سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/4/9 19:12:32

مرکز بهارشناسی راه اندازی شد

با مرجان عاکفی دبیر کهن میراث شهرستان بهار که مدیریت مرکز بهار شناسی شهرستان بهار را به عهده گرفته است هم سخن شديم تا درباره چگونگی فعالیت از ایده تا اجرا و اهداف و فولکلور شهرستان بهار توضیحاتی ارائه دهد.

شناسه خبر: 12626

 

به گزارش نشاط بهار، مرجان عاکفی در ابتدا بیان کرد: فولکلور از دو کلمه لاتینی «فولک (Folk) » به معنای «توده مردم و عامه» و «لور (Lore) » به معنای «دانش، ادب و مجموعه ای از معارف و دانستنی های غیر تخصّصی»، گرفته شده  است و در بیان کلی، فولکلور دانشِ آشنایی با پرورش غیر رسمی اکثریت (در مقابل پرورش نهادهای رسمی آموزش و تربیت) در میان یک ملت متمدن است‌.

 

 دبیر کانون کهن میراث شهرستان بهار در ادامه افزود: موضوع بهار شناسی در جلسه رو نمایی از کتاب فرهنگ شفاهی شهرستان بهار توسط دکتر سلیم سلیمی موید که خود نویسنده کتاب مذکور  است، ارائه شد و کانون کهن میراث با توجه به فعالیت ها و موضوعات تحقیقی که دارد این موضوع را پذیرفت.

 

عاکفی تصریح کرد: در جلسه دیگری با سلیم سلیمی موید، گروهی را زیر نظر کانون و بر پایه ی اساس نامه تشکیل دادیم و شیوه کار بدین گونه برنامه ریزی شد که سالانه یک موضوع خاص در رابطه با شهرستان بهار  مطرح و به صورت مقاله چاپ شود و موضوع امسال آئین های نوروز شهرستان بهار می‌باشد، چرا که توجه جمع کثیری از ما بر روی چاپ مقالات و پژوهش های فولکلور (فرهنگ عامه) شهرستان بهار می‌باشد.

 

عاکفی در رابطه با اعضای تشکیل دهنده این تیم گفت: این مجموعه، زیر نظر اعضای کانون که شامل ۱۱ نفر هسته مرکزی و ۲ نفر عضو حقوقی هستند تشکیل شده است. 

 

وی بیان کرد: اعضای هیئت مرکزی شامل

دکتر سلیم سلیمی موید، دکتر محمد صفایی،

دکتر فاطمه فریدی مجیدی، خانم مریم عباسی،

آقای امیر جهانی، آقای جواد حسین قلی پور، آقای محمود غفاری، آقای مرتضی قاسمی، دکتر سعید دانشیار، دکتر مرضیه تقی پور و خانم مرجان عاکفی هستند و همچنین ۲ نفر از اعضای حقوقی، رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس وقت اداره میراث فرهنگی و گردشگری، ما را در این مسیر همراهی خواهند کرد.

 

دبیر کانون کهن میراث بهار تصریح کرد: اکثر افراد عضو در این مجموعه افرادی هستند که با مجامع علمی در رابطه و خود اهل مقاله نویسی می‌باشند و دوستانی که در نگارش کتاب و انجام پژوهش فعالیت دارند به صورت میهمان به جلسات دعوت خواهند شد.

 

در میانه مصاحبه عاکفی اهداف این مجموعه را اینگونه بیان کرد: 

 

۱- تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ شهر بهار با رویکرد دوران معاصر، اسناد، فولکلور منطقه، ادبیات، موسیقی (عاشیقی)، زبان شناسی، گردشگری و بناهای تاریخی، پوشاک و غذا

 

۲- تشکیل مرکز اسناد متعلق به شهرستان بهار

 

۳- تولید محتوا در زمینه های مورد مربوطه

 

در ادامه دبیر کانون کهن میراث بهار راه های رسیدن به اهداف این مجموعه را اینگونه برشمرد: 

 

۱- دعوت از صاحب نظران و پژوهشگران در زمینه های مذکور در قسمت اهداف

 

۲- چاپ و نشر مجموعه مقالات‌ مورد تاییدِ مرکز بهارشناسی

 

۳- شناسایی و جمع آوری و بررسی اسناد

 

۴- برگزاری مجمع سالیانه اعضای مجمع عمومی 

 

۵- برگزاری همایش، کارگاه آموزشی و سمینار

 

۶- بازدید سالیانه از اماکن تاریخی و طبیعی شهرستان بهار 

 

۷- تقدیر از پیشکسوتان و فعالان موردنظر در اهداف

 

۸- ارتباط با مراکز علمی، پژوهشی، فرهنگی 

 

 

عاکفی به حمایت خود از گروه های موازیِ تشکیل شده تاکید کرد و گفت: همزمان با تشکیل این مجموعه، گروه های دیگری نیز تشکیل شده است که نظرات تمامی این گروه ها برای ما محترم بوده چرا که ما آن ها را دعوت کرده و پیگیر نتایج مباحث و جلساتشان خواهیم شد و این مطالب را به اسم بهار به چاپ خواهیم رساند.

 

وی ادامه داد: ناگفته نماند که ما اساس نامه ای تشکیل داده ایم که طبق آن اگر روزی مقدور به ادامه این مسیر نبودیم دوستان دیگری می‌توانند این مسیر را ادامه دهند، چرا که کار ما یک کار مردمی است.

 

مرجان عاکفی دبیر کانون کهن میراث بهار در خاتمه اظهار کرد: تشکیل کارگاه های آموزشی جزء برنامه های اصلی خواهد بود که شامل مقاله نویسی، سند شناسی و دیگر مباحث می‌باشد و علاقه مندان با توجه به موضوع مد نظر جذب خواهند شد و بعد از گذراندن دوره های مربوطه می توانند مقاله علمی ارائه دهند که این مقالات چاپ خواهند شد؛ البته ناگفته نماند که این مقالات از یک سو به صورت اسناد تاریخی و از سوی دیگر قابل دفاع در مجامع علمی هستند.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی