سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

هیئت کوثر سالیان متمادی است که در کنار فعالیت های مذهبی خود سعی دارد فعالیت های دیگری برای رشد بانوان و دختران دیار خود انجام دهد که در ادامه مروری به این تلاش های بیشمار می‌کنیم.

شناسه خبر: 12169

به گزارش نشاط بهار، فاطمه دهقانی مسئول و موسس هیئت کوثر در بهار را میتوان در شمار بسیجی های خادم و نام آشنا در بین مسئولین هیئات مذهبی بهار برشمرد که شروع فعالیت وی از طریق بسیج و حضور در کلاس های قرانی بوده و با توجه به اشتیاق و علاقه ی بیشمار توانست مجوز مربیگری در کلاس های قرآن را اخذ، و دایر کردن کانون تابستانه علتی شد تا قدم در مسیری بگذارد که تحصیل معرفت و شناخت معبود از بهترین هدایایش بود.

 

 وی به دلیل پیشرفت و موفقیت چشمگیر، کانونی در زورخانه پوریای ولی دایر کرد که در آن علاوه بر فعالیت مذهبی، کلاس های هنری هم آموزش داده می‌شد که این دست فعالیت ها به صورت مستمر در حال انجام می‌باشد؛ باهمه این اوصاف وی دست آخر وقتی در خود توانایی انجام فعالیت های بیشتری را دید تصمیم گرفت این خدمت به خلق را گسترش دهد و اینجا بود که به فکر تأسیس یک هیئت افتاد.

 

فاطمه دهقانی مسئول و موسس هیئت کوثر در ابتدای مصاحبه اظهار کرد: هیئت کوثر با مجوز و با ثبت در سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۷۵ به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و با برگزاری دعای پر فیض ندبه در روزهای جمعه که شایان ذکر است برگزاری این امر نیک را این هیئت برای اولین بار در بهار نهادینه کرد و همچنین با برپایی جلسات هفتگی این هیئت توانست تحولی بزرگ در هیئات بانوان بهار داشته باشد.

 

هیئت کوثر تاکنون هیچ اسپانسری نداشته!

 

وی افزود: بعد از گذشت مدت ها زمانیکه در خود توانایی مراسمات بزرگ تر را مشاهده کردم، شروع به برگزاری مراسم های بزرگتری از قبیل جشنواره ها، نمایشگاه ها، جشن ها و مراسمات سوگواری که با تعداد روزهای بیشتری بود را مدیریت کرديم و از این رو، به فکر برگزاری مراسم ایام فاطمیه آن هم برای اولین بار به مدت ۳ روز، در بهار افتادیم و به حمد پروردگار کل حسینیه از عزاداران فاطمی پُر ‌می‌شد، و میشود تخمین زد جمعیتی هزار نفری در این مراسم شرکت میکردند که این شکوه و شوکت فاطمی را نشان می دهد و بعد از آن بود که به حول و قوه الهی برگزاری مراسم فاطمی در  بهار باب شد و این را برای خود افتخاری میدانم چرا که معتقدم همین اعمال ماندگار هستند و اسباب دعای خیرِ مردم !

 

دهقانی در ادامه تصریح کرد: برای مراسماتی که برگزار میکردیم سعی می‌شد از  مداحین و سخنران های برجسته دعوت کنیم که شایان ذکر است در همایش سه ساله حسینی (ع) امسال، مشاوری از استان دعوت شد که در مورد اصول تربیتی دختران صحبت هایی ارائه  شد که بسیار مورد استقبال بانوان و فعالین اجتماعی قرار گرفت و شاید خالی از لطف نباشد که ذکر شود این هیئت هیچ گونه اسپانسر یا منبع کمکی تاکنون نداشته، بطوریکه در گام اول تمام برنامه را برگزار میکردیم و هزینه کردها را در بین برنامه از مردمی که به هیئت کوثر به اختیار کمک میکردند جمع آوری می‌شد که این از سعادت را میتوان از الطاف و عنایات ائمه دانست.

 

برگزاری جشنواره سیب زمینی در بهار باز هم برای اولین بار به همت ایده های بدیع و نو فاطمه دهقانی

 

 مسئول هیئت کوثر در میانه مصاحبه عنوان کرد: حدودا ۵ سال پیش با کمک شهرداری و فرمانداری وقت، آقای ریحانی و خانم شالبافیان با بودجه تقریبی ۵ میلیون تومان جشنواره ای در بهار به نام جشنواره سیب زمینی برپا کردیم که در نوع خود جالب بود .

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد اعضای برجسته و فعال این هیئت چنین گفت: در طی سال‌های گذشته یک سری اعضای دائمی و فعال حضور داشتند اما تعدادی از اعضای هیئت بودند که هیچ زمانی دیده نمی‌شدند و گمنام وار فعالیت می‌کردند، خادم فاطمی بنام خانم ماهی واحدی شخصی که مخلصانه و دائمی بدون هیچ اعتراض و چشمداشتی همیشه کمک حال هیئت کوثر بود.

 

در میانه مصاحبه با زهرا شالبافیان، یکی از  اعضای خوش فکر، فعال و سرآمد هیئت کوثر در تشریح عملکرد ها و همایش های چند ساله هیئت کوثر چنین بیان کرد: این هیئت همواره همکاری خود را با بیشتر ارگان ها از قبیل فرمانداری، شهرداری، حوزه علمیه، بهزیستی، کمیته امداد و اداره ورزش و جوانان داشته که این مایه خرسندی هیئت کوثر می‌باشد.

 

کمک های میلیونی هیئت کوثر

 

وی خاطر نشان کرد: برنامه های این هیئت در ایامی که کرونا نبود بسیار متنوع و پر بار بود و همایش هایی همچون برگزاری مراسم اربعین و پخت آش که البته در ایام کرونا با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام شد، سفارش کیک ۵ متری در عید غدیر و برپایی مراسم در اداره ارشاد که با استقبال ‌مردم و همراهی و حضور همه ارگان ها که  امسال نیز  همین برنامه با کیک ۵ متری مجدداً در پارک لاله برپا شد، برپایی ایستگاه صلواتی در عید غدیر سال‌های گذشته و همچنین امسال، برنامه پخت آش و غذای گرم به تعداد ۳۰۰ پرس برای نیازمندان که شایان ذکر است هرساله در ماه رمضان افتخار برپایی و تدارک افطاری و اطعام نیازمندان را در این هیئت داریم.

 

وی در ادامه به دیگر عملکردهای ۲۳ ساله این هیئت اشاره کرد و برشمرد:

- برپایی جشن ۲۳ سالگی هیئت و تقدیر از اعضای فعال

- توزیع بسته های ‌غذایی در سالیان گذشته

- برنامه گلریزان برای زندانی نیازمند 

- برپایی مراسم شهادت ام البنین (س) که هرساله با پخت و توزیع حلوا همراه بوده

- راه اندازی صندوق قرض الحسنه در این هیئت

- برگزاری اردو به مقصد امامزاده محسن با هدف جذب جوانان

- تقدیر از مادران نمونه و پیشکسوتان نماز جمعه

- برگزاری دو دوره یادواره شهدا در بهار 

-برگزاری چندین مورد نمایشگاه کتاب 

- همکاری با هیات علمدار در ده شب اول محرم که جذب جوانان را به هیئت به همراه داشت

- تهیه جهیزیه برای نیازمندان بصورت مستمر که هرساله تا سقف ۱۰ میلیون تومان انجام شده است.

 

فاطمه دهقانی در ادامه بیان کرد: در ماه گذشته بسته های معیشتی شامل برنج، روغن، مرغ و دیگر اقلام به ارزش ۱۰ میلیون تومان بین نیازمندان توزیع شد، همچنین برپایی برنامه انس با قران که در شب های ماه مبارک رمضان که با دعوت قاری از اهواز همراه بود را میتوان از برنامه های دیگر این هیئت نامبرد و همچنین برپایی مراسم جشن ولادت حضرت فاطمه (س) و همچنین ولادت حضرت علی (ع) با همکاری اداره ورزش و بانوان ورزشکار، تقدیر از مادران چند جوان فعال و مذهبی توسط هیئت کوثر، برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب که آن هم در نوع خود در بهار بی نظیر بود و جز اولین ها و برگزاری برنامه طبیعت گردی و کوهنوردی در جمعه ها که از برنامه های جدید این هیئت می‌باشد.

 

وی افزود: تازه ترین فعالیت این هیئت حضور در نمایشگاه غذا و سوغات بود که دراین غرفه هر روز پخت ده نوع غذای سنتی داشتیم و تعاریف مهندس مجیدی شهردار شهر بهار در مورد دکور زیبای غرفه و تلفیق فضای سنتی و مدرنیته با وجود کتاب، چای، کرسی و آش باعث دلگرمی و خرسندی این هیئت شد که این حرکت برای معرفی به نسل آینده بود که با غذاهای سنتی و اصیل آشنا شوند.

 

در این بین نیز فاطمه دهقانی اشاره ای به کناره گیری خود از مسئولیت هیئت کوثر زد و گفت: در نظر دارم زهرا شالبافیان را که از افراد معتمد، جوان و زبده هیئت می باشد به عنوان مسئول هیات کوثر معرفی کنم که شایان ذکر است که فعالیت‌هایم نیز در هیئت پابرجاست اما برای ادامه مسیر نیازمند افکاری پویا و جدید هستیم.

 

تاسیس سمنی به نام سمن کوثر/ با استقبال زیاد جوانان روبرو شده ایم 

 

در نظر داریم سمنی تحت عنوان سمن کوثر راه اندازی کنیم که تحت نظر این هیئت بتوانیم با برنامه های مختلفی همچون طبیعت گردی و کوهنوردی جوانان بیشتری را به هیئات جذب نمائیم.

 

وی افزود: همانطور که در فوق گفته شد این هیئت تا بحال اسپانسری نداشته اما از اکنون به بعد برای انجام کارهای بیشتر و بزرگتر نیازمند خیّر هستیم تا بتوانیم در این مسیر موفق تر عمل کنیم؛ اعمال خِیری که ثواب و پاداش اخروی دارند صرفا ساخت مسجد نیست، چراکه بعنوان مثال اگر با کمک‌ به ساخت مکان های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی به تقویت و تحکیم بنیاد خانواده ها کمک کنیم اینجاست که هم در دنیا رو سپید خواهیم بود هم در اخرت!

 

زهرا شالبافیان افق دید هیئت کوثر  را برای یک تا پنج سال آینده چنین توصیف کرد: در نظر داریم با برچیده شدن ریشه بیماری منحوس کرونا فعالیت های هیئت را بسط و گسترش دهیم چرا که یکی از شاخصه های هیئت مطرح، فعال‌تر و پر بارتر بودن آن است چرا که با فعالیت های مستمر میتواند اثرگذاری خود را به نحو احسن داشته باشد.

 

وی این اهداف را چنین برشمرد: تأسیس یک صندوق قرض الحسنه که بتواند علاوه بر اعضای هیئت، اشخاص دیگری از خارج هیئت را  نیز پوشش دهد، ارتقا فعالیت هیئت در زمینه فرهنگی، ورزشی و حتی علمی در سطح شهرستان بصورت پیوسته و مستمر، برگزاری مسابقات کتابخانی و همچنین برگزاری جلسات مشاوره خانواده با حضور مشاورین و کارشناسان بصورت دائمی چرا که این قبیل جلسات متقاضیان زیادی در بین بانوان دارد. 

 

با آرزوي موفقیت و کامیابی برای بانوانی موفق و سخت کوش همچون فاطمه دهقانی باید عنوان کنیم جامعه ای بالنده است ‌که زنان قدرتمند و با اعتماد به نفسی را در خود پرورش دهد، زنانی که با قدرتِ مسئولیت‌پذیری بتوانند باری از دوش جوانانمان برداشته و کنار تربیت و تذهیب نفس به تهذیب معرفت و آداب انسانیت نیز بپردازند. ‌

 

آدرس کانال تلگرامی هیئت کوثر

@kosar_bahar_dh

 

آدرس پیج اینستاگرام هیئت کوثر

@heyat.kosar.bahar

 

سمیه غفاری

انتهای پیام/ص

 

 

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی