سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

بهار یکی از شهرستان‌هایی است که در سال‌های اخیر به تبع سایر شهرستان‌های استان همدان به منظور اصلاح الگوی کشت، گام‌های مؤثری در کشت محصولات کم‌آب‌بر مختلف توسط کشاورزان و باغداران خود برداشته است، احداث ۲۲ هکتار باغات طلای سبز پسته به عنوان کشت های جدید و نو از جمله مواردی است که می توان در این رابطه به آن اشاره کرد که همدان در این مسیر یکی از استان‌های جوان کشور به شمار می‌رود.

شناسه خبر: 13499

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، در شهرستان بهار یک باغدار خوش‌ذوق با داشتن کمتر از یک‌هکتار زمین نسبت به احداث باغ کوچکی اقدام کرده که درختان فندق، غالب درختان متنوع باغ میوه کوچک این کشاورز را تشکیل داده است.

 

فکر وجود باغ فندق شاید برای بسیاری از ما در استانی چون همدان کمی نو و جالب به نظر آید اما غیرممکن و غیرقابل تصور نیست، این باغدار با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر توانسته با احداث باغ زیبای خود علاوه بر مدیریت مصرف آب در کنار پرورش انواع درختان متنوع میوه، نسبت به کشت و پرورش محصول کم آب بر فندق نیز اقدام کند و باغ فندقش اینک با زیبایی تمام به بار بنشیند.

فندق، درختچه زیبایی است که با کنار هم قرار گرفتن و در یک ردیف بودن، باغاتی زیبا و انبوه را به وجود آورده و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. اوج زیبایی باغات فندق اواسط فصل بهار است، زمانی که شکوفه‌های فندق نمایان شده و سبزی برگ‌ها با سفیدی شکوفه‌ها با هم درآمیخته و منظره ای چشم نواز ایجاد می‌شود.

این باغدار خوش ذوق ۶۸ ساله بهاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از حدود چندین سال پیش نسبت به احداث یک باغ ۵۰۰۰ متری شامل انواع میوه‌ها چون سیب، هلو، شلیل، به، بادام و گلابی و سبزیجات اقدام کرده بودم اما از حدود ۱۰ سال پیش به کشت فندق روی آوردم و عمده کشت و پرورش فندق را از حدود پنج یا شش سال پیش آغاز کردم.

جعفر رحمانی با اشاره به به چگونگی روی آوردن خود به کشت و پرورش فندق گفت: ابتدای امر حدود ۱۰ سال پیش در منزل خود دارای دو تا سه اصله درخت فندق بودم که باردهی خوب آنها موجب شد تا در این رابطه ریسک کرده و به فکر این بیفتم که درخت فندق در دشت باردهی خواهد داشت یا خیر؟ بنابراین نهال ها را به باغم انتقال دادم و نسبت به توسعه و افزایش تعدادشان اقدام کردم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ متر از باغم به درختان فندق اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: در این مساحت، ۲۷۰ اصله نهال فندق جدید و قدیم کشت کرده ام که برخی از درختاح به مرحله باردهی رسیده‌اند و برخی نیز هنوز در مرحله نهال هستند.

رحمانی با اشاره به اینکه درخت فندق جزو درختان کم آب بر بوده و هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک‌بار نیازمند آبیاری است، یادآور شد: درختان فندق از حدود سه سالگی به بعد به باردهی می‌رسند که در همین رابطه برخی از درختان طی سال گذشته و امسال به مرحله باردهی رسیده و بار نوبرانه خوبی داشته اند.

وی با بیان اینکه هنوز برخی از درختان نهال بوده و به بار ننشسته‌اند، خاطرنشان کرد: در صورت به بار نشستن تمامی درختان فندق سالانه ۲۷۰ تا ۳۰۰  کیلوگرم فندق خالص مغز شده قابل برداشت خواهد بود.

رحمانی میزان باردهی هر درخت را میانگین یک کیلوگرم فندق خالص برشمرد و یادآور شد: فعلاً به علت نهال بودن اکثر درختان، فندق تولید شده بیشتر برای مصرف خود، خانواده و اقوام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک کارگر هم به صورت دائم در وضعیت حفظ، نگهداری و پرورش درختان باغ با بنده همکاری دارد، تصریح کرد: کم دردسر بودن، مقاوم بودن در برابر آفات، صرفه جویی در آب و کم آب بر بودن از دلایل روی آوردن به کشت عمده فندق بوده است.

رحمانی با اشاره به اینکه در باغم از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده می کنم، یادآور شد: هر یک از درختان باغ که کهنسال شده و فاقد باردهی هستند، به جای کشت سایر درختان میوه نسبت به جایگزین کردن آن با نهال فندق اقدام کرده ام که این امر در توسعه باغ فندق نقش مؤثری دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه فندق از آن دسته محصولاتی است که این قابلیت را دارد تا در صنایع و ترکیبات مختلف غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: نبود صنایع تبدیلی کافی و مناسب مانند آنچه در کشور ترکیه و صنعت شکلات سازی آن اتفاق می افتد باعث شده تا فندق، این محصول ارزشمند در سطح کشور به صورت خام و ارزان فروخته و بعد از استفاده آن در کالایی دیگر، به شکلی گران تر وارد کشور شود.

رحمانی، گیلان، قزوین، آستارا، رودسر، تالش و مازندران را از مشهورترین مکان های کشت و برداشت این آجیل سنتی ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: در دنیا کشور ترکیه با بیش از ۷۲ درصد تولید فندق، مقام نخست را از این حیث به خود اختصاص داده و ایتالیا و آمریکا در رده های بعدی قرار دارند.

وی اظهار کرد: فندق میوه ای سرشار از پروتئین، فسفر و چربی های اشباع نشده است و به علت وجود فسفر زیاد، کارکرد مغز و ذهن را بهبود می بخشد ضمن اینکه این میوه که اغلب در ایران به صورت خشکبار و جزئی از آجیل مورد استفاده قرار می گیرد، غنی از ویتامین های E و B است.

رحمانی با اشاره به اینکه فندق از جمله گونه های گیاهی است که تمام اجزای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنایع مختلف کاربرد دارد، گفت: تمامی قسمت های درخت مانند میوه، برگ، گل، پوست، ساقه، تنه، ریشه و چوب در صورت وجود صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، شکلات سازی، رنگ سازی، نقاشی، مصرف سوخت، صنایع دستی و صد البته درمان بیماری ها و داروسازی به کارگرفته می شوند.

وی با تأکید بر ترغیب باغداران استان همدان به کشت فندق به عنوان یکی از کشت های کم آب بر با صرفه اقتصادی بالا یادآور شد: به طور قطع کلاس‌های آموزشی و ترویجی و مشاوره های سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها در رابطه با کشت و پرورش چنین محصولات کشاورزی و درختان کم آب بر با صرفه اقتصادی بالا از نقش مؤثری در ترغیب کشاورزان و باغداران به کشت چنین محصولات و حذف محصولات پرآب بر برخوردار خواهد بود. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار هم در گفت‌وگو با ایسنا، از وجود ۲۲ هکتار باغ پسته در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: امسال باغ تازه تأسیس طلای سبز در شهرستان بهار نداشته‌ایم. در حال حاضر شهرستان بهار دارای ۲۲ هکتار باغ پسته بوده که از این میزان ۱۳ هکتار نابارور و نهال و ۹ هکتار نیز درختان بارور هستند.

عبدالحسین اکبری افزود: این میزان سطح باغات طلای سبز شهرستان حدود پنج سال پیش کشت شده‌اند و امسال به مرحله باردهی رسیده و سال گذشته نخستین بار دارای بار نوبرانه بودند و پسته داشتند ضمن اینکه بیشترین پراکنش باغات پسته شهرستان در روستای حسین‌آباد عاشوری و هارون‌آباد شهرستان واقع شده است.

وی با بیان اینکه بهار به تبع استان همدان یکی از شهرستان‌های جوان در زمینه کشت و تولید پسته به شمار می‌رود، اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان بهار چهار تا پنج کشاورز پسته‌کار به صورت عمده در رابطه با تولید پسته در شهرستان فعالیت دارند که دو مورد از پسته‌کاران به عنوان پسته‌کار عمده پیشتاز شهرستان به شمار می‌روند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار یادآور شد: طی چند سال گذشته در شهرستان بهار بر مسأله جایگزینی محصولات کم‌‎آب‌بر به‌جای سیب‌زمینی و اصلاح الگوی کشت تأکید بسیاری توسط جهادکشاورزی شده و اکثر کشاورزان با ترغیب و تشویق و نیز آموزش به دنبال کشت جایگزین هستند.

وی با اشاره به کم‌آب‌بر بودن و مقاوم و سخت بودن درخت پسته و ارزش افزوده بالای آن خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی باید به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر مختلف چون گیاهان دارویی، کشت پسته، زعفران، گل محمدی و تولید هر گونه محصولاتی که با شرایط خشکسالی سازگار هستند، پیش رفت و با شرایط موجود(راهکار طبیعت‌محور) بهره برداران کشاورزی خود را وفق دهند.

به گزارش ایسنا، امیدواریم همدان به عنوان یکی از استان های جوان در ترویج کشت‌های کم آب بر جدید از جمله پسته، فندق، زعفران، گل محمدی، گیاهان دارویی و روغنی با ارزش افزوده بالا بتواند گام‌های مؤثری را با کمک باغداران و کشاورزان خود بردارد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی