سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/10/16 21:15:04
مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان خبر داد؛

کشف و ضبط ۹۲ عدد سکه دوره سلوکی-اشکانی در همدان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از کشف و ضبط ۹۲ قطعه سکه دوره سلوکی-اشکانی در همدان خبر داد.

شناسه خبر: 13983

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری مهر، محسن معصوم علیزاده پنجشنبه اظهار کرد: در پی اطلاعات واصله و پیگیری حراست اداره کل و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان همدان مبنی بر قاچاق اشیا تاریخی توسط سوداگران آثار تاریخی در شهرستان نهاوند، پس از رصد و پیگیری‌های مکرر، هنگام انتقال اشیا برای خرید و فروش در یکی از استان‌های همجوار، فرد متخلف دستگیر شد.

 

وی ادامه داد: با اخذ دستور قضائی لازم، تعداد ۹۲ عدد سکه تاریخی دوره اشکانی-سلوکی مربوط به دوره الیمائی و اشکانی با قدمت حدوداً ۲۴۰۰ سال کشف و ضبط شد.

 

معصوم علیزاده با اشاره به‌اینکه سکه‌های کشف شده همگی دارای اصالت است، افزود: برابر اعلام کارشناسان سکه‌های فلزی مکشوفه از جنس مفرغ و نقره بوده و تعدادی از این سکه‌ها با نقوش یونانی مربوط به دوره سلوکی است.

 

وی تصریح کرد: الیمائی یک سرزمین وابسته به امپراطوری سلوکی اشکانی بوده که شامل استان‌های خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، بختیاری، لرستان و ایلام کنونی بوده و در واقع حکومت الیمائیان سال ۱۴۷ پیش از میلاد مسیح در مناطق پیش گفته بوده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان در پایان گفت: با توجه به اینکه اشیا تاریخی و فرهنگی مربوط به مواریث تاریخی و بشریت است همه افراد جامعه وظیفه حفاظت و حراست از آن را دارند و تقاضا داریم هرگونه اخبار و اطلاعات مربوط به افراد سودجو و فرصت طلب و حفاری‌های غیرمجاز و هرگونه خرید و فروش اشیا تاریخی را به این اداره کل و یگان حفاظت اداره کل با شماره ۳۲۵۱۹۴۶۴ اعلام تا پیگیری‌های قضائی و انتظامی لازم انجام شود.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی