سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/2/5 13:33:07
برای اولین بار در استان برگزار شد:

جشنواره سازه های گلی در روستای حسام آباد

جشنواره سازه های گلی بر مبنای خانه های روستایی برای اولین بار در استان در روستای حسام آباد برگزار شد.

شناسه خبر: 13299

 

به گزارش نشاط شهر، به مناسبت عید سعید فطر، در طرحی مبتکرانه برای اولین بار در استان جشنواره سازه های گلی بر مبنای خانه های روستایی در روستای حسام آباد برگزار شد و با استقبال خوبی مواجه شد.

 

در این جشنواره حدود ۲۰ تیم شرکت کرده و به ساخت سازه های روستایی با ابتکارات خود پرداختند و در نهایت به ۴ سازه برتر جوایز ویژه و به سایر تیم های شرکت کننده نیز جوایزی به رسم یادبود تقدیم شد.

 

مرضیه کریمی، دهیار روستا، هدف از برگزاری این جشنواره را احیای سنت های دیرین روستایی بیان کرد و اظهار داشت: آیتم های زیباترین، ظریفترین و طبیعی ترین سازه از جمله مواردی است که در داوری این سازه ها مورد توجه قرار گرفت و سعی بر این بود که بتوانیم با این جشنواره خانه های قدیمی روستایی را باری دیگر بین مردم به نمایش بگذاریم، چرا که با پیشرفت جوامع روستایی، در بسیاری از روستاها کمتر شاهد بافت های قدیمی روستایی هستیم و اکثرا همه منازل قدیمی تخریب شده و به شکل مدرن بازسازی شده است.

 

مرضیه کریمی ادامه داد: روستای حسام آباد خود یکی از همین روستاهاست که به علت نزدیکی به شهرهای بهار و لالجین بافت قدیمی خود را از دست داده و شکلی مدرن و شهری به خود گرفته و به ندرت خانه ای با بافت قدیمی در آن یافت می شود، این جشنواره بهانه ایست که بتوان که کودکان و خردسالان را با بافت قدیمی روستاها آشنا کرد.

 

مجتبی فیض الهی، فرماندار شهرستان بهار در بازدید از این جشنواره برگزاری چنین برنامه ای را مبتکرانه و خلاقانه دانست و گفت: روستا یکی از شاخصه های رشد اقتصادی است، متاسفانه مساله مهاجرت از روستاها باعث شده که از ارزش افزوده های آن کم شود و نتوان به شکل مطلوب از آن بهره برد.

 

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی در جوامع کنونی اظهار داشت: تهاجم فرهنگی باعث تغییر سبک زندگی ما و در نتیجه مهاجرت از روستا به شهر شده که همین مساله آثار مخربی زیادی را نیز در بر دارد و لذا اینگونه حرکات و برنامه ها باعث می شود هم سنت هایی که قبلا داشتیم مجدد احیا کنیم و هم ایجاد شور و نشاط در روستا شده و حرکتی در جهت ماندگاری مردم در روستاها شود.

 

فیض الهی با اشاره به مشکلات بیان شده از سوی اهالی گفت: دولت در خصوص توسعه روستایی و گسترش زیرساخت های روستا وظایفی دارد که باید به آنها عمل کرده تا باعث ماندگاری اهالی روستا شده و به مهاجرت معکوس روستائیان کمک کند، تلاش ما نیز در دولت همین است و حداکثر تلاش خود را برای کم کرون مشکلات اهالی روستا و توسعه زیرساخت های روستا به کار خواهیم برد. 

 

در حاشیه برگزاری این جشنواره فرماندار شهرستان بهار و رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهار به همراه دهیار و جمعی از اهالی روستا از طرح نیمه تمام دارالقرآن روستا که به صورت خیری در حال تاسیس است بازدید کردند.

 

همچنین فیض الهی از راه مواصلاتی بهار به حسام آباد و حریم کم این جاده بازدید کرده و در تماس تلفنی با رئیس اداره راهداری خواستار اقدام عاجل برای مشخص کردن حریم راه این مسیر شد. 

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی