سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/1/3 01:43:48
گزارشی از فعالین اجتماعی شهر بهار به بهانه روز جوان:

جوانان شهرمان را بیشتر دریابید، جوانان نیازمند توجهند

عدم برگزاری برنامه های مفید و منسجم در روز جوان و کم رنگ شدن توجه به مقام جوان در روز پاسداشت آن ما را بر آن داشت تا با چند تن از فعالین اجتماعی و فرهنگی گفتگو کنیم.

شناسه خبر: 13223

 

به گزارش نشاط بهار، عدم برگزاری برنامه های مفید و منسجم در روز جوان و کم رنگ شدن توجه به مقام جوان در روز پاسداشت آن ما را بر آن داشت تا با چند تن از فعالین اجتماعی و فرهنگی گفتگو کنیم.

 

 سید عبدالله مصطفوی یکی از فعالین اجتماعی شهر بهار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امسال در شهرستان بهار به اندازه کافی شاهد توجه به روز جوان نبودیم و فعالیت ها در این روز برای جوانان شهر بهار مشهود و قابل لمس نبود تا آن را دریابند. این امر میتواند نشان دهنده عدم توجه به نیاز های جوانان نیز باشد.

 

 

 

 توجه به اشتغال زایی جوانان بزرگترین زمینه رشد فرهنگی جوانان/ باید از لحاظ فکری نیز به جوانان رسیدگی شود

 

مصطفوی از انتظاراتی که از مسئولین دارد، میگوید: مسئولین باید با توجه به موضوع و نیاز روز جوانان در زمینه جوان و جوانی بیشتر فعالیت کنند و با برنامه اختصاصی پیش روند، اما متاسفانه در حال حاضر اتفاق مثمر ثمری را در شهر و شهرستان بهار در این رابطه احساس نکردیم‌.

 

وی در ادامه افزود: خانه جوانان بهار می‌تواند در این زمینه قوی و فعال عمل کند. رابطه خود را با جوانان بهبود ببخشد و رابطه جوانان را با مسؤلین افزایش دهد و نیاز های جوانان را بیشتر و بهتر با مسؤلین درمیان بگذارد و رابط خوبی میان نسل جوان و دولت باشد.

 

 تشکیل سمینار ها، تریبون های آزاد، اجتماعات و...جهت ارتباط مستقیم جوانان با مسئولین

 

عبدالله مصطفوی به کمبود های شهر بهار در این زمینه اشاره کرد و گفت: توجه به نیاز روز جوانان از اهم موارد است. همچنین به برنامه های اقتصادی و اشتغال زایی جوانان که بزرگترین زمینه رشد و پیشرفت جوانان شهرستان می‌باشد، باید توجه شود. از لحاظ فکری نیز باید فعالیت افزایش یابد.

 

فعال فرهنگی و اجتماعی به ارائه راهکار و پیشنهادات خود در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: یکی از راهکار ها تشکیل سمینار ها، تریبون ها، اجتماعات، جشنواره ها و.. می‌باشد که جوانان خودجوش بتوانند در این زمینه با مسئولین رابطه برقرار کنند و جوانان به صورت مستقیم نیاز های خود را مطرح کنند و در عین حال جواب مسؤلین را به صورت مستقیم شخصا دریافت کنند. 

 

 یدالله ادیب نائب رئیس شورای اسلامی شهر بهار به گفتگو با خبرنگار ما در این باره پرداخت و گفت: به جوانان که نسل حاضر و آینده داران ما می‌باشند و به قول معروف ما نیز گذشتگان فرداییم، از گذشتگان یاد کنیم تا آیندگان از ما یاد کنند؛ در حد حرف و تشریفات بله، اما در حد عمل به آن نتیجه نهایی نرسیده ایم. یکی از خواسته های جوان امروزی اشتغال‌ زایی میباشد چرا که اگر شغل و درامد نداشته باشد به فکر ازدواج نمی افتد. 

 

 

 

وی اظهار کرد:  امید جوان ما، به جامعه و مسئولین است و مسئولین ما نیز باید به جوانان توجه داشته باشند زیرا جوانان اداره کننده ی آینده ما هستند، اگر جوانان ما حمایت نشوند ممکن است به بیراهه کشیده شوند.

 

اساسی ترین مشکل جوانان اشتغال است

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر بهار بیان داشت: مسئولین صحبت می‌کنند و وعده هایی می‌دهند و دوست دارند که عملی شود اما همه اختیارات دست مسئولین نیست، زیرا آنها هم اعتبارات می‌خواهند و زمان هم عنصر مهمی است که نباید از دست دهیم؛ آن موقه که ندانستم نتوانستم چه سود؟ الان که دانستم و نتوانستم چه سود؟

 

یدالله ادیب گفت : باید تأمین بودجه برای خانه جوانان بهار در دستور کار قرار گیرد چرا که فعالیت در این زمینه هزینه دارد و پشتوانه و سرمایه می‌خواهد. اگر به فکر جوان هستیم باید به فکر تفریح، رفاهیات و اشتغال و آینده آنها باشیم زیرا همه جوانان دوست دارند دیده شوند و اگر می‌خواهیم جوانان را حمایت کنیم در حد حرف نمی‌شود، عمل آن کارساز است. 

 

ادیب اذعان داشت : آن علم نیست که لعاب صفت از تیره زبان فرو چکد، آن علم نیست که لعاب صفت از تیغه ی زبان فرو چکد، زیرا جلوه گاه علم عمل است و علم هم با پای استوار و دست توانا  پدید آید؛  اگر کسی کاری را می‌تواند، انجام دهد، علم عمل را صدا می‌کند اگر جوابش را داد می‌ماند وگرنه کوچ می‌کند می‌رود؛ در سخن گفتن همخوانی آراسته ایم ولی در عمل خیر. 

 

 کشاورزی جوابگوی همه ی مشکلات جوان ما نیست/ شهر بهار نیازمند توریستی و صنعتی بودن است

 

یدالله ادیب به کمبودها در شهر بهار اشاره کرد و اظهار داشت: اشتغال‌ زایی و صنعتی نبودن شهر بهار از جمله مشکلات موجود است و کشاورزی جوابگوی همه ی مشکلات جوانان ما نیست، شهر بهار نیازمند توریستی و صنعتی شدن است. تا آرزو های درونی جوان تحقق نیابد هیچ گاه به بیرون بازخورد مثبتی ندارد.

 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بهار گفت: باید با انسجام به فکر جوانان در همه زمینه ها باشیم، نه تنها با سرعت بلکه با عمل جوانان را یاری کنیم .

 

 

 در ادامه نیز مریم عارفی فرد یکی از فعالین اجتماعی بهار عنوان کرد: امسال به طور مشهودی در شهر روز جوان را حس نکردیم.

 

 

روز جوان را نباید خلاصه کرد به روز جوان/ باید در طی سال کار کرد تا بتوانیم روز جوان را باشکوه برگزار کنیم

 

وی افزود: مسؤلین نباید یک روز را به روز جوان اختصاص دهند و این روز را با یک جنگ شادی و تقدیر برنامه ریزی کنند بلکه باید هر روز ما، روز جوان باشد و هر روز باید با جوانان در ارتباط باشیم و برای آنها برنامه داشته باشیم، و بتوانیم از پتانسیل جوانی در کشور استفاده کنیم؛ زمانی که به جوانان ارزش قائل شویم و مشکلاتشان را رفع شود آن موقع که ما می‌توانیم بگوییم که به جوان بها داده ایم و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارند رفع شود.

 

مریم عارفی فرد بیان داشت: فعالیت خانه جوانان به طور تقریبی خوب بوده اما خانه جوانان را کسانی که اکثریت در اجتماع فعال هستند می‌شناسند، اما عموم مردم شناختی ندارند. 

 

وی به کمبود های شهر در این زمینه پرداخت و گفت: اشتغال‌، تحصیل، ازدواج و مسکن را می‌توان از جمله کمبود های جوانان ما دانست و یکی از مشکلات هم این است که زندگی جوانان هم اکنون تحت تاثیر افراد میانسال قرار گرفته است و ما باید موضوع به موضوع با همفکری خود جوانان و ارائه راهکار توسط خودشان گرفت و در بین جامعه و عموم مردم اشاعه داد و نیز در طی سال باید کار کرد تا بتوانیم روز جوان را باشکوه برگزار کنیم.

 

امسال به هیچ عنوان اسمی از روز جوان برده نشد 

 

 در ادامه، خبرنگار نشاط شهر پای صحبت های لیلا زاهدی نوا بانوی فعال در عرصه ورزش نشستیم. این بانوی فعال اینگونه اظهار کرد: امسال به هیچ عنوان اسمی از روز جوان برده نشد! روز جوان بسیار حائز اهمیت است و  باید بیشتر به این موضوع پرداخته میشد چرا که نیروی جوان، نیرویی فعال برای آینده است و اگر از طرف جامعه ذوق و شوقی نبیند، نمی‌تواند ذوق و شوقی برای کار های اجتماعی و... از خود نشان دهد.

 

 

وی اذعان داشت: حداقل می‌توانستیم انتظار  برگزاری یک همایش یا جشن را در بهار داشته باشیم، اما خود شهر بهار برنامه ای در روز جوان  به جز جشن قرارگاه فرهنگی بشری ویژه دختران جوان نداشت.

 

لیلا زاهدی ادامه داد: همه نهادها باید دست به دست هم دهند، از جمله نهاد فرمانداری تا اداره تبلیغات اسلامی، و جوانان را باید با همین مسائل پای کارهای مثبت و کارهای مختلف بیاورند، چرا دشمن با هزینه کردن و تبلیغات جوانان را به سوی خود میکشد و از راه منحرف می‌کند اما ما نمی‌توانیم جوانان را با برنامه های خاصی که اسلام قرار داده به سوی اسلام سوق دهیم؟ همچنین اداره ورزش و جوانان که خصوصا می‌توانست این کار را انجام دهد اما انجام‌ نداد.

 

 از پتانسیل خیرین و سرمایه‌گذاران در شهر بهار استفاده نمی شود

 

این فعال اجتماعی تصریح کرد: کمبود در مشاغل پر درآمد از دیگر مشکلات جوانان است باید بتوان جوانان را به سمت مشاغلی در شهر بهار  سوق داد، متاسفانه از خیرین و سرمایه داران در شهر بهار استفاده نمی‌شود و شهر پتانسیل و توانایی خود را به سمت سرمایه گذاری برای اشتغال زایی جوانان نگه داشته است و جوان ما اگر شغل و درآمد نداشته باشد نمی‌تواند به سمت ازدواج و پيشرفت برود و ذهنش کار نمی‌کند که جامعه را به پيشرفت برساند .

 

 

 در ادامه نیز محمود غفاری فعال اجتماعی در زمینه تئاتر و کاگردان در گفتگو با خبرنگار نشاط شهر عنوان کرد: نه تنها امسال و طی سال های گذشته به روز جوان و خود جوان هیچ توجهی نشده و همه در حد حرف بوده  و در عرصه عمل هیچ توجهی به نیاز های جوان و مشکلات و معضلات جوانان نشده است.

 

 

ما دیگر از هیچ مسئولی بابت عملکرد بسیار بد خود در حوزه جوانان انتظاری نداریم/  در وزارتخانه ورزش و جوانان هیچ نشانه ای از جوانان پیدا نمیشود

 

غفاری از انتظارات خود از مسئولین می‌گوید: ما از مسئولین در این حوزه بابت عملکرد بسیار ضعیف و بد خود هیچ انتظاری نداریم و در طی این سال ها کم اهمیت ترین مسئله جوانان بوده و توجهی نشده‌، هیچگاه به صورت اساسی و عمیق به مسائل جوانان توجه نشده و همه در حد حرف بوده است، یک وزارتخانه ای به نام وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده که به هیچ وجه در این وزارتخانه نشانه ای از جوانان پیدا نمی‌شود و فقط در حد حرف بوده! مجلس یک طرحی به عنوان وزراتخانه ورزش و جوانان داده که هیچ عمل موثر، مهم ، کاربردی و تاثیرگذار برای جوانان انجام نداده است.

 

 هیچ انتظاری از مسئولین نمی رود خود جوانان باید به فکر خود باشند /باید ببینیم که چه کاری برای جوانان انجام دادیم که از عملکرد خودمان دفاع کنیم

 

این فعال اجتماعی در حوزه هنر بیان داشت: هیچ انتظاری از مسئولین نمی رود خود جوانان باید به فکر خود باشند و "خانه جوانان" عنوان خیلی خوبی دارد و این هم در راستای سیاست های غلطی اجرا شد و عنوان خانه جوانان در شهر ایجاد شد، باید در سطح کشور تحقیق کرد که این خانه جوانان چه کار مهم، تأثیر گذار و جریان ساز برای جوانان انجام داده است؟ این خانه جوانان که در سطح کشور شکل می‌گیرد باید پشتوانه ی اجرایی تأثیر گذار و بلند مدت داشته باشد که این از روز اول فقط در حد حرف بوده و در سراسر کشور باقی مانده است، باید ببینیم که چه کاری برای جوانان انجام دادیم که از عملکرد خودمان دفاع کنیم.

 

 ما باید برنامه بلند مدت، موثر و کاربردی داشته باشیم

 

غفاری اذعان کرد: ما یک برنامه بلند مدت موثر و کاربردی باید داشته باشیم که زمینه حل مشکلات جوانان در همه حوزه ها باشد و نه اینکه در حد یک گزارش کار و عکس باشد، برای نمونه در این سال ها تشکل های مردم نهاد جوان چه حمایت هایی شده اند و یا حرکت هایی که خود جوانان در هر رشته ای فردی و گروهی انجام داده اند چه پشتیبانی و حمایتی شده که این تداوم داشته باشد؟ 

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نشاط شهر مبنی بر اینکه به نظر شما راهکار چیست؟ و چه اقدامات و برنامه هایی میتوان برای جوانان و روز جوان در شهر بهار داشت؟ پاسخ داد : به نظر بنده این اشتباه است که فقط در روز جوان چند برنامه اجرا کنیم و روز جوان تمام شود که کاملا با این امر مخالف هستم البته اجرای برنامه شاد در این روز خوب است اما باید ادامه داشته باشد و بنده راهکار های کلی از جمله به کارگیری جوانان شایسته بومی در سازمان و نهاد و دستگاه های اجرایی به جای نیرو های بازنشسته در مسئولیت های تأثیر گذار، ایجاد بستر های مناسب برای جوانان در زمینه های فرهنگی، هنری و ورزشی و اجتماعی در راستای اهداف متعالی جامعه از جمله؛ احداث فرهنگسرا ها، سالن های ورزشی و هنری، و دیگر اعطای وام بلاعوض به جوانان خلاق و کارآفرین و حمایت عملی از جوانان از راهکارهای پیشنهادی بنده است که می‌توان عملی کرد.

 

 

 خبرنگار نشاط شهر همچنین با علی غفاری فعال فرهنگی مذهبی به مصاحبه پرداخت، علی غفاری فعال فرهنگی مذهبی با بیان اینکه به هیچ عنوان توجهی به روز جوان در شهر بهار نشد عنوان کرد: مجموعه های فرهنگی و خودجوش در شهر وجود دارند، اما هیچ مسئولی به انها کمک نمی‌کند و هیچ کسی حامی این مجموعه ها نیست و خود ادارات نیز تخصصی در برنامه ها و کارهای فرهنگی ندارند که داستان روز جوان این می‌شود و داستان ولادت امام‌ زمان (عج) و نیمه شعبان هم از این طرف و تبلیغات و پوستر جشن دوکیلومتری به یکی دو موکب می‌رسید!! 

 

غفاری گفت: گروه های مختلف مردمی که به اسم جشن ها کارگروه های فرهنگی تشکیل می دهند، حمایت گردند و باید برنامه ریزی خوبی برای جوانان و نیازمندی های جوان در همه ابعاد از جمله کار و زندگی شان صورت بگیرد و نباید فقط به برگزاری جشن اکتفا کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه " به نظر شما چه اقدامات و برنامه هایی میتوان برای جوان و روز جوان داشته باشیم؟ " گفت: به نظر بنده مسؤلان اداراتی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و اداره ورزش و جوانان میتوانند در این زمینه کمک کنند اما هیچ اقداماتی از این دو سازمان نه تنها امسال بلکه سال های گذشته هم ندیده ایم، اداره ورزش و جوانان از طریق سمن ها می‌تواند جذب بودجه را داشته باشد و سازمان تبلیغات نیز می‌توانند از هیئات برای حمایت بیشتر مراسم جذب بودجه کند، لازم به ذکر است که نهادهایی هم که مراسم می‌گرفتند به دلیل عدم حمایت امسال مراسمی نداشتند.

 

به گزارش نشاط شهر در سیستم اداری کمترین توجه به قشر جوان و نیازهای آنان می شود، زمانی که وزارتخانه ای با نام ورزش و جوانان در دولت تاسیس شد، انتظار مردم از این ارگان بالا رفته و خواستار توجه ویژه به جوانان شدند، اما این نهاد بیش از حوزه جوان به حوزه ورزش توجه خود را معطوف کرده است، در صورتی که بخش کوچکی از نیاز جوانان ورزش است و همین رویکرد در شهرستان نیز مشهود است و لذا خواسته عمومی جوانان توجه بیش از پیش به جوانان در عرصه های مختلف است.

 

 

فاطمه بدرلو

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی