سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

سالیان درازیست که مردم مستقل، اصیل و ترک زبان بهار به دنبال دغدغه های ریز و درشت خود هستند و از ابتدای پیدایش این ایل در بهار تاکنون، هرکه به زعم خویش خشتی به دست گرفته تا بنای این دیار مستحکم و پایدارتر شود؛ اما کم‌کم با گذشت زمان و به علت اشرافیت دغدغه‌های شخصی بر دغدغه‌های شهری باعث شد گروه‌هایی به نام فعالان اجتماعی در بستر شهر شروع به فعالیت و رشد کنند تا بتوانند حرفشان را به کرسی و منافع شهرشان را به سرانجام نشانند.

شناسه خبر: 11890

به گزارش نشاط بهار، در این برهه از احوالات بهار، سوالی که در اذهان پیش می‌آید این است که چه می‌شود این شهرِ غنی از آب و سرسبز تبدیل به شهری کم آب و تشنه میشود؟! چه می‌شود که شهری با این عظمت ارضی_فرهنگی تبدیل به شهری کوچک می‌شود که استان قصد هضم آن را می‌کند؟! چرا قطب تولید تولید سیب زمینی کشور سبک خام فروشی را رها نمی کند تا به ایجاد صنایع تبدیلی و اشتغال برسد؟!

 از میان تمام دغدغه های شهری که هر روز می بینیم و با آسودگیِ خاطر از کنارشان رد می شویم، بد نیست در عصر غوغای شتابناکی گاهی بایستیم و از خودمان سوال کنیم براستی منافع شهرمن در چیست؟! چگونه میتوان این منافع را به ظهور رساند؟! کم کاری از که بوده؟! آیا وقت آن نرسیده که تک تک ما درباره منافع شهرمان با خود خلوت کنیم و خودمان را مسئولی در برابر تمام کاستی های شهرمان خطاب کنیم؟!

 بدین ترتیب با چندین تن از فعالان حوزه مختلف شهر در این باره مصاحبه نمودیم تا بدانیم از دیدگاه آنها منافع کنونیِ شهر در چیست و یک فعال اجتماعی و فعال مدنی چگونه می تواند این منافع را تأمين سازد.

در ابتدای مصاحبه با مجید قاسمی جمشید، یکی از چهره‌های مطرح سیاسی که رتبه سوم رأی اعتماد مردم را در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی اخیر کسب نمود گفتگو داشتیم؛ 

شایان ذکر است وی را میتوان یکی از جوانان توانمند در عرصه های اجتماعی، ورزشی و مذهبی برشمرد که با دید بلند و وسیع خود تاکنون منشأ اقدامات قابل توجهی در سطح شهر بهار بوده است.

افزایش میزان بهره مندی از خدمات دولتی از مهم‌ترین منافع شهر است

این فعال مذهبی افزایش میزان بهره مندی از خدمات دولتی و رفاه اجتماعی را از مهم‌ترین منافع شهر دانست و گفت: فردی که دغدغه مردم و شهرش را در بخش های ورزشی، مذهبی، فرهنگی و دیگر حوزه ها داشته باشد و برای بهبود شرایط تلاش نماید را می توان به عنوان یک فعال اجتماعی نام برد.

 وی در ادامه افزود: فعال اجتماعی و فعال مدنی در وهله اول با شناسایی منافع شهر و موانع پیش روی آنها و سپس اولویت‌بندی می تواند با مطالبه گری از مسئولین و جلب حمایت های مردم در مسیر توسعه فرهنگی اجتماعی منطقه قدم بردارد.

 عضو سابق شورای اسلامی شهر بهار، راه‌های مطالبه‌گری از مسئولین برای تأمين منافع شهر را اینگونه بیان کرد: یکی از روش‌های اجرایی در مورد مطالبه گری را می‌توان تشکیل گروه و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها دانست چرا که یک هیئت مذهبی، یک سازمان مردم نهاد، یک تیم ورزشی، یک گروه اداری می تواند تأثیر گذارتر از یک فرد باشد.

مجید قاسمی جمشید در ادامه عنوان کرد: موضوع بعدی استفاده از فضای رسانه میباشد و حتی در فضای رسانه و مجازی می توان مطالبات را با امضاء مردم زینت بخشید و البته این کار سابقا بصورت دستی و با طومار نویسی اتفاق می افتاد.

در ادامه ی مصاحبه با دکتر سعید دانش یار که عضو هیئت علمی دانشگاه بروجرد در رشته فیزیولوژی ورزشی است همکلام شدیم؛ وی فردی زبده و توانمند در عرصه رسانه و همچنین نخبه علمی می‌باشد.

 

دکتر دانش یار در پاسخ به اینکه از نظر وی منافع شهر بهار چیست و تأمين آن را در چه بسترهایی می‌داند اظهار داشت: آرامش و آسایش مردم شهرم که در وهله اول از خانواده ام شروع می شود از اولویت دار ترین منافعی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

با اتحاد، قدمتمان برای همیشه در دل تاریخ به یادگار می‌ماند

وی  ادامه داد: شهر بهار نیازمند اماکن علمی، فرهنگی، هنری، تفریحی است و از این اماکن می توان به کتابخانه، هنرستان، فرهنگستان، پارک ها و فضای های سبز و نمایشگاه اشاره کرد و تصور می کنم یکایک شهروندان شهرم حق رسیدن به آنها را دارند؛ اما در این میان دغدغه ای در میان مردم باعث شده تا منافع مختلف شهرشان را تا حدودی نادیده بگیرند و این دغدغه را می‌توان در بحث صادرات سیب زمینی عنوان کرد؛ در واقع اکثر شهروندان بهاری که کشاورز هستند دغدغه آن ها فروش محصولات کشاورزی با قیمت مناسب است تا مسائل شهری! از این حیث، تا وقتی یک به یک مردم در مورد مسائل مختلف و منافع شهرشان بی تفاوت باشند، حتی یک فعال اجتماعی و یک فعال مدنی قوی هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و امیدوارم روزی نرسد که چهره ی سبز بهار با بی‌توجهی مردمانش و عدم حمایت فعالان برای حفظ هویت، فرهنگ و قدمت شهرمان بهار در بحث مرز تقسیمات سیاسی خزان شود و روزی قدر ثروت های شهرمان را بدانیم که کار از کار گذشته باشد و طعم تلخ ضرب المثل قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید را بچشیم.

دکتر دانش یار تحقق بخشیِ منافع ذکر شده و ایجاد روشنگری در میان مردم را منوط به داشتن فعالان اجتماعی و فعالان مدنی دانست و گفت: فردی را به عنوان فعال مدنی و فعالان اجتماعی می توان معرفی کرد که آگاهی کاملی نسبت به مسائل داشته باشد و بی تفاوت و بی دغدغه بر معضلات محیط پیرامونش نباشد و اشرافیت کاملی بر مسائل روز اطرافش داشته باشد، که این فرد فعال می تواند با ایجاد شیوه های مختلفی در اذهان عموم روشنگری ایجاد کند تا بتوان چشم انداز بهتر و متفاوت تری نسبت به آینده شهرمان داشته باشیم.

 وی در خاتمه سخنانش اظهار کرد: از نظر بنده که سال ها در شهرهای مختلف زندگی کرده ام، شهر بهار به سبب داشتن فرهنگ خاص، محل مناسبی برای زندگی می‌باشد که نمونه ی آن زبان و گویش خاص، آداب و رسوم ها، خرده فرهنگ ها و بافت مذهبی آن است و همه این موارد حاصل انتقال نسل به نسل آداب و رفتار از اجداد ما هستند؛ تصور می کنم اگر در زمینه مرز تقسیمات سیاسی بی اهمیت باشیم و بر اثر آن استقلال شهر مضمحل شود، فرهنگ شهرمان بهار با چالش های فرهنگی عمیقی روبرو می شود که تاثیر آن بر تک تک خانواده ها ورود می کند، پس در این مورد همه ی مردم بهار باید دست در دست هم دهیم تا فرهنگ و قدمتمان برای همیشه در دل تاریخ به یادگار بماند.

در ادامه ی مصاحبه با مهندس مرتضی قاسمی همکلام شدیم؛ وی یکی از دغدغمندان حفظ و حراست از منابع طبیعی ومحیط زیست و کارشناس مسائل حوزه کشاورزی است.

نمایندگان مردم از کمک گرفتن فعالان اجتماعی دریغ نکنند

وی درباره ی چیستی منافع شهری شهر بهار اینطور عنوان کرد: مهمترین موضوع بعد از حفظ و احیای مسائل فرهنگی و خرده فرهنگ های خاص مردم شهر بهار، موضوع تأمین آب سالم برای شرب مردم و نیز جهت مصارف کشاورزی میباشد، که رعایت دستورالعمل های زیست محیطی لازمه این کارند، به نظرم این موارد مهمترین موضوعاتی است که منافع کل شهروندان بهاری در آن مستتر میباشد، و فعالین اجتماعی ما میتوانند جهت نیل به این اهداف یاریگر جامعه خویش باشند.

قاسمی افزود: حال در این میان بد نیست به واژه فعال اجتماعی و وظایف آن بپردازیم: فعال اجتماعی کسی است که با داشتن عقبه فرهنگی و پس زمینه نگاه دینی، در دنیا کار عقبی را انجام میدهد، و مشکلات اجتماعی را هم ردیف و همرتبه مشکلات خویش می‌داند و برای حل آن‌ها حاضر است (در منتهای درجه) از جان خویش نیز بگذرد؛

در وهله اول وظیفه این فرد، کسب آگاهی از خطرات موجود، دغدغه های اندیشمندان و آمال و آرزوهای مردم جامعه خود و سنجیدن آن‌ها با معیار عقل و منطق و واکنش درست نسبت به آنها است.

این چهره مردمی در ادامه افزود: روش‌های بیشمار و متعددی برای تأمين منافع شهری وجود دارد اما امروزه از بهترین این روش‌ها، اطلاع رسانی درست، نظر خواهی منصفانه و مطالبه گری صحیح از مسئولان مربوطه میباشد که بنده به زعم خویش و ضمن تشکر از فعالان جوان حوزه نشاط بهار، این عزیزان را از فعالان اجتماعی شهر و دلسوزان شهرستان میدانم که انصافاً روش مناسبی برای کمک به جامعه خویش را انتخاب نموده اند و شایسته است که نمایندگان محترم مردم در مجلس قانون گذاری با مراجعه به چنین افرادی و اخذ مشاوره و گرفتن کمک از این افراد، مسبب تصمیم گیری های درست در مجلس شورای اسلامی و هموارگر مسیر احترام به نخبگان اجتماعی باشند.

مهرانگیز مهری یکی از بانوان توانمند در عرصه اجتماعی شهر بشمار میرود؛ این بانوی فعال سالهاست در بحث حقوق شهروندی تلاش میکند و در کارنامه خود کاندیداتوری شورای شهر بهار را نیز دارد.


گاهی اوقات بدون هیچ حمایت و توجه، از کنار فعالان اجتناعی گذر می‌شود!

مهری در پاسخ به منافع شهر بهار اینگونه گفت: در تعریف منا‌فع شهری می توان اشاره ای به توسعه شهری و توسعه پایدار شهری داشت؛ نیازهای غالبِ شهروندانِ شهر را میتوان به منافع شهر تعمیم داد که اولویتمند ترین نیازهای شهر را میتوان توجه به حمل ونقل شهری، سکونتگاه افراد، سلامت محیط زیست، سلامت فرهنگی، اجتماعی و روانی افراد، توجه به فضای پیاده محور، و موارد مشابه را از نیاز های یک شهر که همان منافع شهر هستند نامبرد.

وی درادامه تعریف خود را از فعال اجتماعی و فعال مدنی اینگونه برشمرد: یک فعال اجتماعی و مدنی در قالب یک کنشگر به تمام اتفاقات و حوادث گوناگون و تصمیمات شهری واکنش نشان می‌دهد ودر قالب‌های مختلف اعتراض، انتقاد، نقد، بررسی و پرسش از مسئولان، ایجاد حساسیت موضوعی و در مرتبه بالاتر به صورت هدفمند به ارائه راهکار و چاره ساز می‌پردازد. 

این بانوی فعال اظهار داشت: خوشبختانه شهر ما بهار از حیث داشتن نیروی انسانی فعال اجتماعی توانمند است؛ افراد بسیاری دست به کار شده و بی هیچ چشمداشت، داوطلبانه و دلسوزانه قدم در راه سخت می‌گذارد که گاهی اوقات بدون هیچ حمایت و توجه از کنار تمام این سرمایه اجتماعی گذر می‌شود !

بهتر است برای این حرکت اجتماعی زیبا و برای تبیین بهتر موضوع به نکته حقوقی و قانونی طبق اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی بپردازیم که اینگونه میباشد: احزاب، جمعیت‌ها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده، آزادند؛ تا مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی ، وحدت ملی ، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند، هیچ کس را نمی توان ازشرکت درآنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورساخت؛ حال این اصل به بهترین شکل ممکن می‌تواند گویای فعالیت اجتماعی افراد جامعه باشد برای حفظ منافع شهری و دفاع از حقوقی که می‌تواند محجور واقع شده باشد و یا نیاز به توجه ویژه داشته باشد.

مهری شیوه ی اجرایی تأمین منافع شهر را اینگونه برشمرد: ارتباط همیشگی شهروندان و فعالین اجتماعی و مدنی با مسئولان اهرمی است که میتوان به منافع شهر جامه عمل پوشاند تا راهی برای کاستن از مشکلات و معضلات متفاوت و گوناگون شهری باشد.

در میانه ی مصاحبه با علیرضا سهرابی که به عنوان مشاور سیاسی قابلی در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی شناخته شده و مدرّسی توانا در حوزه زبان انگلیسی بشمار می‌رود هم صحبت شدیم؛ ناگفته نماند وی مهارت فوق العاده بالایی در آنالیز مباحث سیاسی دارد و دو سال در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان بعنوان مدرس زبان انگلیسی مشغول به تدریس بوده است. 

 علیرضا سهرابی در ابتدای سخنانش منافع شهر را در امنیت شهرش دانست و گفت: امنیت شهر آیتم های مختلفی دارد که می‌توان به امنیت شغلی، امنیت حمل‌و‌نقل، امنیت اقتصادی، آموزشی و غیره اشاره کرد که همه این موارد در کنار هم می‌توانند امنیت شهر را تأمین سازند و تضمین کنندگان این امنیت خواصی هستند که به نوعی بازوهای سیاسی، اجرایی و تصمیم ساز بشمار میروند؛ که در کنار این خواص، سازمان‌های مردم نهاد و فعالین اجتماعی و مدنی میتوانند از تأمين ‌و تضمین کنندگان منافع شهر باشند و تا زمانی که مردم در انتخابات به انتصاباتی که خود باعث آنها هستند درست عمل نکنند، این منفعت ها به صحنه اجرا نخواهد رسید و اینجاست که نقش فعالان اجتماعی و فعالین مدنی چشمگیر می‌شود و می‌توانند در برهه‌ هایی چون انتخابات با مسیردهی و راهنمایی مردم کمک شایانی در آینده بلند مدت و چشم اندازهای راهبردی منافع شهر و شهرستان داشته باشند.

قدرت تعامل بالا و بیان بهتر یکی از ویژگی های فعال مدنی

در ادامه وی در پاسخ به اینکه یک فعال مدنی و اجتماعی چه کسی می‌تواند باشد که قابلیت مشورت دهی و جهت دهی در مسیر درستِ تصمیم گیری در اذهان مردم را داشته باشد اذعان کرد: کسی که روابط اجتماعی، قدرت تعامل بالا، قدرت بیان بهتر و همچنین حضور فیزیکی بیشتری با اکثر مردم داشته باشد را می‌توان به عنوان یک فعال مدنی و اجتماعی شناخت و معرفی کرد که مردم را در مواقع انتخابات بهتر یاری کنند تا انتخاباتی صحیح داشته باشند و در نتیجه ی آن، منافع شهرشان تأمین شود.

 این چهره سیاسی افزود: حال با عناوین گفته شده این فعالان اجتماعی و مدنی برای تأمين منافع شهرشان که همان امنیت در بستر های مختلف است، باید ارتباط موثری با رسانه های محلی و استانی و حتی رسانه کشوری داشته باشند تا صدای ناشنیده مردم را به گوش مسئولان برسانند و یا با استفاده از منابر مختلف اعم از بسترهای مذهبی، علمی آموزشی و دیگر منابر، با منسجم تر کردن افکار و اعمال مردم شهر و شهرستان و با گسترده تر کردن دایره تقاضا از مسئولان ذیربط، بتوانند در کنار هم به اهداف کوتاه و بلند مدت برای ساختن بهاری آبادتر در کنار یکدیگر تلاش کنند.

در ادامه با رضا طهماسبی یکی از فعالان اجتماعی سیاسی شهر مصاحبه نمودیم؛ طهماسبی یکی از پتانسیل و سرمایه های شهر بشمار میرود که در کارنامه خود خدمات ارزنده ای برای داشتن بهاری مستقل و پایدار را دارد.

رضا طهماسبی در ابتدا منافع شهر را اینگونه برشمرد: هماهنگ سازی منافع گروه های مختلف، مشاغل مختلف یا سازمان های مختلف در یک شهر از اهم منافع شهر محسوب می شود که منافع شهر نیازمند حمایت گروهی از مردم آن شهر است؛ شایان ذکر است وی منافع شهری را در داشتن مسئولین شهریِ موفق و دارای کارنامه قدرتمند سیاسی پنداشت که این مسئولین دارای حق رأی و قدرت اظهار نظر در بدنه حاکمیت و دولت یک کشور باشند.

طهماسبی افزود: حال با این تفاسیر اگر بخواهیم منافع شهر را به مرحله اجرا درآوریم لازم است با مفهوم طیفی بنام فعالان اجتماعی مدنی اشنا شویم، فعال اجتماعی فردی است که مسئولیت خاصی را در قبال جامعه می پذیرد که این فعالیت در چارچوب خاص اخلاقی انجام می شود؛ فعال اجتماعی متعهد است که در راستای قانون و به نفع جامعه عمل کند و این کار به صورت داوطلبانه انجام می‌پذیرد و در کل میتوان گفت که وظیفه یک فعال اجتماعی تلاش در جهت بهبود جامعه در همه زمینه ها می‌باشد.

منفعت شهری یعنی آشنا کردن مردم با کاندیدای اصلح و حمایت از آن

اما فعال مدنی را میتوان اینگونه تعریف کرد: این فعال، یک شهروند آگاه و مسئولیت پذیر است که در مورد اتفاقات و واقعیت های جامعه اطراف خود واکنش نشان می دهد و این واکنش بیشتر بر اساس منافع عمومی و استوار بر عدالت و ارزش‌های انسانی است؛ وظیفه فعال مدنی این است که بدون در نظر گرفتن منافع شخصی یا گروهی عمل کند، هر روشی که بر اساس آن آرمان ها و ارزش هایی که برای اکثریت مردم مورد قبول باشد و حقوق انسانها را در اولویت قرار دهد راه درست فعال مدنی و اجتماعی است، در کل نقش فعال مدنی در یک جامعه نقش اصلاحی و آگاهی دهنده می باشد؛ هر شهروندی که ارزش های مدنی و انسانی را باور داشته باشد و در راستای منافع عمومی اقدام کند یک فعال مدنی محسوب می شود.

این فعال اجتماعی سیاسی شهر، شیوه اجرایی فعالان اجتماعی و مدنی را برای تحقق منافع شهر اینطور بیان کرد: با آشنا کردن مردم با کاندیدای اصلح برای رأی آوریِ فردی توانمند و حمایت از مسئولین کارآمد جهت اداره امور، می توان شاهد به وقوع پیوستن یکایک منافع شهرمان بود.

در خاتمه ی مصاحبه با یکی دیگر از فعالین شهر مصاحبه نمودیم؛

حسین محمدی یکی از چهره های مذهبی شهر میباشد که سالیانیست در بین مردم شناخته شده، وی را میتوان از جوانان خوش آتیه عنوان کرد که با آینده نگری در مباحث مختلف میتواند به اهداف بلندمدتی در خصوص شهر دست پیدا کند.

محمدی در ابتدای مصاحبه درباره ی تشریح منافع شهر از دیدگاه خود اینگونه بیان کرد: هدف از منافع شهری ارتقاء کیفیت زندگی شهری و رفع مشکلات، و همچنین توزیع عادلانه امکانات در شهر میباشد که این امر نیازمند اقدامات موثری در برنامه ریزیِ هدفمند و متناسب با نیازهای شهروندان است که این موضوع در خصوص شهر بهار سالهاست به صورت حلقه مفقوده بوده؛ بصورت کلی اگر بخواهیم به این سوال بپردازیم میتوان اینگونه گفت هر فعالیتی که باعث رونق ریل های مختلف شهر بهار شود و موجبات پیشرفت و آسایش شهروندان را محیا سازد، منافع شهر محسوب می شود.

وی دیدگاه خود را درباره ی یک فرد فعال اجتماعی و فعال مدنی اینگونه عنوان کرد: یک فعال اجتماعی در محدوده جغرافیایی محل زندگی خود و در راستای تحقق منافع شهری تلاش می کند اما فعال مدنی با ساز و کاری تشکیلاتی و منسجم در قالب تشکّل های گسترده به این کار مبادرت می نماید و در کلیّت اینطور میتوان عنوان کرد که فعال اجتماعی فردیست علاقمند به امور عمومی برای حل مسئله به عنوان نماینده ای از شهر و جامعه مشغول به کار است که براساس درک و آگاهی خویش از مسائل جامعه در موقعیتی که او مناسب میداند میتواند به صحنه مرتبط ورود پیدا کند که این ورود به نفع مردم می‌باشد.

محمدی در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد اگر فعالین مدنی و اجتماعی با انسجام بیشتر و احصاء تخصصی با استفاده از خرد جمعی، از موانع پیشرو در تحقق منافع شهری مطلع شوند و در راستای رفع آن برآیند سریع تر به نتیجه خواهند رسید و با فراهم کردن ساز و کار هایی که به منظور مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در برنامه های شهری از طریق طراحی سایت ها و کانال ها، نظر خواهی و برقراری روابط الکترونیکی، پایش نظرات قبل و بعد از هر برنامه همچنین اشنا کردن شهروندان با مفهوم حقوق، وظایف و مسئولیت ها در جامعه ارتباط مسئولين و شوراها با مردم و محلات، تشویق مردم در عضویت در شورا ها از دیگر راهکارهای این امر مهم است که میتوان با چنین شیوه هایی، مسیرِ تکامل شهرمان را سرعت بخشید.

اتحاد و یکپارچگی را رسیدن به منافع شهری

با تفاسیر گفته شده چنین برمی آید که هریک از فعالین اجتماعی سیاسی و مذهبی شهر منافع بهار را از نگاه خود در عناوین مختلفی دیدند و تعریف خود  را از فردی که به عنوان یک فعال اجتماعی و مدنی می‌تواند این منفعت ها را به ظهور برساند تشریح کردند؛ اما چیزی که در این بین مهم است به چالش کشیدنِ اذهان یک به یکِ همه ما بهاری هاست، که هر یک از ما منافع شهرمان را در چه می بینیم و تا چه اندازه ای در تأمین آنها همّت لازمه را به خرج می دهیم؟!

 با توجه به مصاحبه ای که از چهره‌های مختلف شهر داشتیم، چکیده منفعت های شهر قبیل حفظ استقلال ارضی_فرهنگی بهار، تامین آب سالم برای شهر و شهرستان، انتخاب و انتصاب مسئولین قدرتمند، امنیت شغلی و اقتصادی، سلامت محیط زیست و آرامش و آسایش مردم از معدود منافعی هستند که یک شهروند حق رسیدن به آنها را دارد که امید است همه ی ما، یعنی مردم در کنار فعالین اجتماعی، سیاسی، مذهبی و مدنیِ بهار با وسعت بخشیدن به دید خود بتوانیم در گام اول، تعریف صحیحی از منافع شهر داشته باشیم و در گام های بعدی شیوه های اجراییِ مناسبی برای دستیابی به آنها را در کنار هم و با انسجامِ عقول پیش بگیریم چرا که مورد واخواهیِ آیندگان، فرزندان و وارثانِ بهار در رابطه با تأثیرمان بر رشد شهرمان خواهیم بود؛ فراموش نکنیم که ریشه هایمان در بهار است، خزان شود سوختیم..

انتهای پیام/شهرزاد عباسی


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی
Error
Whoops, looks like something went wrong.