سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

کتاب سه جلدی فرهنگ شفاهی مردم بهار نوشته سلیم سلیم مؤید توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری چاپ و منتشر شد.

شناسه خبر: 12386

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایلنا، کتاب سه جلدی فرهنگ شفاهی مردم بهار جلوه‌هایی از فرهنگ شفاهی مردم شهر بهار را در بر می‌گیرد که شهری در شمال غربی شهر همدان است و از قرن ششم به بعد می‌توان نام آن را در منابع مکتوب مشاهده کرد.

در این مجموعه سه جلدی نگارنده تلاش کرده تا در شرح هر یک از موارد و مداخل مطرح شده بر اساس موضوع و مفهوم تعداد بی‌شماری از آیین‌ها، آرزوها، استعاره‌ها، اشعار محلی و عامیانه، اصطلاحات عامیانه، اصطلاحات اوزان و مقادیر، اصطلاحات باغ و باغداری، اصطلاحات کشت و زرع، نوازش‌های کلامی، نمایش‌ها، وقایع تاریخی، هشدارها، داستان‌ها، خوش‌آمد گویی‌ها و موارد مشابه دیگر مردم شهر بهار را مورد بررسی، ثبت و معرفی قرار دهد.

علاوه بر آن با هدف ارایه شرح توضیح بیشتر برای مطالب ذکر شده در این مجموعه در ذیل هر مورد و موضوع یا مدخل اطلاعات موجز و مختصری اضافه شده است تا به این وسیله خواننده اطلاعات و دانش بیشتری از افکار اندیشه پندار باور و اعتقادات و در نهایت فرهنگ مردم شهر بهار به دست آورده باشد.

عناوین مطالب گردآوری شده در این مجموعه سه جلدی، پنج هزار و سیصد و پنجاه و چهار موضوع و مورد یا به عبارتی مدخل را در بر می‌گیرد و حائز اهمیت است که کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در شمار کتاب‌های فرهنگ لغات یا لغت‌نامه و یا حتی فهرست اصطلاحات و واژگان مردم شهر بهار قرار نمی‌گیرد بلکه در این مجموعه سعی برآن بوده تا هر موضوع یا مطلبی که ثبت می‌شود علاوه بر اینکه قبلا مکتوب نشده باشد ارتباط و پیوستگی با فرهنگ شفاهی ومحاوره‌ای مردم شهر بهار نیز داشته باشد.

به عبارت دیگر موارد ثبت شده به هر شکل ممکن، دارای سابقه و پیشینه فرهنگی مرتبط با باورها اعتقادات، عادات و مناسک و دیگر رفتارها و اندیشه‌های اهالی هستند.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر