کد خبر : 14706
تاریخ : 1403/2/25
گروه خبری : اجتماعی، اقتصادی

خطر مسمومیت مرگبار با مصرف «قارچ سمی»/ علایم مسمومیت را بشناسید

قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ های خوراکی داشته و این موضوع بسیار خطرناک است. تمیز دادن و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و بی‌توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

 

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از مرکز بهداشت شهرستان بهار، قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ های خوراکی داشته و این موضوع بسیار خطرناک است. تمیز دادن و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و بی‌توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

 

 با مصرف قارچ‌‌های سمی علائم مسمومیت ۴ تا ۵ ساعت و گاهی تا ۲۴ ساعت به صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکم‎درد، بی‌‌حالی، عطش، سرگیجه و همچنین عوارض روحی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی‌قراری ظاهر می‌‌شود.

 

با توجه به موارد فوق توصیه مؤکد به عموم مردم  برای حفظ سلامتی و آرامش خود و خانواده خود، عدم استفاده و خودداری جدی از مصرف قارچ‌های خودرو است.

 

 یکی از نکات مهم در ارتباط با سموم این است که برای اغلب آن‌ها، پادزهر و به نوعی بستگی به میزان مصرف و شدت مسمومیت امکان درمان وجود دارد ،

 

 اما برای سم قارچ، پادزهر خاصی وجود ندارد و معالجه میسر نیست! 

 

بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری و دقت و عدم مصرف قارچ سمی و ممانعت از ورود سم به بدن است. مصرف قارچ‌ توسط حیوانات و پرندگان بیانگر غیرسمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و با آماده‌سازی آن به صورت کباب، آب‌پز، بخارپز‌ و سرخ کردن، مواد سمی از بین نرفته  و سم‌زدایی نمی‌شوند.

 

 نکته ی مهم دیگر نحوه ی تهیه قارچ است که باید از منبع و مکان معتبر و مشخص اتفاق بیفتد و خرید از اشخاص ناشناس و بصورت فله از منابع نامشخص بسیار خطرناک بوده و توصیه میگردد حدالامکان از مراکز معتبر مانند فروشگاه های معتبر ، میادین میوه و تره بار تهیه گردد و همچنین به شکل برش خُرده و ریز شده که نوع قارچ و شکل آن مشخص نیست خرید نشود.

 

 

 

 

انتهای پیام/ص

  لینک
https://neshateshahr.ir/Press/ShowNews/14706