سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

نخستین مجمع سلامت شهرستان بهار با حضور فرماندار و دادستان شهرستان،نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، خیرین شهرستان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در فرهنگسرای آیت الله بهاری شهر بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 13044

 

به گزارش نشاط شهر،  داود دارابی مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان بهار با عرض خیرمقدم وخوش آمد گویی عنوان کرد: امیدواریم درنخستین مجمع سلامت شهرستان بهار بتوانیم قدمی درراه رفع چالش های حوزه سلامت شهرستان بهار برداریم وسه چالش اصلی در جلسات متعدد کارشناسی حوزه سلامت شامل، خود مراقبتی با اولویت سبک زندگی سالم جهت پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، جوانی جمعیت، سلامت روان بوده که با اولویت بررسی مشکلات روحی و روانی به ویژه در کودکان و نوجوانان در دوران پس از کرونا در این جلسه پرداخته خواهد شد.

 

در ادامه روح اله نباتی فرماندار شهرستان بهار با تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار اظهار کرد:مجمع سلامت، مجمعی است که در شهرستان به ریاست فرماندار و با ترکیب اعضای متناظر در شورای اداری و همه کسانی که در سلامت دخیل هستند تشکیل می‌شود .

 

وی تصریح کرد: این مجمع ، اولین مجمعی است که سالیانه تشکیل می‌شود تا به امروز ۱۳ جلسه سلامت برگزار شده و عمده مسائلی که در مجمع سلامت طرح خواهد شد؛ سیاست گذاری و تعیین راهبرد یک ساله آینده و همچنین تعیین اولویت های حوزه سلامت و بهداشت شهرستان می‌باشد.

 

روح اله نباتی ادامه داد: همه گیری کرونا طی سه سال گذشته آسیب های بسیاری از جمله اسیب های جسمی روحی و روانی و آسیب اقتصادی و فرهنگی که در جامعه  به جا گذاشت و عوارض هایی نیز به دنبال داشت ؛ با شروع همه گیری کرونا شروع فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفت که این فاصله گذاری اجتماعی باعث دوری انسان ها با همدیگر شد، و نیز این فاصله گذاری ها به قرنطینه خانگی تبدیل شد و موجب دوری همسالان از همدیگر شد .

 

وی با اشاره به موضوع  "آسیب های روحی و روانی" در حوزه فناوری و فضای مجازی برای کودکان و نوجوان بعد از بیماری کرونا" گفت: دوری از همسالان باعث حذف بازی های گروهی و کاهش فعالیت های بدنی شد و این نیز تغییر سبک زندگی  که منجر به برخی افسردگی ها در جوانان و نوجوانان شد و یک همه گیری روانی بین جوانان و نوجوانان در حال شکل گیری است که ما باید از این اتفاق جلوگیری کنیم .

 

وی به آماری در حوزه فضای مجازی ارائه داد و بیان داشت: فضای مجازی،یک فضای بسیار تاریک و خطرناکی است و یکی از مهم ترین اعتیاد هایی که فناوری و فضای مجازی جوانان و نوجوانان را درگیر کرده، اعتیاد به بازی است و ما در طول یک سال آینده باید در این مورد برنامه ریزی کنیم و مردم را آگاه کنیم .

 

فرماندار بهار تصریح کرد: اعتیاد به بازی یکی از خطرناک ترین انواع اعتیاد ها می‌باشد و ۴۲ میلیون جمعیت کشور از در حال حاضر به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مشغول هستند که یکی از مهم ترین آسیب های فضای مجازی بیماری های روحی و روانی واضطراب ناخاسته است که تمامی این آسیب های روحی برعکس تمامی آموزه ها و اعتقادات‌ و رفتار های جمعی میباشد.

 

حجت‌الاسلام سعید کاظمی،مسئول نهاد نمایندگی مقام‌ معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در مجمع سلامت شهرستان بهار با تبریک ولادت حضرت زینب "س" و روز پرستار اظهار کرد:مسائله پیری جمعیت یکی از مسائلی است که جهان را تهدید می‌کند مسئله ای که بسیاری از کشور ها سالها درگیرهستند و تدابیری برای رفع معضل می اندیشند . 

 

وی به برخی از دلایل پیری جمعیت اشاره داشت و گفت: کاهش تمایل به باروری و کاهش تمایل به فرزند آوری و‌ کم فرزندی را یکی از اصول و مهمترین دلایل پیری جمعیت به شمار می‌رود و کاهش ازدواج ، عامل دوم پیری جمعیت می‌باشد و همچنین افزایش آمار طلاق هم تاثیر بسیاری بر  پیری دارد، مرگ و میر جاده و حوادث ، مسائل ناباروری و مسئله رو به رشد سقت جنین و... از جمله از مهم ترین عامل پیری جمعیت به شمار می‌روند. 

 

کاظمی ادامه داد: برای مواجه شدن با هر پدیده ای، ما باید عوامل را بشناسیم، تا منشأ شناخته نشود مواجه دقیقی نخواهیم داشت و اگر ما امور را شناختیم، می‌توانیم درمان کنیم،اگر قرار است فکری برای معضل جمعیت در ایران اسلامی کنیم و باید برای دلایل پیری جمعیت برنامه داشته باشیم .

 

همچنین در این مراسم دکتر بابک معینی مدیر گروه بهداشت عمومی و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت استان همدان در مراسم نخستین مجمع سلامت شهرستان بهار با مباحثی در راستای " اجتماعی شدن سلامت " پرداخت و عنوان کرد: انسان موجودی اجتماعی است و در تمام تعالی انسان سالم محور توسعه پایدار است

 

وی افزود : انسان سالم در چهار بُعد اصلی سلامت از جمله ؛اجتماعی، جسمی،روانی و معنوی قرار دارد و بعد اجتماعی بسیار مهم می‌باشد و ناشی از اجتماعی زندگی کرندن انسان ها است، شخصیت اجتماعی و کار گروهی کردن و توجه به ارزش های سلامتی را نشان می‌دهد.  

 

بابک معینی بیان داشت : ما باید در این جامعه  مشارکت اجتماعی داشته باشیم و مسئولیت پذیری یکی از اصلی ترین نشانه بلوغ فکری و عقلی جوامع است و محیط، شرایط خانوادگی، و آموزش صحیح از جمله مواردی است که بر مسئولیت پذیری افراد تأثیر گذار است.

 

مدیر گروه بهداشت عمومی و آموزش بهداشت ارتقاء سلامت استان همدان اذعان کرد: نذر سلامت، توزیع وسایل حمایتی به نیازمندان، سبد غذاییی و... بود که باید ادامه داشته باشد و مسئولیت اجتماعی طیفی گسترده ای از فعالیت های فرهنگی است و عمده تمام آسیب های اجتماعی فقر است و باید ریشه این آسیب ها شناسایی شود و همه ما باید برای سلامتی بکوشیم .

 

فاطمه بدرلو

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی