سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

«کیفیت نان در شهرهای مختلف شهرستان بهار همچنان پایین است و نظارت کافی از سوی مسئولان در این بخش صورت نمی گیرد» این جمله بخشی از یادداشت احمد رجبی راغب فعال رسانه ای، برای نشاط شهر است.

شناسه خبر: 15530

 

نان به عنوان کالایی اساسی و ضروری اهمیت ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوارها دارد و غذای اصلی و پایه بسیاری از مردم در کشورهای جهان است که روزانه قسمت اعظم انرژی، پروتئین، املاح معدنی و ویتامین‌های گروه B مورد نیاز بدن را تامین می کند، به عبارتی دیگر نان یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار مردم است که به عنوان غذای اصلی خانواده ها به حساب می آید و کیفیت آن تاثیر بسزایی بر سلامت مردم دارد.

 

کیفیت پایین نان در شهرهای شهرستان بهار 

👈با این حال این روزها شهروندانی که برای تهیه نان به نانوایی ها مراجعه می کنند یا با نان خمیر و یا نان خشک و نیمه سوخته مواجه می شوند، که این امر نارضایتی عموم مردم را به دنبال داشته است.

👈کیفیت پایین نان، گلایه مصرف کنندگان و خرید ناچار نان بی کیفیت از نانوایی ها در حالی است که شهرستان بهار با وجود اینکه این شهرستان گردشگر پذیر بوده و با حضور کارگران فصلی و دائمی در این شهرستان  باید در اختصاص سهمیه آرد این شهرستان ویژه دیده شده و 

 

 ساعات پخت نان نیز در این شهر اصلاح و رعایت شود

شهرستان بهار همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت و نیز عدم رعایت ساعات پخت نان مواجه است.

👈پایین بودن کیفیت نان علی الخصوص بربری و سنگگ در شهرستان بخصوص لالجین یکی از بحث‌های و دغدغه‌های تکراری مردم این دیار است که بارها نسبت به آن ابراز نارضایتی کرده اند، ولی کو گوش شنوا؟؟؟  با این وجود اما هنوز هم نان در سفره بهاری ها کیفیت لازم را ندارد.

 

از طرفی دیگر مسئولان مربوطه هم معتقدند نظارت بر نانوایی ها به صورت مستمر انجام شده و با متخلفین برخورد جدی می شود، با این وجود باز هم در شهرستان بهار و شهرهای تابعه لالجین و صالح آباد و مهاجران به رغم تاکید و پیگیری مسئولان امر، کیفیت نان در این شهرها ارتقا نیافته و انتقادات و گلایه مصرف کنندگان همچنان پابرجاست.

اینکه آرد چه کیفیت و ساختاری داشته باشد، فرآوری و تخمیر خمیر نان با چه روشی انجام می‌گیرد، چگونگی پخت نان ، شکل و ظاهر، عطر و طعم نان و در پایان اینکه نان با چه شرایطی و توسط چه کسی، آماده شود و از نظر بهداشتی به دست مصرف کننده برسد، همه عواملی هستند که در کیفیت نان تاثیر گذارند.

👈در کنار کیفیت نان، توجه به بهداشت نانوایی‌ها و سلامت جسمی، روانی و توان حرفه‌ای فعالان این عرصه نیز امری بسیار مهم بوده که کمتر به آن توجه می‌شود و در چگونگی برخورد نانوا با مشتریان بسیار تاثیر گذار است.

نان مرغوب که یکی از ضرورتهای مهم بهداشت غذایی و سلامت جامعه محسوب می شود موضوعی انکارناپدیر است، از این رو افزایش کیفیت نان خریداری شده نیز از خواسته‌های عمده مردم است که ضروری است 👈یکی از ملاک‌های اصلی تمدید مجوز نانوایی‌ها منوط به قبولی در آزمون عملی پخت نان برای افزایش کیفیت نان و کاهش دورریز این ماده غذایی ارزشمند و گرانبها باشد.

افزایش تعداد نانوایی‌ها در محلات و تخصیص سرانه آرد برای این نانوایی‌ها، کنترل خرید نان از سوی مردم و عدم خرید اضافی و دورریز آن نیز از دیگر اقداماتی است که باید هم دولت و هم مردم برای رسیدن به یک آرامش نسبی در بازار نان به آن توجه ویژه داشته باشند.

👈علاوه بر این موارد باید با تعطیلی های خودسرانه برخی نانوایی ها (نان لواش، بربری و سنگکی) نیز برخورد شده و ضمن ابطال پروانه کسب فرصت را برای دیگر متقاضیان بوجود آورند.

 

 

احمد رجبی راغب

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است

اجتماعی، اقتصادی

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است