کد خبر : 12721
تاریخ : 1401/5/19
گروه خبری : فرهنگ و هنر

کودکان و نوجوانان بزرگترین سرمایه ی جامعه

هرجامعه متعالی برای رشد و توسعه نیازمند نیروی انسانی تازه نفس و دارای مهارت می باشد که با توانی مضاعف مدیریت و اداره جامعه خود را بر عهده بگیرد؛ نشاط و اعتماد به نفس این نیروی تازه نفس باعث ایجاد انگیزه در تمام بخش های اجتماع انسانی می گردد وبخاطر حساس بودن این موضوع، رشد و تربیت این نیرو در دوران کودکی و نوجوانی بسیار حائز اهمیت است.

 

 هرجامعه متعالی برای رشد و توسعه نیازمند نیروی انسانی تازه نفس و دارای مهارت می باشد که با توانی مضاعف مدیریت و اداره جامعه خود را بر عهده بگیرد؛ نشاط و اعتماد به نفس این نیروی تازه نفس باعث ایجاد انگیزه در تمام بخش های اجتماع انسانی می گردد وبخاطر حساس بودن این موضوع، رشد و تربیت این نیرو در دوران کودکی و نوجوانی بسیار حائز اهمیت است.


 برخورداری از آموزش های هنری در دوران کودکی و نوجوانی سال هاست که مورد توجه برنامه ریزان فرهنگی جامعه است اما در مقام عمل هیچ گام موثری برای انجام این رسالت فرهنگی برداشته نمی شود.

این در حالیست که باید این امر در سیستم های آموزشی مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفته و عملی گردد؛ هنر و آموزش های هنری به کودک و نوجوان عزت نفس می دهد، به خودشناسی او کمک می کند و باعث افزایش مهارت های ادبی می شود و همچنین فضای محیط آموزشی را  بهبود می بخشد‌، بر تصمیمات گروهی زندگی جمعی اثرگذاشته و از تنش های احتمالی می کاهد.

هنر، باعث افزایش اعتماد به نفس شده و قدرت قضاوت را بالا می برد، کودک و نوجوان با آموزش مهارت های هنری خلاقیت و اندیشه اش شکوفا شده ومهارت های ارتباطی اش بیشتر می گردد.

ارزش ها و الگوهای مثبت اجتماعی با زبان هنر و از طریق آموزش های هنری بیشترین تاثیر را برمخاطب داشته ودر ذهن و یاد کودک ثبت می شود؛ کودک و نوجوانی که با هنر همراه شده و بزرگ می شود در زندگی اجتماعی به سمت ناهنجاری ها نرفته و به عنصری مثبت و موثر برای جامعه تبدیل می گردد.

هنرهای مختلف می توانند در خدمت فرایند آموزش با استفاده از روش های گوناگون مسیر یادگیری مطالب سخت و پیچیده را لذت بخش ساخته و زمینه ساز رشد ذهنی و فکری کودکان شوند.

آموزش های درست هنری این توانایی را در کودک و نوجوان  ایجاد می کنند که در آگاهی زیبایی شناسی زودتر به بلوغ رسیده و هر اثر کم ارزش ویا بی ارزش را به عنوان یه تولید هنری قبول نکرده و تحت تاثیر آن قرار نگیرند مشارکت فعال در فعالیت های اجتماعی، تعامل با بخش های دیگر جامعه و گریز از انزوا و گوشیه گیری از نکات ارزشمند آموزش های هنری این سنین است.

تجارب هنری این فرصت را برای همه و بخصوص دانش آموزان ایجاد می کند که تعامل مفید و سازنده ای با دانش آموزان، معلمان و مربیان و مربیان دیگر مناطق داشته و با فرهنگ و آداب ورسوم و آیین های مختلف از نزدیک آشنا شود.

تجربه اندوزی در تولید آثار هنری به دانش آموز کمک می کند تا به وسعت دید بالایی رسیده و  با گسترش توان هنری خود از سطحی نگری دور شده و به اندیشه های عمیق نزدیکتر شود؛ کودکان و نوجوانان راهبران آینده ی جامعه هستند، با برنامه ریزی درست و دقیق، ایجاد انگیزه برای فعالیت در تعاملات اجتماعی و آموزش های هنری صحیح و اصولی، آن ها را به نیروهای کارآمد و موثر برای اجتماع عظیم انسانی تبدیل کنیم.

اموزش تئاتر، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، ادبیات و سایر هنرها به کامل شدن شخصیت آنان کمک کرده و روح روانشان را طراوتی صد چندان می بخشد، از هنر غافل نشویم.

محمود غفاری
 بازیگر و کارگردان تئاتر

 

انتهای پیام/ص

  لینک
https://neshateshahr.ir/Press/ShowNews/12721