سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/4/16 13:31:41
به مناسبت گرامیداشت عید غدیرخم و بزرگداشت روز قلم؛

ویژه برنامه " مینای قلم" برگزار شد

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار از برگزاری ویژه برنامه " مینای قلم " دراین شهرستان خبر داد.

شناسه خبر: 13511

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان، برای اولین بار ویژه برنامه " مینای قلم" به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار به مناسبت گرامیداشت عید غدیرخم و بزرگداشت روز قلم، و با همکاری آموزشگاه"سیاه مشق" و انجمن خوشنویسان بهار، و با حضور رضا نصرتی مطلوب، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان بهار، سیدعلی حسینی بخشدار مرکزی ، حمیدمیرزایی بخشدار لالجین، حمیدرضا شیری عضو شورای اسلامی شهر بهار ، اکرم توکلی مشاور فرماندار در امور بانوان، حاج آقا مولوی رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در شهرستان و ادیبان و شاعران و...  درمحل کتابخانه آیت الله بهاری(ره)شهرستان بهار برگزار شد.

 

 

معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار ضمن تبریک دهه ولایت و امامت و روز قلم اظهار کرد:  «قلم» پیوند دهنده فرهنگ نسل ها در طول تاریخ بوده است و اهمیت قلم در سوگند قرآن به آن است.

 

فزونی ادامه داد: در این برنامه برای اولین بار منتخبی از اشعار ترکی شاعرسرشناس و نامدار شهر  بهار "رضا باهارلی"  بر اساس دیوان اشعار ایشان توسط هنرمندان خوشنویس دیار بهار  خوشنویسی نویسی شد .

همچنین به مناسبت عید غدیر خم اشعار فاخر در مدح حضرت علی (ع) نیز خوشنویسی شد. وی هدف از این اقدام فرهنگی را معرفی مفاخر ادبی شهرستان به روایت هنر خواند و افزود اشعار خوشنویسی شده در قالب یک آلبوم در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

 

جواد نوری، نویسنده و پژوهشگر  شهرستان بهار در تحلیل اشعار خوشنویسی شده عنوان داشت؛ سنت خنیاگری و بداهه سرایی و بطور کل عاشیقی ریشه در هزاره ها و قرنهای گذشته دارد، این سنت در میان قومیت های مختلف به انحا مختلف وجود داشته و هر قومیتی در تکامل این شیوه و این رفتار نقش ایفا نموده است،. در میان قومیت فارس گوسان ها این وظیفه را به عهده داشتند (به معنی خنیاگری است که اشعاری حاوی داستان‌های پادشاهان و قهرمانان گذشته، همراه با آوای موسیقی می‌خوانده است. در زبان پهلوی به کسانی که ترانه ملی و مردمی می‌خواندند و حماسه سرایی می‌نمودند گوسان یا کوسان می‌گفتند . در میان قبایل عرب هم این رفتار به نوع دیگری وجود داشت، در میان قومیت ترک هم با نام اوزان، سالها محل هنرنمایی عاشق ها و بداهه سرایان بوده و مفاهیم و ارزش های اخلاقی و دینی را به این وسیله به نسل های مختلف انتقال می دادند. مصادف با برآمدن شاه اسماعیل صفوی و بنیانگذاری دولت صفوی و رسمی اعلام نمودن مذهب شیعه در ایران این شیوه صورتی تازه تر و متکامل تر بخود گرفت و به عاشیقی تغییر نام داد. در فرهنگ عاشقی  مهمترین واقعه بر تخت نشستن شاه اسماعیل است، که در قالب یک چهره ی اسطوره ای مورد پذیرش نوازندگان و خنیاگران واقع شده و دیگر مدح و ستایش  حضرت علی(ع)  به همین خاطر در تمام جریان عاشیقی همیشه نوازندگان و خوانندگان در اشعار خود به ولایت حضرت علی (ع) اشاره داشته اند‌ .از همان سالها هر قومی و هر منطقه ای سعی داشته در این سنت فرهنگی نقشی داشته باشد در بهار ما نیز این مهم بعهده شاعر بی نظیر این منطقه مرحوم( عاشیق رضا بهاری، یا باهارلی رضا) بوده که در طراز شاعران نامداری چون خسته قاسم و تیلیم خان به شمار می رود. 

 

 نوری ادامه داد: اشعار این شخصیت چنان در روح و قلب مردمان این دیار ریشه دوانده که سالهای سال پدران و پدربزرگان ما اصول اخلاقی خود را برپایه اشعار او بنا می نهادند. و با اشعار او زندگی کردند و با شور و حال مثال زدنی به نسل های بعد از خود انتقال دادند. غالب مضمون ها و محتوای شعری عاشیق رضا بهاری مدح و منقبت ائمه معصومین و فضایل ادبی و هنری و اخلاقی ست.  و بعضی از آثار او جنبه رمزی دارند و غوامض مباحث فرهنگی و هنری را در شعر خود بازتاب داده است ( در این زمینه علاقمندان می توانند به مقدمه دیوان رضا بهاری گردآوری شده توسط شاعران و پژوهشگران ارجمند آقایان جواد نوری و سعید جلیلی هنرمند رجوع نمایند.

 

در ادامه برنامه حاتم نوروزی(حیرت) شاعر آئین شهرستان به شعرخوانی درباره قلم پرداخت:

 

عشقیوه باش اگرم علـم و فصاحتــــده قلم

جانیوه جان دییرم مشق ریاضتده قلم

 

خوش باخش حکمنی آیه ده عنوان اله دون

اورگدیب یولّارینی اصل نبوّت ده قلم

 

نقطه نقطه حروفی خلق اولونـــوب آیه لره

تجویدی خلق الیـب خط قرابت ده قلم

 

یغلیب نقطه حروف مخرج و اعرابــــی اله

گورسده سویلماقی یا که برائت ده قلم

 

 

نوروزی درادامه چند رباعی به مناسبت عید غدیر نیزسرود:

خالق به جهان زد خط پرگار محمد

با عشق علی شد همه بازار محمد

آسوده بود کشتی اگر نام علی هست

در بحر بلا حجت حق یار محمد

 

والله علی ز علم حق آمده است

از جوهر ذات ما سبق آمده است

کردار علی به آیه ی قرآن است

از خصلت او ورق ورق آمده است

 

در لوح و قلم جشن و سروری پیداست

ساقی به همه عرش معلّا مولاست

از پنج در خلـــــد برین گر پــــرسی

از پنجم آن رحمت و آخر دریاست

 

ما مست شراب مرتضائیم همه

ما شیعه ی او و مصطفائیم همه

از سوی خدا سبیلشان پر نور است

مست از می عرفان ولائیم همه

 

از بخش های دیگر این برنامه نقالی عضو کودک کتابخانه درباره عید غدیر خم, بازدید از حضوری نویسی خوشنویسان و اهدای لوح تقدیر و هدایا  به شرکت کنندگان در برنامه بود.

 

 

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی