سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/2/9 11:23:56
آیا وعده افتتاح دبیرخانه محقق می‌شود؟

شهر جهانی سفال، چشم‌انتظار روزهای روشن

وعده فعالیت «دبیرخانه شهر جهانی سفال» در سال 95 موجب چشم‌انتظاری بسیار این شهر و فعالین حوزه سفال شد و حال پس از گذشت قریب به پنج سال امید است که این چشم‌انتظاری‌ها نتیجه دهد و طلسم این دبیرخانه شکسته شود.

شناسه خبر: 10939

به گزارش نشاط شهر به نقل از سپهرغرب؛ لالجین شهر سفال و دست سازه‌هایی است که هنرمندان این دیار آن را برای معرفی خود برگزیده و زیبایی شهرشان را با آذین‌بندی خیابان‌ها و معابر توسط این صنایع‌دستی دوچندان کرده‌ اند اما دوران شیوع ویروس کرونا نشان داد که آن‌طور که بایدوشاید نتوانسته‌ایم در مسیر بازاریابی‌های نوین و معرفی این محصول قدم‌های خوبی برداریم تا بازارهای فروش و صادرات این محصولات را به‌خوبی حفظ کنیم.

از سویی دیگر، گفت‌و‌گوها با فعالین این عرصه، خبر از گرانی مواد اولیه و برخی از مشکلات دارد. یکی از اقداماتی که برای حل مشکلات و به‌نوعی جهانی ماندن لالجین در پیش گرفته شده بود، راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی سفال بود.

به‌نوعی که مسئولان شهری و استانی بر این باور تکیه داشتند که لالجین برای جهانی ماندن نیازمند دستیابی به یک ضروریاتی است که تأمین نبودن منابع مالی این مهم را دشوار کرده است و در این زمینه عنوان شد که بر اساس شواهد موجود و اسناد در دسترس به‌محض جهانی‌شدن لالجین سه شاخص کلی شهر جهانی در برنامه سازمان‌ها تعیین شده است.

در اولویت این برنامه‌ها، مقرر شده بود که دستیابی به حوزه زیرساخت برای حل مشکلات سوخت، مکانی برای مسافران، آنتن‌دهی شبکه‌های تلفن همراه و مبلمان شهری در دستور کار قرار گیرد و از سویی، شاخص دیگر برای این مهم آموزش ترویج در حوزه صنایع‌دستی و همچنین تبلیغ شهر جهانی لالجین در عرصه بین‌المللی مدنظر قرار گیرد.

بدین ترتیب، تیرماه سال 1395 بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه حفظ و نگهداری این عنوان از کسب آن مهم‌تر است و باید برای حفظ ظرفیت ایجاد شده تلاش کرد، گفت: معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی و تبدیل شدن آن به برند جهانی، رونق کسب‌وکار سفال‌کاران را به‌دنبال خواهد داشت و ایجاد دبیرخانه شهر جهانی لالجین وظایف دستگاه‌ها را در نگهداری این عنوان مشخص می‌کند.

علی مالمیر بر تشکیل دبیرخانه شهر جهانی لالجین تأکید کرد و افزود: هرسال باید گزارش روند تغییرات شهر لالجین در شورای جهانی صنایع‌دستی ارائه شود و در این گزارش باید تغییرات صورت گرفته به‌تفصیل بیان شود.

وی، گسترش تبلیغات صنایع‌دستی سفال لالجین در سطوح ملی و بین‌المللی را از مهم‌ترین ظرفیت‌های جهانی‌شدن عنوان و تصریح کرد: سفال لالجین در خصوص نحوه بسته‌بندی با مشکلاتی روبرو است که باید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی داشت.

همچنین دی‌ماه سال 1395 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه لالجین برای جهانی ماندن، صاحب دبیرخانه گشت، عنوان شد: دستور تشکیل این دبیرخانه و طرح موارد و مشکلات پیش روی برای جهانی ماندن لالجین در جلسه بررسی برنامه‌های شهر جهانی سفال که در بخشداری لالجین با حضور مسئولان محلی و استانی برگزار شد مطرح گردید.

مالمیر در این نشست گفت: در کنار پیگیری و به سرانجام رسیدن تشکیل دبیرخانه،‌ طراحی لوگو و وب‌سایت لالجین در مراحل پایانی است و به‌عنوان برند شهر جهانی مورداستفاده قرار خواهد گرفت تا بتوانیم لالجین را در عرصه بین‌المللی به همگان بشناسانیم.

وی خاطرنشان کرد: شناسنامه‌دار کردن محصولات سفالی در اولویت کاری قرار دارد که با همکاری اتحادیه و انجمن سفال امیدواریم این را به سرانجام برسانیم که این مورد یکی از آیتم‌های شهر جهانی ماندن است.

وی با تصریح بر اینکه لالجین برند جهانی شده است، ادامه داد: این اصلی‌ترین هدف شهر جهانی است که در عرصه بین‌المللی شناخته شود تا بتوان به‌واسطه آن امکان تبادل تجربیات با شهرهای جهانی را ایجاد کرد و همچنین به‌زودی خواهرخواندگی با شهرهایی از چین و هند به انجام رسد.

اما حال پس از گذشت قریب به پنج سال، شاهدیم که هنوز هم این دبیرخانه فعال نشده و در مسیر تحقق این وعده‌ها اقدامات منسجمی در قالب دبیرخانه شهر جهانی سفال صورت نگرفته است.

بدین ترتیب در این راستا گفتگویی با شهردار لالجین و دبیر دبیرخانه شهر جهانی سفال ترتیب داده شد تا وضعیت فعلی این دبیرخانه را جویا شویم که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید:

   افتتاح دبیرخانه شهر جهانی سفال طی هفته آینده

حمید محبی‌مجید در گفتگو با خبرنگار سرویس گردشگری و میراث فرهنگی سپهرغرب با بیان اینکه احتمالاً دبیرخانه شهر جهانی سفال طی هفته آینده افتتاح شود، عنوان کرد: با افتتاح این دبیرخانه، تمامی کارهای مختص به شهر جهانی، ارتباط آن با دیگر شهرهای جهانی، بررسی مشکلات و پیشروی در مسیر حل آن‌ها، ایجاد بازار برای فروش مناسب صنایع‌دستی لالجین، اقدامات و کارهای عمرانی موردنیاز مانند ایجاد سایت سفال و غیره دنبال خواهد شد.

وی با تصریح بر اینکه با افتتاح این دبیرخانه می‌توان در مسیر موارد مذکور قدم‌های مناسبی برداشت، در پاسخ به اینکه علت عدم راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی سؤال و پیشروی کُند در این مسیر چه بوده است؟ اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در این زمینه کمبود اعتبار بود، به‌نوعی که شاهد بودیم که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان محدودیت اعتبارات داشت و این امر موجب شد که پس از گذشت چند سال، هنوز شاهد فعالیت این دبیرخانه نباشیم.

دبیر دبیرخانه شهر جهانی سفال ادامه داد: سال گذشته، عملیات ساختمانی این دبیرخانه انجام شد و تنها نمای ساختمان که بایستی مطابق با شهر جهانی سفال می‌بود، باقی مانده است.

محبی با تصریح بر اینکه برآنیم تا این دبیرخانه طی هفته آتی افتتاح شود، اظهار کرد: هم‌اکنون نیز نمای این ساختمان انجام نشده است، اما قرار شده تا بدون نما آن را افتتاح و کارهای مربوطه را پس از افتتاح پیش ببریم.

وی، در بخش پایانی این گفت‌و‌گو در پاسخ به اینکه چرا به خاطر نبود نما افتتاح یک سال عقب افتاده و حال پس از گذشت این مدت، قرار است بدون نما افتتاح شود؟ مطرح کرد: برای نماسازی این ساختمان ورود پیدا خواهیم کرد، حکم دبیری این دبیرخانه برای بنده در اسفندماه سال گذشته زده شده است بدین ترتیب، شهرداری لالجین برآن است تا نمای این ساختمان را پس از افتتاح انجام دهد.

شهر جهانی سفال لالجین امتیازی برای استان همدان به شمار می‌رود چراکه توسعه این استان بر محور گردشگری استوار است بنابراین باید با حفظ جایگاه به‌دست‌آمده برای این شهر مسیر توسعه استان را هموار کرد.

علیرغم اینکه در سال 95 بارها بر لزوم ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی سفال تأکید شد و دستاوردهای آن و به ضرورت ارائه گزارش‌های تفصیلی هر ساله آن اشاره شد اما شاهدیم که این روزها این وعده‌ها در مسیر پنج ساله شدن است.

وعده فعالیت دبیرخانه شهر جهانی سفال در سال 95 موجب چشم‌انتظاری بسیار این شهر و فعالین حوزه سفال شد و حال پس از گذشت قریب به پنج سال امید است که این چشم‌انتظاری‌ها نتیجه دهد و طلسم این دبیرخانه شکسته شود.

انتظار می‌رود که افتتاح این دبیرخانه به‌زودی محقق، نماسازی‌های مربوطه به انجام رسیده و اهدافی که باید این دبیرخانه دنبال کند، هرچه سریع‌تر جامه عمل بپوشد تا با این اقدام، زمینه‌ای برای فروش و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی نیز ایجاد شود چراکه تعریف نمانام‌های (برند) جهانی برای چنین شهرهایی منجر به تولید ثروت، اشتغال و اقتصاد شهری قدرتمند می‌شود و در روزگاری که به سبب شیوع ویروس کرونا و گرانی مواد اولیه، تولید، فروش و صادرات سفال با مسائلی روبرو شده است، بتوان قدم‌های مثبتی برداشت و لالجین را به استانداردهای شهر جهانی بر اساس ابلاغ شورای جهانی صنایع‌دستی نزدیک نمود.

انتهای پیام/


برچسب ها: شهرجهانی#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون