سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/6/14 23:04:07
حاشیه نگاری بر سفر هیات دولت به شهرستان بهار:

از لغو یکباره سفر وزیر راه تا جای خالی توسلی در شهرستان

در مرداد ماه امسال رئیس جمهور و هیات دولت در ایستگاه سی امین سفرهای استانی میهمان مردم همدان بودند و در این سفر رییس جمهور، تعدادی از وزرا، معاونین وزرا و تعدادی از معاونین رئیس جمهور حضور داشتند و در شهرهای مختلف شهرستان حاضر شدند.

شناسه خبر: 12778

 

گروه_مرضیه کریمی رادپور: حضور پر رنگ خبرنگاران از ساعت ۷ صبح در پوشش خبری حضور نمایندگان هیات دولت و اخبار لحظه به لحظه آن تا زمان خروج نماینده ویژه رئیس جمهور از شهرستان از نکات قابل توجه این سفر بود که در چند سال اخیر چنین انسجام و پوشش خبری به اقرار خبرنگاران بی سابقه بود.

 

آماده باش همه دستگاه های اجرایی و لغو مرخصی کارکنان دولت یک روز قبل از سفر هیات دولت با احتمال حضور شخص رئیس جمهور در شهرستان بهار موجب حساسیت بیشتر مردم و مسئولان در این باب شد، اما سفر رئیس جمهور لغو و حضور وزیر راه در ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه و بازدید از چند پروژه در حوزه راه در برنامه این سفر قرار گرفت. 

 

صبح روز پنجشنبه در حالی که خبرنگاران و کادر استقبال از ساعت ۷ صبح خود را آماده ثبت و ضبط حضور وزیر راه در شهرستان می کردند، خبر رسید که سفر وزیر راه به استان لغو شده و نماینده معین هیات دولت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به همراه معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی در این روز میهمان مردم بهار خواهند شد.

 

این در حالی بود که انتقادات بسیاری نیز به این برنامه وارد شد که چرا برای حضور وزرا از جمله وزیر کشاورزی از قبل رایزنی و برنامه ریزی از سوی دولتمردان و نماینده صورت نگرفته است.

 

جای خالی نماینده بهار و کبودراهنگ در شهرستان در این سفر از نکات قابل توجه و گلایه مندی مردم و فعالین سیاسی اجتماعی بود، این در صورتی بود که توسلی از دو روز قبل در سفر بنگلادش به سر می برد و روز سفر هیات دولت به حوزه انتخابیه برگشته و همزمان در شهر کبودراهنگ و همراه رئیس جمهور و کرد آباد حضور داشت و بعد از بازدید رئیس جمهور و خروج وی از کبودراهنگ می توانست در شهرستان بهار حاضر شده و در شورای اداری شهرستان شرکت نماید؛ اما این امر محقق نشد و انتقادات بسیاری را با خود به همراه داشت.

 

عدم حضور نماینده در شهرستان بهار در سفر هیات دولت آه از نهاد فعالین اجتماعی سیاسی بلند کرد و در شورای اداری همان روز که بدون حضور نماینده تشکیل شد، مهر تاییدی بر خواسته  تفکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ زد و حجت الاسلام زارعی با آهی از نهاد جان خواستار توجه دولت به خواسته مردم در تفکیک حوزه انتخابیه شد.

 

عدم حضور حجت الاسلام ارزنده امام جمعه بهار در شورای اداری نیز از دیگر نکات قابل توجه در این سفر بود که طبق پاسخ فرماندار این سفر همزمان با حضور ائمه جمعه سراسر کشور در دفتر رهبر معظم انقلاب و دیدار با رهبر بود که باعث شد وی به شورای اداری شهرستان نرسیده و در شورای اداری استان حضور یابد، البته عدم حضور امام جمعه بهار با وجود ائمه جمعه صالح آباد و لالجین در شورای اداری شهرستان در تناقض بود که باعث شد مردم بهار بیش از هر زمان دیگری خود را بی یاور تلقی کنند.

 

از نکات دیگر قابل توجه در این سفر درخواست های مطرح شده در شورای اداری از سوی ادارات و اشخاص مختلف بود که از آن جمله می توان به درخواست امام جمعه لالجین و نایب رئیس شورای صالح آباد  مبنی بر منفک شدن از بهار و شکل گرفتن شهرستان هایی جداگانه به اسم لالجین و صالح آباد و تنها گذاشتن بهار بود که بازتاب های مختلفی را از سوی فعالین اجتماعی در پی داشت.

 

بیان چنین خواسته هایی از سوی بالاترین مقام های مذهبی اجتماعی شهرهای لالجین و صالح آباد در چنین جلسه ای و  ایجاد شکاف اجتماعی سیاسی بین مردم بخش های مختلف شهرستان جدا از آنکه تحقق چنین امری امکان پذیر هست یا نه خود جای بسی سوال بوده و نشان از این دارد که اتفاق نظری در این موضوع وجود نداشته و عمق فاصله بین مردم شهرها را نشان می دهد.

 

آمار تکان دهنده کمیته امداد امام خمینی بهار مبنی بر تحت پوشش بودن ۱۳ درصدی مردم شهرستان بهار با وجود شهرکهای صنعتی متعدد و امکان ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش و درصد پایین بیکاری شهرستان نکته قابل توجه دیگری بود که نماینده ویژه رئیس جمهور را نسبت به آن حساس کرده و خواستار بررسی دقیق علت آن شد.

 

در پایان این سفر، قول مساعد نماینده ویژه هیات دولت در مود تعیین تکلیف کارخانجات آلاینده اطراف شهر بهار و نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی ظرف مدت کمتر از دو ماه از جمله دستاوردهای حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور در بهار بود.

 

ماحصل سفر ریاست جمهوری تخصیص اعتبار ۲۴هزار میلیاردی به استان همدان و سهم ۳۶۰ میلیارد تومانی شهرستان بهار از آن مجموع بود که این میزان اعتبار حدود ۷ برابر بودجه شهرستان و رقمی بسیار حائز اهمیت است و در بین سایر شهرستانهای استان رقمی متناسب است. 

 

البته جذب ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل جاده گردشگری همدان غار علیصدر که قسمت عده ای از آن از شهرستان بهار و از بین روستاهای آن می‌گذرد را می توان یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای این سفر برشمرد.

 

گذشته از سهم خواهی و سهم طلبی هر شهرستان از اعتبارات استان آنچه که امروز قابل توجه است این است که فرمانداران یک سال برای تخصیص و هزینه بودجه های اختصاصی سفر هیات دولت زمان دارند و تا یک سال باید همه پروژه هایی که تخصیص اعتبار شده با این اعتبارات به پایان برسانند که همت بلند دولت مردان را در این زمینه  طلب می کند.

 

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی