سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت می‌تواند تمام خلأها را پر کند.

شناسه خبر: 11676

به گزارش نشاط شهر به نقل از همدان پیام ، مسئول امورزنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع درباره اظهارات رئیس قوه‌قضائیه مبنی بر اینکه قوانین باید به نفع زنان تغییر کند،‌ بیان کرد: به نظرم اگر لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت اجرایی شود، شاید نیاز به قوانین دیگر نداشته باشیم، چراکه این لایحه پوشش کاملی نسبت به دیگر قوانین دارد و خلأ سایر قوانین را پرمی‌کند.

مینو اصلانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اظهارات اخیر رئیس قوه‌قضائیه مبنی بر اینکه قوانین باید به نفع زنان تغییر کند، گفت: شاید نگاه رئیس قوه‌قضائیه مبنی بر قوانینی باشد که بر زندانیان زن وجود دارد. من در بازدیدی که از زندان زنان داشتم، متوجه شدم بیشترین جرائمی که زنان مرتکب شده بودند، حمل موادمخدر، کلاهبرداری چه به صورت اینترنتی یا در قالب شرکت‌هاست و بخشی نیز به دلیل معاونت و مشارکت در قتل در زندان هستند.

وی با اشاره به قوانینی که درخصوص جرائم وجود دارد، بیان کرد: ما جرائم خاص زنانه نداریم و زنان هم جرائمی مانند معاونت در قتل، حمل و نگهداری موادمخدر، کلاهبرداری و... را مرتکب می‌شوند، اما لازم است درخصوص زنان به‌ویژه زنانی که فرزندان خردسال دارند و درصورت زندانی مادر بی‌سرپرست می‌شوند، قوانینی درجهت حمایت از مادر و فرزند شکل بگیرد.
مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی‌دفاع با اشاره به زندان زنان قرچک گفت: در این زندان تمهیداتی مانند مهدکودک برای کودکان زیر2سال درنظر گرفته شده بود، اما باید این تمهیدات کامل‌تر شود، اما ما بحث نوجوانان را داریم که اگر مادرانشان زندانی شوند، این نوجوانان بی‌سرپرست می‌مانند و بنابراین باید برای این نوجوانان نیز تمهیداتی درنظر گرفته شود.

اصلانی بیان کرد: تمهیداتی درباره مادران باردار در زندان‌ها درنظر گرفته شده که قابل‌قبول است، چراکه درخصوص رسیدگی به سلامت و بهداشت مادر و کودک قوانین خوبی داریم، اما بازهم به هرحال با تولد این فرزندان، مادران به طورقطع به یک محیط آرامش‌بخش احتیاج دارند تا بتوانند در یک محیط آرام تا یک سن خاصی در کنار فرزندشان باشند.

وی گفت: معتقدم می‌توانیم برای بهبود این شرایط کار کرد و آنها را ارتقا دارد، ضمن اینکه باید بگویم وقتی شرایط را بررسی می‌کنیم نسبت به خیلی از کشورهای دیگر در دنیا شرایط خوبی است، اما همانطور که گفتم باید فکری برای نوجوانانی شود که مادرانشان در زندان‌ها هستند، همچنین برای زنانی که مجبور هستند فرزند خود را در زندان به دنیا بیاورند باید تمهیدات خاصی درنظر گرفته شود.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی‌دفاع در واکنش به مراحل سخت و طولانی طلاق برای زنان افزود: قوانین مربوط به طلاق از قوانین عام است. ما انواع طلاق‌ها را داریم، اما باید بگویم عمدتاً بسیاری از این افراد با طلاق مشکل‌شان حل نمی‌شود و به دنبال اهداف دیگری نیز هستند.

اصلانی گفت: اگر طلاق در یک محیط منطقی انجام نشود و سرعت بالایی داشته یا سرعت کندی داشته باشد، به‌طورقطع هر دوی این موارد آسیب‌زاست یعنی هم سرعت در طلاق می‌تواند موجب آسیب شود و هم کند شدن مراحل می‌تواند موجب بروز آسیب شود. معتقدم روش میانه‌ای در این‌خصوص درنظر گرفته شود و اگر امکان صلح‌وسازش وجود دارد، صلح و سازش صورت گیرد، اما طبیعی است که اگر وقتی جان یکی از طرفین در خطر باشد قوانین باید کمک کند که این افراد در کنار هم نباشند تا جانشان حفظ شود.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: از سوی دیگر ما یکسری قوانین در کشور داریم که در حمایت از زنان خیلی اجرایی و عملیاتی نشده است. به نظرم می‌طلبد که این قوانین عملیاتی شود مانند قوانینی که درحمایت از سرپرست خانواده و حمایت از مادر و کودک داریم. خشونت نداشتن علیه زنان، البته اخیراً لایحه آن در مجلس مطرح شده و درحال بررسی است.

اصلانی با اشاره به لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت که در مجلس شورای‌اسلامی درحال بررسی است، بیان کرد: به نظرم اگر لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت اجرایی شود شاید نیاز به قوانین دیگر نداشته باشیم، چراکه این لایحه پوشش کاملی نسبت به دیگر قوانین دارد و خلأ سایر قوانین را پر می‌کند.

وی گفت: این لایحه به‌ویژه در حوزه فعالیت اجتماعی زنان، امنیت آنها در خانواده و امنیت آنها به عنوان مادر و سرپرستی کودک بسیار فراگیر است و اینها همه مباحثی است که در آن مطرح شده و می‌تواند به زنان کمک کند. درمجموع لایحه امنیت زنان در برابر خشونت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و می‌تواند درخصوص تغییر قوانین به نفع زنان پاسخگو بوده و پوشش‌دهی خوبی داشته باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون