سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مظاهری گفت: در هشت ماهه امسال ۱۱ میلیون دلار صنایع دستی از استان همدان صادر و برای ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

شناسه خبر: 12133

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری شبستان، «هاشم مظاهری» در گفتگو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: همدان دارای صنایع دستی متعددی است که ضمن معرفی فرهنگ و تاریخ استان زمینه اشتغال زایی افراد جویای کار را فراهم کرده است.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان  افزود: 29 هزار و 957 کارگاه کوچک و بزرگ تولید صنایع دستی در همدان وجود دارد که 15 هزار و 579 نفر در آنها مشغول به کارند.

وی بیان کرد: از این تعداد 15 هزار و 374 نفر امسال به زمره شاغلان بخش صنایع دستی اضافه شده‌اند و 9 هزار و 645 نفر هم در رشته‌های متنوع آموزش دیده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان اعلام کرد: رشته‌های آموزش داده شده شامل نقاشی روی سفال، سفال‌گری، مصنوعات چرمی و گلیم بافی می‌شود.

مظاهری از صادرات 11 میلیون دلاری صنایع دستی همدان در 8 ماه خبر داد و گفت: این کالاها به طور رسمی و غیر رسمی از کشور خارج شده که به ترتیب شامل سفال و سرامیک، مبل و منبت، مرواربافی، چرم و سایر رشته‌ها می‌شود.

وی با اشاره به سایر کارهای انجام شده برای رونق صنایع دستی استان افزود: تمدید پروانه 800 واحد تولیدی انفرادی و صدور و تمدید پرونده 50 واحد کارگاهی، برگزاری 6 بازارچه صنایع دستی و اعطای تسهیلات بانکی از مهمترین این کارها بوده است.

مظاهری اعلام کرد: امسال 221 میلیون تومان کمک بلاعوض در قالب تسهیلات 8 و 10 میلیون تومانی به افرادی که رشته شغلی آنها در خطر منسوخ شدن بوده یا کارگاهشان در حوادثی چون سیل و بارندگی دچار آسیب شدید شده بود؛ پرداخت شد.

وی گفت: این افراد در رشته‌های مسگری سنتی، سنگ تراشی، سفالگری، گلیم بافی و نمدمالی فعایت می‌کردند و نزدیک به 2 میلیارد تومان هم از منابع داخلی بانک‌ها در قالب تسهیلات 18 درصدی بع 25 متقاضی پرداخت شد.

مظاهری افزود: یک میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی هم با کارمزد 4 درصد به متقاضیان شاغل در بخش صنایع دستی تعلق گرفته است.

 

به گزارش شبستان، استان همدان با پیشینه تاریخی 3 هزار ساله دارای صنایع دستی متعددی است و از 267 رشته شناخته شده در کشور 85 مورد در استان همدان فعال است.

 

از مهم‌ترین صنایع دستی استان همدان می‌توان سفال لالجین، چرم همدان و مبل و منبت ملایر را نام برد و قالی بافی، قاب سازی، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، تذهیب، شیشه گری، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی هم از دیگر صنایع دستی مهم همدان هستند.

 

البته رشته‌های دیگری چون حلبی سازی، جاجیم بافی، گره چینی، پشم ریسی، گبه بافی، گلیم بافی و نازک کاری چوب هم در همدان فعال بوده که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم

سیاسی

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم