سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/4/10 18:56:37
معاون دادگستری همدان:

رانندگی بدون گواهینامه بیشترین تخلف کودکان و نوجوانان است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: رانندگی بدون گواهینامه ۶۵ درصد از پرونده های تخلف کودکان و نوجوانان این استان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است که بیشترین تخلف محسوب می شود.

شناسه خبر: 11306

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایرنا، عباس نجفی روز پنجشنبه در شورای هماهنگی مرجع متناظر استانی حقوق کودک افزود: پس از رانندگی بدون گواهینامه به عنوان شایع ترین تخلف حوزه اطفال و نوجوانان، ضرب و جرح عمدی با ۱۵ درصد، توهین با ۱۳ درصد و انجام اعمال منافی عفت با هفت درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: پس از پالایش نظر مشاوران اطفال درباره عمده علل و عوامل ارتکاب جرائم توسط اطفال و نوجوانان مشخص شد که ۱۷۸ مورد اختلال صدور، حدود مشکل و نبود مهارت ارتباطی بین والدین با کودکان و نوجوانان با ۵۰ مورد، اختلال بیش فعالی ۲۲ مورد، اختلال بیش فعالی از نوع نقص با ۲۰ مورد و اختلالات ارتباطی با مدرسه با هشت مورد عمده علت ارتکاب جرم بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: دادگستری همدان طی سه سال گذشته رویکرد خوبی در زمینه حمایت از حقوق اطفال و کودکان در فرایند دادرسی ها داشته و اقدام های حمایتی را پیگیری کرده است که اینها در راستای اصلاح قوانین مثل قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال گذشته است.

نجفی افزود: در حوزه محاکم اطفال و نوجوانان طی ۲ سال گذشته در همه حوزه های قضایی شعبه های تخصصی رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان راه اندازی شد و در این شعب ویژه، همکارانی توانمند و با اشرافیت کامل به قوانین و حقوق این قشر حضور دارند.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته همه حوزه های قضایی استان همدان دارای مشاوران اطفال شدند و آموزش های لازم به آنها ارائه شد هم اینک نیز ۶۰ مشاوره اطفال در سطح تمامی حوزه های قضایی فعالیت دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بیان کرد: مشاوران در پرونده هایی که در صلاحیت دادگاه کیفری «۲» دست کم سه جلسه و در پرونده های در صلاحیت دادگاه کیفری «یک» که جرائم مهم را شامل می شود حداقل پنج  جلسه با طفل بزهکار و خانواده جلسه برگزار می کند همچنین اقدام های حمایتی لازم از طرف دفتر امور زنان و خانواده دادگستری همدان با همکاری بهزیستی و کمیته امداد  امام خمینی (ره) صورت می گیرد.

نجفی یادآوری کرد: سال گذشته پنج کارگاه آموزشی برای مشاوران و همکاران قضایی فعال در حوزه اطفال برگزار شد تا کمبودها و خلاء های موجود رفع شود.

وی با بیان اینکه اتاق مشاوران اطفال در حوزه های قضایی با شکل و شمایل مناسب راه اندازی شده است ادامه داد: علاوه بر این خدمات دیگری برای اطفال و نوجوانان پیش بینی شده برای نمونه تیم پایش در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به صورت مستمر فعالیت مشاوران را رصد کرده و گزارش تعداد مشاوره و سازو کار را به معاونت ارائه و در آنجا بررسی و مشکلات رفع می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اضافه کرد: مشاوران اطفال سال گذشته در ۳۲۶ پرونده مداخله و نزدیک به ۹۷۲ جلسه مشاوره برگزار کردند.

نجفی افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان سال گذشته پیگیر اجرایی شدن قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب اردیبهشت ماه سال گذشته بوده که بسیار قانون جامع و مانع در حمایت از اطفال و نوجوانان بزه دیده است.

وی با بیان اینکه دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در دادگستری همدان شکل گرفته است، افزود: یکی از کارهایی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان دنبال می کند در زمینه فرهنگی و اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان افزود: در حوزه ۲۳ مهارت که تربیت فرزند به جای والدین دارای فرزندان هفت تا ۱۲ سال است ۴۰ کارگاه آموزشی سال گذشته برگزار و نزدیک به هشت هزار نفر از والدین دارای فرزندان هفت تا ۱۲ سال آموزش دیدند.

نجفی اضافه کرد: در حوزه مهدکودک و پیش دبستانی سال گذشته ۱۷ کارگاه پیشگیری های «رشد مدار» ویژه مربیان مهد کودک ها با استفاده از مربیان ملی برگزار و ۴۵۰ نفر آموزش دیدند همچنین هشت کارگاه با حضور ۲۴۰ نفر در شهرستان بهار در زمینه خشونت علیه زنان برگزار شد.

وی بیان کرد: کودک همسری از دیگر موارد مورد پیگیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است که این پدیده در روستاهای بخش لالجین فراوان دیده می شود و در این راستا کارگاه آموزشی برای فرهنگسازی و به حداقل رساندن آسیب ها برگزار می شود.

انتهای پیام /


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی