سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/11/6 14:12:38

نیروگاه همدان صنعت سبز است؟

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در حوزه شهری و صنعتی مشکلاتی در خصوص اجرای قوانین هوای پاک داریم، گفت: در حوزه شهری با پدیده گرد و غبار مواجه هستیم که به طور عمده در فصول گرم سال بهار، تابستان و اواسط پاییز این پدیده اتفاق می‌افتد.

شناسه خبر: 12231

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، سیدعادل عربی در نشست تخصصی ایسنا با موضوع هوای پاک اظهار کرد: در فصول سرد سال نیز در نیمه دوم پاییز شاهد ذراتی هستیم که آلودگی هوای درون شهری را به دنبال دارد که ناشی از سوخت‌های ناقص از جمله خودروهاست که در فصول سرد سال به علت وارونگی هوا این آلودگی در قسمت پایین باقی مانده و محبوس می‌شود و به این ترتیب شاهد آلودگی هوا نیز هستیم.

وی به شعار "هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی" اشاره کرد و گفت: بر اساس این شعار تمامی شهروندان حق داشتن هوای پاک را دارند که با فرهنگ سازی می توان به هوای پاک دست یافت.

عربی ادامه داد: اگر هر شهروندی هوای پاک را حق طبیعی خود بداند در حد توان خود می‌تواند به داشتن هوای پاک کمک کند، به عنوان مثال یک شهروند می‌تواند با عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی در روزهای پایدار هوا به  هوای پاک کمک کند.

این مقام مسئول به موظف بودن بخش‌های دولتی و غیر دولتی در حفظ هوای پاک اشاره و اضافه کرد: معاینات فنی خودروها،  واردات خودرو، شماره گذاری خودروها و سایر مصادیق در این حوزه وظایفی دارند که هر یک باید به درستی و بر اساس قوانین تعریف شده عمل کنند.

وی با بیان اینکه ۲۳ دستگاه در سطح کشور موظف به اجرای قوانین برای حفاظت از هوای پاک هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۸ دستگاه به صورت مستقیم موظف به اجرای قانون هوای پاک هستند که مجموعه محیط زیست نیز علاوه بر اینکه ناظر اجرای قانون است موظف به اجرای قانون هوای پاک است که تمامی قوانین و وظایف نیز مشخص است.

وی با بیان اینکه اعتباراتی برای مطالعات در حوزه گرد و غبار ارائه شده  و مطالعات نیز انجام شده، تصریح کرد: در نتیجه این مطالعه نیز ۴۸ هزار هکتار از اراضی استان همدان به عنوان اراضی مستعد گسیل گرد و غبار معرفی شده‌اند که عمده آنها در دشت قهاوند، فامنین، کبودراهنگ و ملایر قرار دارد.

معاون محیط زیست تاکید کرد: به صورت روزانه  میزان pm آلودگی هوای درون شهرها رصد می شود که اگر این رقم از ۳۶ pm  بالاتر برود ف هوا وارد محدوده ناسالم شده است که برای گروه های خاص خطرناک بوده و توصیه می‌شود در این روزها تا حد امکان در منزل بمانند.

عربی به آلودگی های حوزه صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: کارخانه‌های خارج از شهر از جمله سیمان، سلیس کوبی، آسفالت، دانه بندی ها، نیروگاه ها و سایر مصادیق در صورت عدم کنترل نیز باعث تشدید آلودگی می‌شوند که به این ترتیب مجموعه محیط زیست طبق قوانین تعریف شده ورود یافته و به قوانین عمل می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ و۱۴ قانون هوای پاک تمامی وظایف هر دستگاه مشخص شده است و در حال حاضر در شهر بهار و جاده تهران نیز مشکلاتی در حوزه آلودگی هوا ناشی از فعالیت‌های صنعتی داریم که ساکنین نزدیک به این مناطق از بوی نامطبوع حاصل از فعالیت این صنایع شکایت داشته و پیگیر این موضوع هستیم.

نیروگاه همدان جزو گروه‌های صنعتی سبز است

عربی به استفاده از سوخت مازوت ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از سوخت مازوت بر اساس قانون هیچ منعی نداشته اما ترکیب آن با اکسیژن و خروجی آن مشکلاتی را ایجاد می کند که براساس نیاز کشور در حال حاضر بر ادامه فعالیت نیروگاه‌ها تاکید شده و مجموعه نیروگاه نیز در حال حاضر با ایجاد فضای سبز به کاهش اثرات سوخت ناشی از مازوت اقداماتی انجام داده و جزو گروه‌های صنعتی سبز محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی به فعالیت کارگاه‌های شستشوی پلاستیک در منطقه انصار الامام اشاره کرد و گفت: در این منطقه شاهد کم کاری تمامی دستگاه ها هستیم و این در حالیست که در این منطقه مرغداری معروفی وجود دارد که حریم این مرغداری  حفظ نشده در حالیکه جزو مرغداری های بسیار مهم در استان همدان محسوب می شود و حتی در برخی موارد شاهد انشعاب های غیر مجاز آب و برق در این منطقه هستیم، بنابراین برای اصلاح این منطقه باید هر دستگاهی نقش خود را به درستی ایفا کند.

وی ادامه داد: در منطقه انصار الامام به طور تقریبی ۲۹۵ واحد فعالیت می‌کند که تقریبا تمامی کارگاه‌های فعال به صورت غیر مجاز در حال فعالیت اقتصادی هستند همچنین برخی از آنها اقدام به شستشوی پلاستیک کرده که آلودگی ناشی از این امر به منابع آب‌های زیر زمینی جذب می‌شود که این موضوع بسیار خطر آفرین است چرا تامین آب شرب شهروندان نیز از این طریق انجام می‌شود.

عربی یادآور شد: شهرداری مریانج و مجموعه صمت که متولی این  واحدهای صنفی هستند باید ورود کنند و در حوزه آلایندگی مجموعه محیط زیست ورود یافته و آنها را جریمه کرده است در حالیکه ابلاغ جریمه منجر به عدم فعالیت آنها نشده، بنابراین باید تمامی دستگاه‌ها به طور یکپارچه به چاره اندیشی برای این منطقه بپردازند.

وی در پایان گفت: خبرگزاری ایسنا اخبار حوزه محیط زیست را به صورت تخصصی و دغدغه مند پوشش می‌دهد که امیدواریم با فرهنگ سازی حفظ هوای پاک و برای تربیت دانش آموزان ورود یابد  که پیگیری این نوع پوشش های خبری منتج به تغییرات خوب در حوزه حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی