بد دهان را نیز از بین می‌برند. به همین دلیل بهترین زمان استفاده از این چای صبح‌ها است.
 وی می‌گوید: هل و میخک موجود در این چای همچنین می‌توانند در کاهش کلسترول خون تأثیرگذار باشند. تأثیرگذاری بر ضربان قلب نیز از دیگر تأثیرات مثبت ترکیبات موجود در این چای است، چای ماسالا به بهبود گردش خون در اندام بدن کمک می‌کند. این چای می‌تواند دردهای مختلف در قسمت‌های متفاوت بدن را با چای سیاه خود از بین ببرد و گرفتگی‌های عضلات و ماهیچه‌ها را برطرف کند.

 ممکن است باعث کاهش حالت تهوع و بهبود هضم شود
چای ماسالا حاوی زنجبیل است که به اثرات ضدتهوع خود شناخته می‌شود.
به نظر می‌رسد زنجبیل به‌طور ویژه در کاهش حالت تهوع دوران بارداری اثرگذار است. یک بررسی روی مطالعات مختلف به این نتیجه رسید حالت تهوع در زنان باردار که هر روز ۱/۱ تا ۱/۵ گرم زنجبیل مصرف کردند، به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد. این میزان زنجبیل در یک فنجان چای ماسالا یافت می‌شود.
این چای حاوی دارچین، سیر و هل هم است که همگی خواص ضدباکتریایی دارند و به نظر می‌رسد به پیشگیری از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند. فلفل سیاه که یک ترکیب دیگر در چای ماسالا است، خواص ضدباکتریایی مشابهی دارد.
علاوه بر این مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهند که فلفل سیاه ممکن است سطح آنزیم‌های گوارشی لازم برای تجزیه‌ی صحیح غذا و هضم بهینه‌ را افزایش دهد. هرچند میزان فلفل سیاه استفاده شده در این مطالعات حیوانی تقریبا پنج برابر بیشتر از میزان استفاده شده توسط انسان‌ها است. بنابراین به مطالعات بیشتری برای اظهار نظر قطعی در این زمینه نیاز است‌.

 عوارض جانبی چای ماسالا
اما چند نکته باید در مصرف این چای رعایت شود، کافئین موجود در چای ماسالا ممکن است در افراد حساس موجب ایجاد واکنش‌هایی از جمله اضطراب، میگرن و فشار خون بالا شود، همچنین به دلیل اینکه در چای ماسالا ادویه‌های زیادی وجود دارد، بهتر است زنان باردار در مصرف آن احتیاط کنند، در ضمن زیاده‌روی در مصرف چای ماسالا به دلیل شیر و شکر به کار رفته در آن می‌تواند موجب افزایش وزن در افراد شود.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون