سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/7/16 14:53:05
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار:

کنترل و مهار آبهای سطحی علاوه بر جلوگیری از خسارات ناشی از سیل می تواند در بهبود وضعیت کشاورزی موثر باشد

رئیس منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان بهار طی مصاحبه ای خبر از افتتاح پروژه کنترل سیل و رسوب درحوضه آبخیزداری جعفرآباد از توابع صالح آباد داد و دغدغه مندان طبیعت را به ثبت نام در سامانه ملی همیار دعوت کرد.

شناسه خبر: 11821

به گزارش نشاط بهار، مهدی محمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار در گفتگو با خبرنگار نشاط بهار اظهار داشت: همزمان با هفته دولت، پروژه کنترل سیل و رسوب در حوضه آبخیز جعفرآباد از توابع صالح آباد با حضور فرماندار، مسئولین شهرستانی و اهالی منطقه افتتاح و به بهره برداری رسید.

 

درادامه محمدی عنوان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری و توسعه آن، مزایای زیادی دارد که  بهبود مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی را میتوان از مزایای آن عنوان کرد؛ در همین راستا پروژه کنترل سیل و رسوب در حوضه آبخیز جعفرآباد با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، با حجمی بالغ بر ۱۶۰۰ مترمکعب افتتاح شد.

 

محمدی تصریح کرد: ۱۵۰ مترمکعب این پروژه بندهای خشکه چین ، ۱۵۰ متر مکعب سنگی گابیونی و ۱۳۰۰ مترمکعب عملیات سنگی ملاتیست و در محدوده زمانی دو ساله احداث گردیده و به انجام رسیده است.

 

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار نیز اضافه کرد: پروژه کنترل سیل و رسوب در حوضه آبخیز، تاثیر بسزایی در جلوگیری از فرسایش خاک دارد و از وقوع سیل و هدر رفت رواناب ها جلوگیری می‌نماید و به همین دلیل از بین رفتن جنگل ها و حوضه های آبخیز، اثرات منفی قابل توجهی در محیط زیست خواهد داشت،که به طور بالقوه منجر به فرسایش و کاهش بهره وری خاک، افزایش میزان رسوب ته نشین شده در رودخانه ها، مخازن و سواحل، افزایش رواناب های فصلی و سیلاب ها، کاهش نفوذ پذیری آب به دل سفره های زیر زمینی، کاهش کیفیت آب، از دست رفتن زیستگاه طبیعی آبزیان و از بین رفتن تنوع زیستی می‌شود.

 

محمدی با بیان اینکه این طرح نقش مهمی در نفوذ کردن آب های سطحی به سفره های آب زیرزمینی دارد گفت: تقویت پوشش گیاهی، غنی سازی اراضی مجاور و پایین دست و در نهایت توانمند سازی جوامع محلی و بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه و بهره برداران محلی از فواید این طرح میباشد.

 

مهدی محمدی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار در خاتمه با اشاره به این موضوع که، امروز این طبیعت است که به کمک ما نیازمند است گفت:  از دغدغه مندان منابع طبیعی درخواست  داریم تا با مراجعه به اداره منابع طبیعی شهرستان بهار نسبت به ثبت نام در سامانه ملی همیار طبیعت اقدام نمایند و  مقدمات شرکت در دوره های آموزشی این اداره را برای خویش فراهم آورند تا با ترويج فرهنگ منابع طبيعي و جلب مشاركت مردم در امور حفاظت، احياء و توسعه و بهره‌برداری صحيح از منابع طبيعي، بزودی شاهد افزایش محافظت از عرصه های منابع طبیعی باشیم.

 

مرتضی بهادربیگی

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی