سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

روز ۲۲ مرداد، روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی می‌باشد که در این خصوص با چندتن از فعالین اجتماعی در حوزه سازمان های مردم نهاد شهرستان بهار هم کلام شدیم تا از مشقّات این فعالیت که مقصود، ارائه برنامه برای زندگی بهترِ مردم است جویا شویم‌.

شناسه خبر: 11571

تعریف واژه سازمان های مردم نهاد 

در ابتدا بد نیست با واژه ی سمن آشنا شویم؛ سازمانهای مردم نهاد(سازمانهای غیردولتی (NGOs ) طیف وسیعی از موسسات، تشکل ها، انجمن ها و بطور کلی بخشی از نهادهای مدنی غیردولتی را در بر می گیرد که توسط مردم شکل گرفته و با مشارکت و همکاری مردم فعالیت می کنند و امروزه انواع مختلفی از سمن ها، در موضوعات متنوع از سطح محلی گرفته تا سطح ملی و بین المللی در تمام نقاط دنیا فعالیت می کنند.

برای آشنایی بیشتر خلاصه ای از شرح وظایف سمن ها را میتوان اینگونه برشمرد:

_عضويت در آنها داوطلبانه و اختياري میباشد و تعيين اهداف در آنها بر اساس مشورت و همفكری ميان اعضا صورت مي گيرد.

_آنها كمترين وابستگي را به نهادهاي صاحب و اعمال كننده قدرت سياسي در جامعه يعني دولت دارند و براي كسب سود و منفعت فعاليت نمي كنند، بلكه اهدافي غير انتفاعي مانند كمك به فقرا، آموزش، توجه به محيط زيست و بهداشت و ايجاد ائتلاف ميان گروههاي كوچك مردم دارند.

_تنوع فعاليتهاي سازمانهاي غير دولتي بسيار زياد است و سمن ها در اموری مانند فعاليتهاي امدادي، رفاهي، مذهبي و خيريه ای، خدماتی، مبارزه با خشونت، دفاع از حقوق بشر، توسعه، علم و تكنولوژي، هنر و حرفه ها، مطبوعات، زنان، جوانان، پناهندگان و مهاجران، سالخوردگان و محرومين در جنبش و تلاش هستند.

اگر بخواهیم  از نمای کوتاهی به اهداف سمن ها گریزی داشته باشیم اینگونه میتوانیم عنوان کنیم:

_توانمند ساختن شهروندان براي رفع مشكلات خويش به ويژه گروههاي محروم و سازماندهی کردن مشاركتهای شهروندان

_ارائه مشاوره به نهادهای دولتی

_توجه به محيط زيست، كاستن آلودگيهاي زيست محيطي، كنترل منابع و ايجاد ائتلاف بين گروههاي كوچك مردم در زمينه های گوناگون، خلاصه ای از عمده فعالیت های سازمانهای مردم نهاد است.

شهرستان بهار یکی از شهرستانهای برتر در حوزه سمن

شهرستان بهار با دارا بودن حدوداً ۳۲ سمن، یکی از شهرستانهای درخشان در استان می باشد که از بدو تأسیس با برگزاری برنامه های متنوع و آموزش‌های مستمر در جهت رفع مشکلات و موانع اجتماعی، فرهنگی در کل استان پرآوازه است؛ در این باره برای آشنایی بیشترباچند تن ازفعالین این عرصه مصاحبه نمودیم.

کانون کهن میراث بهار

مرجان عاکفی که خود یکی از فعالین اجتماعی شهرستان بشمار میرود، فردی توانمند در عرصه آئین تاریخ و رسوم منطقه می‌باشد وهمچنین دارای توانایی زیادی در رایزنی و مدیریت اجرایی بالا است و‌دبیر کانون کهن میراث بهار می‌باشد؛ وی در ابتدا سخنان خود اینطور اظهار کرد: بابرگزاری جشنواره سیب زمینی که به همت سازمان های مردم نهاد شهر بهار، در تابستان سال ۹۲ برگزار شد متوجه شدیم که بهار در زمینه گردشگری نیاز به فعالیت بیشتری دارد و تصمیم به تشکیل یک سمن با موضوع میراث فرهنگی وگردشگری گرفتیم.

وی در ادامه افزود: کانون کهن میراث بهار رسماً از شب چله سال ۹۳ شروع به کار کرد واز آغاز با اقبال عمومی در مورد اهداف خود مواجه شد و از همان سال به بعد، مراسم شب چله را با محوریت موضوعات مربوط به تاریخ وفرهنگ بهاربرگزار می کند که با استقبال فرهنگ دوستان و عموم مردم مواجه شده است.

وی تصریح کرد: این مراسمات که بدون سخنرانی وتشریفات اداری و تکراری و کاملا به صورت مردمی برگزار می شود، جای خود رادر جامعه گشوده است وبا اجرای موسیقی عاشیقی و نشان دادن توانمندی ها وظرفیت های بهار، سعی در ایجاد زمینه های خودباوری درافراد جامعه و همچنین صیانت از فرهنگ غنی و سنت های دیرین را دارد. 

عاکفی درادامه عنوان داشت: برگزاری دو دوره همایش موفق موسیقی عاشیقی با حضور عاشیق ها و کارشناسان این عرصه از اقدامات دیگر کانون بوده است که امیدواریم با حمایت مالی خیّرین و دوست‌داران فرهنگ و موسیقی محلی ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: روزهای نخستین شروع به کار این سمن، با اقدام به تخریب حمام کهنه بهار همزمان شد که با ورود اعضا و فعالین حوزه میراث فرهنگی وبا دخالت وکارشناسی سازمان میراث فرهنگی توانستیم از تخریب جلوگیری کرده و این حمام ۲۰۰ ساله رابرای بهار حفظ کنیم؛ هرچند هنوز هم متاسفانه با برخی مشکلات برای نگهداری این مکان تاریخی مواجه هستیم و بعضی افراد محلی باروش های مختلف و بعضاً تهمت و افترا سعی در تصاحب این اثرملی دارند اما ما با تمام وجود در برابر این مشکلات، قوی و استوار هستیم و قانون را چاره گر این مشکل میدانیم.

دبیر کانون کهن میراث بهار در ادامه تصریح کرد: مشکل امروز ما در بحث حفظ میراث فرهنگی کشور، عدم آموزش مستقیم خانواده هااست، ما در کانون به منظور ارتباط با جامعه مخاطب اقدام به تأسیس مدرسه میراث کردیم تا از این طریق به کودکان و مهمتر از آن به خانواده های آنها، آموزش لازم را بدهیم؛ ما با برگزاری کارگاه و کلیپ های آموزشی، نحوه حفظ از آثار تاریخی، چگونگی اهمیت دادن به میراث مادی و معنوی، حفظ میراث طبیعی برای آیندگان، اهمیت موزه و بازدید از آن، گردشگری تاریخی، زبان و شعر فولکلور و دیگر فعالیت ها را آموزش می دهیم و امیدواریم تا با رایزنی و همکاری با اداره آموزش و پرورش بتوانیم در مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان به صورت فراگیر همه ی این موارد را ترویج دهیم.

عاکفی در ادامه به خلاصه فعالیت های کانون کهن میراث طی چند سال گذشته پرداخت و گفت: برگزاری ۴ دوره جشنواره آش محلی به منظور معرفی و ثبت ملی دو نوع آش، برگزاری یک دوره جشنواره دوغره ماج و پنیر قووت، تحقیق و رونمایی از لباس محلی مخصوص ایل بهارلو در بهار، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و هفت سین، همکاری در برگزاری جشنواره اقوام، برگزاری مسابقات بازی های بومی محلی، چاپ کتاب شیرین سوزلر و حرکت های متنوع دیگر از فعالیت های این کانون می‌باشد.

وی با اشاره به اماکن تاریخی ثبت شده و موجود در شهرستان بهار اظهار کرد: متاسفانه همشهریان ما از وجود این اماکن یا اطلاع ندارند و یا اهمیتی به آن‌ها نمی دهند و به همین علت ما در کانون هرساله در هفته میراث فرهنگی، برنامه بهارگردی برگزار می‌کنیم و همشهریان را در سطح شهرستان بهار به اردوهای یک روزه دعوت وهمراهی می‌کنیم تا با این اماکن آشنا شوند. 

دبیر کانون کهن میراث بهار در سخنان پایانی خود به برنامه های پیش روی این کانون اشاره کرد و گفت: ما برای ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی به اداره میراث به چندین امتیاز دیگر نیاز داریم، که درصدد هستیم با همکاری دستگاه ها و سازمان های مرتبط، موزه مردم شناسی را در سطح شهر دایر کنیم و همچنین برای تحقیق و پژوهش در تاریخ شهر و شهرستان، کرسی بهارشناسی را در کانون بنا نهاده ایم و به منظور یاری گرفتن از پژوهشگران و علاقمندان اعلام آمادگی می کنیم و همچنین به منظور حفظ بهتر، شایسته تر و ارج نهادن به میراث مادی شهرستان در روستاهای مختلف و علی الخصوص روستاهای دارای مکان تاریخی، اقدام به عضوگیری خواهیم کرد و از همین تریبون از همه همشهرستانی های فرهنگ دوست و میراث بان به منظور عضویت در کانون کهن میراث بهار دعوت می کنم؛ به امید روزی که هر شهروند یک عضو کانون باشد.

مؤسسه اکسیر زندگی شهر

فاطمه بهادربیگی دبیر موسسه اکسیر زندگی شهر، یکی از دبیران سازمانهای مردم نهاد شهر بهار است که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده؛ وی یکی از فعالان حوزه خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی بشمار میرود که تحصیلات کلاسیک مرتبطی دراین باره دارد؛ فاطمه بهادربیگی به معرفی فعالیت خود در این عرصه پرداخت و اظهار کرد: موسسه اکسیر زندگی شهر با هدف ارتباط با اقشار مختلف جامعه و سازمان های دولتی و غیر دولتی در عرصه خانواده و فرزند پروری به دنبال فعالیت در راستای ایجاد وحدت برای همدلی، همفکری، هم افزایی و ایجاد کمیّت و کیفیت در امورات اجتماع محور، نقش آفرینی میکند و در صورت همکاری سازمان ها با مجموعه مردمی، علاوه بر کاهش هزینه ها منجر به تسهیل در رسیدن به اهداف سازمانی، گفتمان و مشارکت مردمی برای کنترل و کاهش آسیب های حوزه ایجاد خواهد شد.

فاطمه بهادر بیگی درادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمانهای مردم نهاد در عرصه های مختلف اجتماعی، مذهبی، زیست محیطی و خانواده فعالیت میکنند، نیاز به مشارکت مردمی و نهادهای مدنی دارند تا اداره امور را تحقق دهند و همچنین برای داشتن جامعه ای پویا و با نشاط موفق تر عمل کنند .

دبیر سمن اکسیر شهر درادامه خاطر نشان کرد: سمن ها، آسیب ها و تهدیدات جامعه را شناسایی و کنترل میکنند تا در کاهش معضلات و فرهنگ سازی صحیح در راستای مشارکت همگانی برای رفع موانع نقش مثمرثمری داشته باشند و شایان ذکر است این موسسه قصد دارد برنامه هایی همچون آموزش، برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی، ایجاد نشاط، انگیزه و شادی بین جوانان و اردوهایی با موضوعات گوناگون و ایجاد تعاون و همکاری بین آحاد مردم و در نگاه تخصصی تر، فعالیتی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی، خانواده و جوانان را داشته باشد.

وی تصریح کرد: مردمی بودن و غیر دولتی بودن سمن ها از مهمترین ویژگی سمن ها است که سمن ها باید جایگاه مردمی خود را پیدا کنند و آن را حفظ نمایند.

فاطمه بهادربیگی دبیر سمن اکسیر زندگی شهر در پایان سخنان خود گفت: نقش سمن ها در آموزش، فرهنگ‌سازی جامعه و شناخت آسیب ها و کنترل آنها بسیار مهم است و با حمایت های دیگر نهاد های جامعه که با اگاهی بسیاری از لطمه های جبران ناپذیر این عرصه با تشکیل کارگاه ها کنترل خواهد شد.

انجمن فرهنگی-اجتماعی بازتاب

در ادامه صحبتی با دبیر موسسه انجمن فرهنگی-اجتماعی بازتاب داشتیم؛ فاطمه فزونی را میتوان یکی از بانوان فعال و نمونه در بحث آسیب‌های اجتماعی خانواده نامبرد، وی توانایی بسیاری در برگزاری کارگاه ها و آموزش‌های خانواده محور در سطح شهرستان را دارا میباشد، شایان ذکر است فزونى تلاش‌های بیشماری برای ارتقاء سطح کاری دبیران سازمانهای مردم نهاد را تاکنون انجام داده است؛ و همچنین وی دبیر موسسه انجمن فرهنگی-اجتماعی  بازتاب و موسسه همای سلامت میباشد که نظر خود را درباره ی تأسیس سمن اینطور شروع کرد: این مؤسسه در سال ۹۲ با هدف رسیدگی به آسیب های اجتماعی تأسیس شد و شایان ذکر است که یکی از مهمترین همایش ها، همایش ازدواج بود که اخیرا با همکاری سازمانهای مردم نهاد به نحو احسن برگزار شد.

فزونی در رشته های علوم اجتماعی و مددکاری تحصیلاتی دارد و با هدف بررسی آسیب اجتماعی و علاقه وافری که به موضوعات مباحث اجتماعی داشت، در سال۹۲ به صورت رسمی در این عرصه وارد شده است.

در ادامه فزونی اظهار کرد: شروع این کار سختی هایی داشت و با توجه به آشنا نبودن افراد جامعه با سمن ها، ادامه این فعالیت را برای ما مشکل تر می‌کرد.

وی گفت: اولین جشنواره، جشنواره سیب زمینی بود که مشقّات زیادی داشت و در سال ۹۲ با معرفی بهار به عنوان قطب سیب زمینی برگزار شد و این حرکت درخشش این سمن ها را دوچندان کرد و مسئولان مشاهده کردند که با کمک سازمان‌های مردم نهاد میتوان این چنین جشنواره هایی را در سطح شهرستان برگزار کرد.

درادامه دبیر موسسه فرهنگی-اجتماعی بازتاب تصریح کرد: امروزه با توجه به وضعیت کرونا فعالیت ها آهسته پیش می‌رود، اما فعالیت های اجتماعی ما بصورت بررسی آسیب های اجتماعی در محلاتِ آسیب خیز  بهار و روستاهای شهرستان ادامه دارد و با برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها و برگزاری کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج با استفاده از مدرسان مجرب، کارگاه های تربیت مدرس برای مدرسان جهت توانمند سازی افراد فعال سمن ها و همچنین خروج از حالت پژمردگی و افسردگی، برنامه های انگیزشی، روحیه بخشی و نشاط اجتماعی را در لیست اهداف خود داریم.

کانون علمی-پژوهشی پویش

در ادامه با ربابه ساعتی دبیر کانون علمی- پژوهشی پویش که از سال ۸۵  فعالیت خود را شروع کرده همکلام شدیم و پای درددل های وی نشستیم؛ شایان ذکر است وی یکی از دبیران معتمد در عرصه ی سمن های شهرستان میباشد که پیگیری و مداومت وی برای ایجاد پلی در بین نخبگان و فعالین اجتماعی این شهر ستودنی است، ساعتی دبیری خلاق و آینده نگر میباشد.

ساعتی در ابتدای سخن، اشاره ای به اهداف این تشکل داشت و گفت: عمده اهداف این موسسه بررسی مسائل مبتلا به جامعه با بهره گیری از تجارب افراد متخصص و کارشناس در زمینه مربوطه است که این امر با تشکیل گروه‌های علمی و تخصصی در زمینه های مختلف محقق شده؛ که با فعالیت های پژوهشی، آموزشی، آگاه سازی و دیگر فعالیت ها اهداف کانون را پیگیری کرده است.

وی با بیان اینکه اوایل تأسیس فعالیت زیادی در زمینه های مرتبط داشتیم و از انجمن های فعال بهار بودیم گفت: مع الاسف تنها پیشرفتی که بعد از مدت ها شامل حالمان شد، بعد از چندسال معرف ادارات شدیم ولی حمایت های خاصی از ما نشد و از طرفی هم همشهریان، آشنایی کافی و به تبع همکاری مناسب با اعضای کانون نداشته اند که شاید ناشی از قصور ما و شاید هم ناشی از عدم تمایل مردم به عضویت و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد می‌باشد.

ربابه ساعتی در پایان افزود: قرار نیست همیشه به دنبال معضل باشیم و این را باید مدنظر قراردهیم که باید در همه حال به دنبال ایجاد نشاط باشیم.

با تفاسیر گفته شده فعالیت چشمگیر سازمانهای مردم نهاد که در بهار بصورت خود جوش فعالیت میکنند، بر کسی پوشیده نیست و می‌توان خانه جوانان شهرستان بهار را یکی از مشوّق های اصلی این عرصه ذکر کرد که در طول سال‌ها توانسته با تشکیل جلسات و کارگاههای متنوع، جوانان را برای حضور در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی تشویق و جذب نماید؛ که درمیان همه ی این افراد آقای مرتضی بهادربیگی را میتوان بعنوان فردی فعال در حوزه کمک، پشتیبانی و مشوق سمن های شهرستان نامبرد که از در یاداشت های بعدی مفصلاً درباره ی چالش ها و نقاط قوت و ضعف این عرصه به اختصار از وی مصاحبه خواهیم گرفت.

در خاتمه امیدواریم در شهرستان چنین فعالیت ها در عرصه های گوناگون افزایش یابد تا شاهد بهبود بخشی سطح کیفی و کمی در شهرستان باشیم.

شهرزادعباسی

انتهای پیام/ص 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی