کد خبر : 13406 تاریخ : 1402/3/5 گروه خبری : گوناگون |
|
دانش آموزان و اضطراب امتحان |
اضطراب امتحان یک پدیده جهانی و مشکل آموزشی است که سالانه میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. میزان شیوع اضطراب امتحان ۱۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده است و همه گیری اضطراب امتحان در دختران بیشتر از پسران است. |
اضطراب امتحان یک پدیده جهانی و مشکل آموزشی است که سالانه میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. میزان شیوع اضطراب امتحان ۱۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده است و همه گیری اضطراب امتحان در دختران بیشتر از پسران است. می توان گفت اضطراب امتحان نوعی خوداشتغالی ذهنی است که با خود کم انگاری و تردید درباره توانایی های خود مشخص می شود و غالبا عدم تمرکز حواس ، باور های منفی و واکنش های فیزیولوژیک نا مطلوب ( سر درد و حالت تهوع و...) و به افت تحصیلی منجر می گردد و نقش بسیار مخرب و بازدارنده در سلامت روانی و تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند. وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزندان و تشدید آن می گردد. خانواده عامل مهمی در ایجاد اضطراب به شمار می آید. انتظارات والدین علاوه بر این که می تواند ملاک موفقیت و شکست کودک باشد اضطراب آفرین نیز هست. انتظارات بیش از حد والدین و مقایسه فرزندان با همسالان و همکلاسان موجب افزایش اضطراب می شود. وجود مدارس تیزهوشان ،نمونه دولتی و مدارسی که ثبت نام در آنها نیاز به شرایط ویژه دارد و انتظار والدین از فرزندان در این ارتباط سبب افزایش اضطراب کلی و به ویژه اضطراب امتحان شده است. والدین کودکان با اضطراب بالا بدون توجه به استعدادهای فرزندانشان ،آنها را برای کسب موفقیت های مورد علاقه خود تحت فشار قرار می دهند و والدین آرزوهای تحقق نیافته خود را به فرزندان تحمیل می کنند. چنین رفتارهایی سبب اضطراب در کودکان و نوجوانان می شود که نمود آن را می توان در ایام امتحانات بیشتر ملاحظه کرد. علاوه بر محیط خانواده انتظارات بالای معلمان بدون توجه به توانایی و تفاوت های فردی دانش آموزان نیز سبب بروز اضطراب و به ویژه اضطراب امتحان می گردد.معلمی که نمره را وسیله ای برای اعمال قدرت و تنبیه می داند سبب ایجاد اضطراب در دانش آموزان می گردد. عدم تسلط به برنامه ریزی و مهارتهای مطالعه و ایجاد محیط رعب و وحشت در محیط برگزاری امتحان نیز عامل مهم دیگر در ظهور اضطراب امتحان در دانش آموزان است . توصیه می گردد والدین با شناخت توانایی ها و استعداد فرزندان خود سطح توقعات و انتظارات خود را با آنان هماهنگ کرده و با عدم مقایسه آنان با همسالان و افراد دیگر به همراه معلمان و دبیران محیط امن و آرامی برای گذراندن ایام امتحان برای فرزندان خود فراهم آورند.
احمد قره خانی دکترای تخصصی روانشناسی مدرس دانشگاه
انتهای پیام/ص |
لینک | |
https://neshateshahr.ir/Press/ShowNews/13406 |