شهرستان بهار

یادداشتی بر مهجوریت هنر تئاتر در بهار

شناسه خبر: ۷۹۴۱
یادداشتی بر مهجوریت هنر تئاتر در بهار

اغراق نیست اگر بگویم زحمات هنرمند زحمت کش و مهجور جناب آقای محمود غفاری و دوستان نزدیک ایشان از جمله مهدی احمدی این هنر مهجور را یک تنه در بهار احیا و سرپا نگهداشته و در طی این سالها به ترویج آن همت گمارده و خستگی ناپذیر دراین راه قدم برداشته است.

هنر تئاتر در بهار فراز و فرود بسیاری داشته و درنوع خود مهجورترین هنری ست که وجود دارد. اگرچه بعضی مشکلات بطورکلی در حوزه هنر بسیار زیر بنایی ست و از چارچوب بهار و شهر و استان بیرون است یعنی در سطح کشور و ملی مشکلات زیادی وجود دارد. بااین حال هنرتئاتر به نسبت غریب تر افتاده است. درمیان هنرهای هفتگانه موسیقی اگرچه مهجور است و هنوز فضای فرهنگی کشور بخاطر حضور بعضی نگرشهای فقهی دچار تشتت است بااینحال در تمام زندگی مردم قانونی و غیرقانونی حضور دارد وبه حیات خویش ادامه می دهد. وضعیت شعر نیز گرچه دستخوش تحولات و تغیرات بسیاری بوده است بااین حال یکی از فراگیرترین هنرهایی ست که بازار رایج خویش دارد و سابقه بلندمدت این هنر و وجود ریشه های عمیق آن باعث پذیرش آن است و از اقبال عمومی برخورد دار است. و داستان نویسی نیز افتان و خیزان حضور دارد و درهربرنامه ای و جشنواره ای جایگاه خود را دارد. هنر نقاشی هم اگرچه دربهار چندانکه باید پای درعرصه مدرن بودن و نوآوری نگذاشته بااین حال با وجود هنرمندانی در طراز ملی و بین المللی از مهجوریت درآمده نیزتعدادی آموزشگاه نقاشی اگرچه بصورت مبتدی، فعال است. اما دراین میان تئاتر از سرنوشتی غمبار برخوردار بوده است. این غربت شاید به نوعی به خاستگاه اروپایئ آن بر میگردد و فعلا مجال چند و چون دراین مورد نیست اما این هنر چون پای درایران نهاده وجه ایدئولوژیک و مذهبی گرفته تبدیل و نمایش و شبیه خوانی و تعزیه می شود. بسیاری نیز کوشش کردند برای آن سابقه تاریخی بتراشند و این هنر را درایران دارای قدمت نشان دهند. بااین کوششهای ایشان بی ثمرمانده و تئاتر روشن گر و مدرن هیچگاه چنانکه باید طرفدار نداشته است. و این مشکل دربهار طبیعتا بیشتر حضور محسوس بوده است. و افزون براین سابقه چندانی نیز ندارد. اما اغراق نیست اگر بگویم زحمات هنرمند زحمت کش و مهجور جناب آقای محمود غفاری و دوستان نزدیک ایشان از جمله مهدی احمدی این هنر مهجور را یک تنه در بهار احیا و سرپا نگهداشته و در طی این سالها به ترویج آن همت گمارده و خستگی ناپذیر دراین راه قدم برداشته است. و این سخن به منزله نادیده گذاشتن زحمات دیگر زحمتکشان نیست به جرات می توان گفت زحمات ایشان نسلی تربیت کرده که اگر پخته خواران و سواستفاده گران بگذارند و زحمات ایشان را به نفع خویش مصادره نکنند می توانند بار سنگین این هنر را سالها بر دوش خویش حمل نمایند.

هزینه بر بودن صحنه آرایی ودکور و تدارکات و لباس وموسیقی و...مشکلات پیش روی این رشته ی هنری ست. و غفاری با وجود مشکلات عدیده توانایی های خویش را در اجراانواع و اقسام تئاترها به منصه ی ظهور رسانده و تنوع کارگردانی های وی اعم از نمایش های طنز و دارماتیک و تراژیک و مذهبی و غیر مذهبی و انتقادی و... گواه این مدعاست. کارگردانی اخیر ایشان در بیداری نسوان با رویکرد نقد فضاهای سنتی.از نکات قابل تامل یست که باید بدان اشاره کرد، آموزش غیر مستقیم، آشنایی مردم با واژه ها و اصطلاحات تئاتر. و انتخاب نمایشنامه ی عالی و دارای نثرهای پخته و خوب و یا حداقل در سطح عالی و خوب. از نویسندگان طراز اول چشم اندازی عالی ترسیم کرده و می توان به آینده این هنر امیدوار بود. محمود غفاری باکارگردانی های خویش بارها و بارها همه اقشار جامعه از نوجوان و جوان و میانسال و زن و مرد را بارها پای صحنه میخکوب کرده است. وبا وجودومحدودیت ها وممنوعیت های شدید بسیار خوب درخشیده است و شایسته تحسین و احترام است. انتخاب نمایشنامه ای با محوریت زنان وبیان زوایای پنهان دوره مشروطه و پهلوی و جدال عمیق سنت و مدرنیته و تقابل وحشتناک این دوفضا باایجاد دکوری ساده با دروپنجره ای ارسی و نمای قجری هربیننده را به عمق داستان سوق می دهد و یکی از نکات دردناک تاریخ مشروطه و پهلوی یعنی بیداری زنان و واکنش های مردسالارانه ی قومی درخواب غفلت مانده و متنفر از تجدد و نوآوری و نشان دادن ریشه های بسیاری از نابسامانی های جامعه ی امروز را بامهارت هرچه تمام تر به نمایش می گذارد. اخذ بازی از بازیگرانی که سابقه چندان زیاد در بازیگری نداشته یا تحصیلات آکادمیک و مرتبط دراین زمینه نداشته اند نیز نشان گر هوشمندی اوست. باری این تئاتر بیننده را متوجه این موضوع می کند که آسیب های امروز در جامعه ریشه در ساختار فرهنگی کشور دارد و هرتلاشی برای تجدد و نوآوری باوجود فضاهای سنتی بسیار طاقت فرساست

و آری نوشتن خطرناک تر از هرچیزست.این پیام این نمایش نامه است، نمایشی که مدام بیننده را با قطع مدوام خود و تغیر صحنه ها به عمق تاریک تاریخ قاجار پرتاب می کند. و عمیق ترین دردهای جامعه را به تصویر می کشد و بیینده را درمیان درد و استیصال رها میکند تا شاید تلنگری برای بیداری او و ریشه یابی فلاکت های امروزش باشد.

جواد نوری

نظرات
  • نشاط شهر هیچ مسئولیتی در قبال متن نظرات ندارد.
  • نظرات شما پس از تایید نمایش داده می شوند.
  • نظراتی که شامل توهین و ... باشد تایید نخواهند شد.
  • نشاط شهر در قبول یا رد نظر شما آزاد است.
  • وارد کردن نام، آدرس ایمیل و متن نظر الزامیست.
  • آدرس ایمیل شامل www نمی باشد.
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
در جواب نظر
    تاکنون هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است. اولین نفری باشید که برای این خبر نظری ارسال می کنید.