سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/3/26 19:49:09
گفتگویی با یکی از باستانی کاران شهر بهار:

ورزش زورخانه ای در بهار قدمتی ۵۰ ساله دارد

به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای با علی سزا سلطانی مدال آور در زمینه ورزش های باستانی و زورخانه ای به گفتگو پرداختیم.

شناسه خبر: 13487

 

سزا سلطانی در گفتگو با خبرنگار نشاط بهار به پیشینه ورزش های باستانی اشاره کرد و گفت: ورزش‌های باستانی حدودا بین سه هزار و سه و پانصد سال قدمت دارد. ورزش‌های باستانی ایرانی نمادی از تاریخ فرهنگ، ملیت و مذهب ما محسوب می‌شود. در شهر بهار نیز به روایتی، حدود ۱۰۰سال قبل ورزش های باستانی و کهن مورد توجه اهالی بوده است و حدود ۵۰ سال قبل نیز به صورت ورزش های زورخانه‌ای فعالیت را آغاز کرده اند. زورخانه ای که در حال حاضر مورد استفاده باستانی کاران در شهر بهار است نزدیک به ۴۰ سال قبل احداث شده است.

 

وی افزود: زمین زورخانه‌ی بهار از طرف شهردار اسبق بهار به اداره ورزش و جوانان اهدا شد و در ساخت این مکان دولت، ورزشکاران فعال و عموم مردم مشارکت کردند. آقای سید عبداله مصطفوی تاکنون ریاست پهلوانان زورخانه را برعهده دارد. 

 

علی سزا سلطانی در رابطه با شروع فعالیت های خود گفت: من در سنین پایین به صورت فصلی وارد عرصه ورزش شدم. در سال ۱۳۹۱ بصورت مبتدی به فعالیت های ورزشی خود ادامه دادم و در سال ۱۳۹۴ به صورت حرفه ای آغاز به کار کردم و سرانجام در سال ۱۳۹۷ عناوین کشوری را ثبت کردم و صاحب مدال شدم.

 

وی افزود: در مسابقات مختلف در سطوح متفاوت موفق به کسب یازده مدال شدم همچنین کارت مربیگری و داوری درجه ۳ را دارا هستم و قصد دارم برای داوری بین المللی نیز اقدام کنم.

 

وی در رابطه با آمار باستانی کاران در شهر بهار گفت: بیش از ۷۰ الی ۸۰ نفر ورزشکار فعال در این حوزه داریم اما در فصول کشاورزی به این دلیل که مردم به سمت فعالیت کاری می‌روند کمی این ورزش کم رنگ تر شده و تعداد باستانی کاران کاهش میابد.

 

وی در ادامه به شرح مشکلات موجود در این حوزه پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر دوگانگی ای در این رشته ورزشی به وجود آمده و این امر موجب کاهش تعداد ورزشکاران شده است همچنین مکان ورزشی‌ای که به ورزش های باستانی اختصاص داده شده درمواردی مورد استفاده فعالیت های متفرقه قرار میگیرد و این درحالی است که ورزش باستانی و زورخانه ای به تمام ظرفیت های مکان خود نیاز دارد. در سال های اخیر نیز شاهد اختلاف سلیقه و نظر در این رشته ورزشی بوده ایم.

 

وی خاطر نشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان هرساله دو بار، نامه‌ای مبنی بر منع قانونی اختصاص مکان های ورزشی باستانی و زورخانه ای به سایر رشته ها و ارگان ها ابلاغ می‌کند تا فعالیت های متفرقه در مکان ورزش های باستانی انجام نشود اما برخی ها بی توجهی می‌کنند.

 

این باستانی کار به برخی محاسن ورزش های زورخانه ای اشاره کرد و گفت: ورزش های باستانی محدودیت سنی ندارد و برای تمامی سنین و تمامی وزن های بدن مناسب است. ورزش های زورخانه ای متشکل از گروه های نونهالان، کودکان، نوجوانان و جوانان، بزرگسالان و پیشکسوت ها است. این درحالی است که سایر رشته های ورزشی در دو مقطع حرفه ای و غیر حرفه ای می‌باشند و دارای محدودیت سنی هستند. 

 

وی افزود: ورزش های زورخانه ای علاوه بر تأثیرات و خاصیت های روحی، روانی و عرفانی کمترین آسیب فیزیک بدنی را دارد. این رشته ورزشی قدرتی، استقامتی، کششی و انعطاف پذیر است و تلفیقی از ژیمناستیک و بدن سازی است که با روحیه همه سنین سازگار است. 

 

علی سزا سلطانی در ادامه گفت: مهدی بابایی فر بعنوان ریاست فدراسیون ورزش پهلوانان و جوانان انتصاب شده اما فعلا تودیع و معارفه وی به تاخیر افتاده است. شهر لالجین توانسته کلاس های آموزشی مرشدگری را در مدارس داشته باشد و امیدواریم این اتفاق در بهار نیز بیفتد و شاهد برگزاری این دست کلاس ها و آموزش ها باشیم.

 

وی در پایان گفت: ورزش های باستانی و زورخانه ای عقاید، فرهنگ درست، آداب و رسوم، احترام به بزرگترها و منش پهلوانی را آموزش می‌دهند. امیدوارم این ورزش بصورت جدی و حرفه ای و به دور از حواشی پرورش یابد و پیشرفت کند تا نام شهرستان بهار در رتبه های برتر این رشته ورزشی در استان و کشور بدرخشد.

 

آرزو میرزایی

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
ورزشی