سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/6/24 20:45:42
در آستانه ثبت جهانی هگمتانه

رونق گردشگری یکی از مهمترین دستاوردهای ثبت‌های جهانی هگمتانه

با ثبت جهانی هر اثر تاریخی و طبیعی رتبه‌ گردشگری آن کشور ارتقاء یافته و انگیزه‌ای برای سفر ایجاد می‌شود، بستری برای گردشگری فراهم می‌شود و نگاه مسئولان به آن اثر تغییر می‌کند.

شناسه خبر: 13588

 

با ثبت جهانی هر اثر تاریخی و طبیعی رتبه‌ گردشگری آن کشور ارتقاء یافته و انگیزه‌ای برای سفر ایجاد می‌شود، بستری برای گردشگری فراهم می‌شود و نگاه مسئولان به آن اثر تغییر می‌کند.

گردشگری صنعتی نوپا، جوان و سبز است که تنها به یک زیرساخت‌ و سرمایه‌گذاری اولیه نیاز دارد، با رشد این صنعت چرخه اقتصادی منطقه به راه می‌افتد و اصناف مرتبط متحول می‌شوند.

همسو بودن ثبت جهانی با گردشگری یک منطقه، توسعه گردشگری آن منطقه را در پی دارد و اصولا یکی از مهمترین دستاوردهای ثبت‌های جهانی رونق گردشگری است.

زمانی که یک اثر ثبت جهانی می‌شود از طرف یونسکو بودجه اضطراری برای آن در نظر گرفته شده و یک نوع بیمه با نام بیمه جنگ به آن تعلق می‌گیرد که در مواقع حمله نظامی سایت از طرف سازمان ملل بیمه می‌شود و کشور مهاجم نمی‌تواند به آن آسیب بزند و مورد توجه بین اللملی قرار می‌گیرد.

زمانی که برچسب جهانی شدن روی هگمتانه بخورد باعث می‌شود مردم منطقه ارتباط بیشتری با این محوطه بگیرند و پس از جهانی شدن سایت‌های تاریخی، به حفاظت آنها توجه بیشتری می‌شود و به عنوان فضایی برای توسعه گردشگری مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

ایجاد مشارکت میان دولت و بخش خصوصی از دیگر مزایای ثبت جهانی برای دستیابی به اهداف حفاظتی است و در همه جای دنیا ثابت شده که توجه در سایت‌های جهانی بیشتر از دیگر محوطه‌ها است.

ایجاد هویت جدید برای سایت‌های ثبت جهانی از دیگر مزایای جهانی شدن است، به عنوان مثال با ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" شناخت بازار و هگمتانه برای مردم دقیق‌تر می‌شود و می‌تواند به گردشگری استان کمک کند.

تاکنون بسیاری از سراها، کاروانسراها و تیمچه‌ها در بازار قدیمی همدان بدون استفاده مانده بود اما با جهانی شدن تمام این فضاها مورد استفاده قرار خواهند گرفت، بنابر این فضاها دارای پتانسیل مناسبی برای گردشگری خواهند بود.

 پتانسیل‌هایی در بازار همدان وجود داشت که ناشناخته مانده بود، مثلا در کاروانسراها غذاها و چاشت‌های خاصی تولید و به بازاریان ارائه می‌شد که پس از مطرح شدن ثبت جهانی شناسایی می‌شوند و می‌توانند فضای بیشتری در اختیار داشته باشند و به عنوان محصول خاص به گردشگران ارائه داده و حتی برندسازی شوند.

 

مدت‌ها بود فعالان گردشگری همدان به این نتیجه رسیده بودند که گردشگری همدان نیازمند برند خاص است که بتوانند پیرامون آن تبلیغات و بازاریابی کرده و گردشگری همدان را توسعه دهند که ثبت جهانی قطعا به برندسازی جامع و درخور شهر همدان کمک خواهد کرد.

از دیگر مزایای جهانش شدن همدان، گردشگران حرفه‌ایِ دست به قلم که سفرنامه می‌نویسند و دنبال موارد خاص هستند ، هگمتانه ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند به معرفی بیشتر همدان کمک کرده و باعث رونق گردشگری منطقه شود.

جلوگیری از تخریب، حفاظت و معرفی اثر به جهان و نسل آینده از دیگر مزایای جهانی شدن است، علاوه بر این در کنار ثبت جهانی حمایت‌های مادی و معنوی از سوی سازمان جهانی یونسکو انجام می‌شود که کمک بزرگی به حفاظت از مناطق تاریخی و باستانی است.

همدان از محدود شهرهای زنده و پویای دنیا با قدمت ۳ هزار ساله است که در محوطه باستانی هگمتانه تعاملات فرهنگی زیادی اتفاق افتاده و هنوز هم حرف‌های ناگفته بسیاری دارد و می‌تواند موقعیت خوبی برای جهانی شدن باشد.

اولین تاثیر ثبت‌های جهانی در حوزه گردشگری بر روی اصناف است که بطور مستقیم با گردشگری ارتباط مستقیم دارند. مانند آژانس‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، اقامت‌گاه‌ها، رستوران‌ها، راهنمایان گردشگری، حمل و نقل، موزه‌ها، سوپرمارکت‌ها، سوغات‌سراها، مراکز خرید و... . ثبت جهانی به تنهایی منبع درآمد یا افزایش درآمد نیست بلکه فرصتی است که خلاقیت‌ها را به واسطه آن رشد داده و چرخه اقتصادی را پویا میکند و پس از ثبت جهانی باید ارائه خدمات در حد جهانی ارتقا یابد.

در راستای ثبت جهانی، مسئولان باید از اساتید مجرب و بخش خصوصی و راهنمایان گردشگری استفاده کرده تا جرقه‌های نو در این صنعت روشن شود، علاوه بر این جهانی شدن فرصتی برای بازاریان و کسبه است.

جهانی شدن باید در مسیر بهینه قرار بگیرد تا همدان به عنوان قطب گردشگری معرفی شود، همچنین با ثبت جهانی شهرستان‌ها نیز دیده می‌شوند و گردشگری روستایی هم رشد می‌کند.

 

احمد رجبی راغب

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی