سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/3/9 11:50:38
نگاهی بر پیشینه ائتلاف در شورای شهر؛

دوران گذر از رای قومی قبیله ای به ائتلاف

به انتخابات شورای شهر نزدیک می شویم، این روزها شاهد تحرکات برخی از کاندیداهای انتخاباتی جهت ایجاد ائتلاف گوناگون در شورای شهر هستیم و افراد با سلایق مختلف در پی چینش افراد همسو با خود هستند .

شناسه خبر: 11136

کاهش هزینه انتخابات از مزایای ائتلاف است

ائتلاف دارای مزایا و معایب بسیار است که از مزایای آن می توان به کاهش هزینه هاي تبلیغاتی و مضاعف شدن تبلیغات در گروه های مختلف اشاره کرد.

همچنین تشکیل ائتلاف می تواند در شناساندن افراد جوان کمتر شناخته شده که دارای طایفه ای کم جمعیت هستند موثر واقع شود و همچنین می تواند انتخاب را برای مردم راحتتر کند.

اما ائتلاف در برخی مواقع ممکن است باعث ایجاد حساسیت در برخی از کاندیداها نماید و حتی باعث ریزش رای برخی از کاندیداهای مطرح نیز شود که این را به عنوان یکی از معایب آن می توان برشمرد که گاهی اوقات باعث فراری شدن برخی شخصیت ها از ائتلاف می شود.

رای به ائتلاف و لیست در شهرهای بزرگ مرسوم است

گذشته از آن انتشار لیست و تشکیل ائتلاف بیشتر  در شهرهای بزرگ که امکان ایجاد شناخت کافی از افراد میسر نیست صورت می گیرد تا افراد با ذهنی باز بتوانند به لیست مورد اعتماد برخی جریانات رای بدهند.

برای روشن شدن این مقوله در شهر بهار نگاهی اجمالی به دوره های گذشته شورای شهر بهار می اندازیم تا پیشینه ائتلاف در بهار و میزان موفقیت آن را دریابیم.

 تشکیل ائتلاف در بهار از دوره چهارم شورا مرسوم شد

تشکیل ائتلاف و ایجاد لیست انتخاباتی در شوراها از دوره چهارم در بهار مرسوم شد و در دوره چهارم شورای شهر بهار ما شاهد ایجاد چندین ائتلاف در شهر بهار بودیم. 

طبق گفتگویی که با چند تن از کاندیداهای دوره چهارم شورای شهر داشتیم در آن دوره که به سال ۹۲ بازمی گردد چندین ائتلاف دو یا سه نفره و یک ائتلاف هفت نفره در بهار تشکیل شد.

ائتلاف دو نفره شهید سید میلاد مصطفوی و علی صادقی از جمله ائتلاف های جالب توجه این دوره بود، اما تنها ائتلاف هفت نفره در این دوره متشکل از سیدمجتبی حسینی، سید قاسم حسینی، مجید قاسمی جمشید و ۴ فرد دیگر در شهر تشکیل شد که نتیجه آن ورود سه نفر از آن ائتلاف در شورای شهر شد.

در دوره پنجم شورا نیز گروهی با ایجاد جلسات خانگی از افراد مدنظر خود دعوت کردند که وارد یک ائتلاف شده و دوشادوش هم حرکت کنند.

تک ائتلاف دوره پنجم شورا بیشترین موفقیت را در ورود به شورا کسب کرد

در آن دوره تنها یک ائتلاف و آن هم در روزهای پایانی متشکل از رضا طهماسبی، علی عطایی، حسین فیض الهی، حمیدرضا شیری و سید مجتبی حسینی تشکیل شد که نتیجه آن ورود سه نفر از اعضای این ائتلاف به شورا شد و سید مجتبی حسینی به عنوان عضو علی البدل انتخاب شد و رضا طهماسبی نیز علی رغم عدم موفقیت برای ورود به شورا توانست آرای نسبتا خوبی را به خود جلب کند.

ایجاد این ائتلاف که حمایت گروهی از فعالین اجتماعی را در پی داشت موفقیت آمیز بود و باعث شد که اعضای منتخب در دوره خدمتشان کمترین اعتراضات را از سوی فعالین اجتماعی  داشته باشند، چرا که با حمایت همین فعالین وارد شورا شده بودند.

تک ائتلاف دوره پنجم منجر به قرابت فکری اعضای شورا نشد

یکی از چشم اندازهای مهم تشکیل ائتلاف، زمان بعد از انتخابات است، چرا که در صورت موفقیت باعث گردهم آمدن افرادی همفکر و هم ایده در کنار یکدیگر شده و اعضای ائتلاف قرابت بیشتری با هم خواهند داشت، اما این چشم انداز در مورد دوره های چهارم و پنجم شورای بهار چندان هم صادق نبود.

در شورای چهارم علی رغم اینکه تنها سه نفر از اعضای هفت نفره شورا در یک ائتلاف حضور داشتند و انتظار همسویی چندانی از اعضا نمی رفت، اما شاهد همسویی و انسجام کامل اعضا بودیم.

در شورای پنجم نیز علی رغم اینکه سه نفر از پنج عضو شورا برآمده از یک ائتلاف واحد بودند،  اتفاق نظر و هماهنگی آرا بین اعضا وجود نداشت و آن ائتلاف نتوانست به هدف غایی خود برسد که علت آن نیز در این مجال نمی گنجد.

رای به ائتلاف تا حدودی از آرای قومی قبیله ای پیشی گرفته است

با بررسی دو دوره گذشته شورا می بینیم که ائتلاف و تهیه لیست واحد در انتخاب مردم تاثیر بسزایی گذاشته و توانسته تا حدودی بر رای سنتی محله ای و قومی قبیله ای تاثیرگذار باشد، چرا که مردم در انتخابشان باید یک گروه پنج نفره را انتخاب کنند و لیست واحد می تواند تصمیم گیری را در رای دهی آسان‌تر کند.

با توجه به این پیشینه انتظار می رود که گروه ها و فعالین اجتماعی با همفکری و خرد جمعی در پی تشکیل یک لیست واحد و مورد تائید از نظرتخصص، تجربه و کارایی باشند و آن را به مردم ارائه دهند تا بتوانیم آینده ای زیبا را برای شهرمان متصور شویم.

 

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام /


برچسب ها: ائتلاف#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
آرشیو