سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/9/17 10:28:19

سیب زمینی گران شد!

باتوجه به نوسانات موجود در حوزه کشاورزی و علی الخصوص، اکنون شاهد اوج گیری قیمت سیب زمینی هستیم و واقعیت امر این است که عمده گردش مالی و اقتصادی شهرستان بهار و چشم امید همه ما قیمت محصولات کشاورزی می‌باشد!

شناسه خبر: 12059

آیا خبرِ گران شدن سیب زمینی خوشحال کننده است یا خیر؟! البته بستگی دارد مخاطب این خبر تولید کننده باشد یا مصرف کننده!

 

هر زمان که محصولات کشاورزی را به قیمت خوب خریدند، در چهره مردم شهرمان نشاط را نظاره کردیم اما واقعیت مطلب همین قیمتِ بالا نیست؛ در این چند سال گذشته بارها دیده ایم هر زمان که سیب زمینی و یا محصولات مشابه قیمت بسیار بالایی داشته باشد آثار مخربِ آن را سال بعد و در فصلِ کشاورزی بعد برجای گذاشته است.

 

برای ‌مثال این گرانیِ بیش از حد شاید به غیر از مصرف کننده، خود کشاورز را هم نگران خواهد کرد چرا که برای سالِ آینده شاهد گرانیِ محصولاتِ وابسته برای کاشت همچون اجاره زمین گران، بذر گران، کود گران و دیگر بسترها خواهیم بود.

 

اگر برنامه ریزی دقیق در صادرات و واردات وجود داشت، اگر در عرضه و تقاضای بازار فکری میشد و اگر های دیگری تدبیر می‌شد، شاید شاهد این اتفاقات در این سال ها نبودیم که یکسال قیمت سیب زمینی آنقدر بالا باشد که تولید کننده خوشحال باشد و به دلیل گرانیِ بیش از حد که موجب سنگین شدن سرمایه کاشتِ سالِ بعد شود و به یکباره بازار کششِ این قیمت را نداشته باشد و سال دیگر بالعکس!

 

 مسائلی همچون بسته بودن و یا باز بودن مرزها، کاشتِ بیش از حد و تمایل زیاد از حد مردم، مردم را به یکباره در یک شوک بنام ارزانیِ سیب زمینی فرو خواهد برد و چه بد سالی را خواهیم گذراند!

 

باید فکری اساسی در این مورد کرد که نشریه نشاط بهار قصد دارداین موضوع را بطور پیوسته از مسئولین زیربط مطالبه کند تا ببینیم آیا دولت جدید فکری برای بازارِ سیب زمینی خواهد کرد یا خیر!

 

 شاید برنامه ریزیِ دقیقی چون خریدِ تضمینی مانند گندم، کنترل بازار در مقابل دلالان، جلوگیری از انبار محصولات کشاورزی و شاید خارج شدنِ کشاورزان از تک قطبی بودن (کاشت صرفاً سیب زمینی) و میل به کشتِ چند محصولیِ محصولاتِ کشاورزی راهکارِ مناسبی باشد اما همه این‌ها فرضیه‌ی ذهن ما است و باید منتظر پاسخ مسئولین و راهکارهای امید بخش آنها بود.

 

قطعا مردم امید ویژه ای به برنامه های دولت جدید در همه بخش ها بویژه بخش کشاورزی بسته اند..

 

علی خجسته

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی