سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/3/5 19:33:11

دانش آموزان و اضطراب امتحان

اضطراب امتحان یک پدیده جهانی و مشکل آموزشی است که سالانه میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. میزان شیوع اضطراب امتحان ۱۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده است و همه گیری اضطراب امتحان در دختران بیشتر از پسران است.

شناسه خبر: 13406

 

اضطراب امتحان یک پدیده جهانی و مشکل آموزشی است که سالانه میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. میزان شیوع اضطراب امتحان ۱۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده است و همه گیری اضطراب امتحان در دختران بیشتر از پسران است. 

می توان گفت اضطراب امتحان نوعی خوداشتغالی ذهنی است که با خود کم انگاری و تردید درباره توانایی های خود مشخص می شود و غالبا عدم تمرکز حواس ، باور های منفی و واکنش های فیزیولوژیک نا مطلوب ( سر درد و حالت تهوع و...)  و به افت تحصیلی منجر می گردد و نقش بسیار  مخرب و بازدارنده در سلامت روانی و تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند.

وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزندان و تشدید آن می گردد. خانواده عامل مهمی در ایجاد اضطراب به شمار می آید. انتظارات والدین علاوه بر این که می تواند ملاک موفقیت و شکست کودک باشد اضطراب آفرین نیز هست. انتظارات بیش از حد والدین و مقایسه فرزندان با همسالان و همکلاسان موجب افزایش اضطراب می شود. 

وجود مدارس تیزهوشان ،نمونه دولتی و مدارسی که ثبت نام در آنها نیاز به شرایط ویژه دارد و انتظار والدین از فرزندان در این ارتباط  سبب افزایش اضطراب کلی و به ویژه اضطراب امتحان شده است.

والدین کودکان با اضطراب بالا بدون توجه به استعدادهای فرزندانشان ،آنها را برای کسب موفقیت های مورد علاقه خود تحت فشار قرار می دهند و والدین آرزوهای تحقق نیافته خود را به فرزندان تحمیل می کنند. چنین رفتارهایی سبب اضطراب در کودکان و نوجوانان می شود که نمود آن را می توان در ایام امتحانات بیشتر ملاحظه کرد.

علاوه بر محیط خانواده انتظارات بالای معلمان بدون توجه به توانایی و تفاوت های فردی دانش آموزان نیز سبب بروز اضطراب و به ویژه اضطراب امتحان می گردد.معلمی که نمره را وسیله ای برای اعمال قدرت و تنبیه می داند سبب ایجاد اضطراب در دانش آموزان می گردد.

 عدم تسلط به  برنامه ریزی و مهارت‌های مطالعه و ایجاد محیط رعب و وحشت در محیط برگزاری امتحان نیز عامل مهم دیگر در ظهور اضطراب امتحان در دانش آموزان است .

توصیه می گردد والدین با شناخت توانایی ها و استعداد فرزندان خود سطح توقعات و انتظارات خود را با آنان هماهنگ کرده و با عدم مقایسه آنان با همسالان و افراد دیگر به همراه معلمان و دبیران محیط امن و آرامی برای گذراندن ایام امتحان برای فرزندان خود فراهم آورند‌.

 

احمد قره خانی 

دکترای تخصصی روانشناسی 

مدرس دانشگاه

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون