سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

در طی هفته های اخیر شاهد کلنگ زنی و افتتاح پروژه نهضت ملی مسکن در شهر بهار بودیم که بعد از چندین سال و بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره این طرح به شهر بهار رسید و امید مستاجرین برای خانه دار شدن افزایش یافت.

شناسه خبر: 13621

 

در طی هفته های اخیر شاهد کلنگ زنی و افتتاح پروژه نهضت ملی مسکن در شهر بهار بودیم که بعد از چندین سال و بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره این طرح به شهر بهار رسید و امید مستاجرین برای خانه دار شدن افزایش یافت.

 

اما نکته جالب توجهی در اجرای این طرح در شهر بهار در مقایسه با شهرهای کلانتر از جمله ملایر وجود دارد که می توان با دقت نظر بیشتری در آن تامل کرد و آن قیمت تمام شده این منازل مسکونی برای متقاضیان است.

 

در واگذاری ها ملاک اصلی قیمت تمام شده است چون متقاضیان محترم شرایط تامین مسکن مناسب با شرایط قیمتی روز را ندارند لذا جهت خانه دار شدن در این طرح ملی ثبت نام نموده اند.

 

با توجه به اینکه کارشناسان در محاسبات تمام شده قیمت مسکن، تقریباً ۵۰ درصد نقدینگی را مختص تهیه زمین و ۵۰ درصد مابقی را جهت تهیه مصالح و دستمزد ساخت در نظر میگیرند (البته شرایط استقرار زمین میتواند این درصدها را تا حدودی تغییر دهد ولی میانگین همین است) 

و نیز در کارهای ساختمانی طبق نظر کارشناسان حدوداً برآورد ساخت ساختمان های ۱ الی ۲ طبقه مترمربعی  ۹/۳ میلیون تومان و ساختمانهای ۸ الی ۱۰ طبقه مترمربعی ۱۴ میلیون تومان هزینه میبرد پس ساختمان ۸ الی ۱۰ طبقه حدوداً ۶۵ درصد افزایش هزینه را با ساختمانهای ۱ الی ۲ طبقه نشان میدهد و در خوش بینانه ترین حالت زمان اجرای پروژه نیز حدوداً ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند.

 

طبق آنچه که بیان شده پروژه مسکن ملی در شهر بهار دارای ۶ طبقه مسکونی و ۲ طبقه پارکینگ که جمعاً ۸ طبقه می باشد (مجتمع سازی) ولیکن اگر نگاهی به طرح مسکن ملی در ملایر بیندازیم در روش مدیران ملایری واگذاری های مسکن ملی با واگذاری زمین جهت احداث در قطعات ۲۰۰ مترمربعی می باشد که در این روش  تلاش شده اولاً قیمت تمام شده را کاهش دهند و نیز بجای واگذاری یک واحد آپارتمانی یک واحد ویلایی و مستقل با طول زمان کمتر به متقاضی تحویل دهند.

 

 با این روش طرح زود بازده بوده و سریعتر افتتاح میشود و آمار واگذاری های مسکن ملی به سرعت در کشور بالا میرود که باعث میشود موقعیت استاندار محترم را نیز در این شرایط تقویت نماید که نتیجه اش قطعاً چیزی به غیر از دادن امتیاز بیشتر به شهر ملایر نیست.

 

با توجه به موارد ذکر شده می توان این چنین نتیجه گرفت که در نهایت اگر ۱۵ درصد از افزایش هزینه مجتمع سازی را جهت زیر ساختهای احتمالی در ویلایی سازی ها در نظر بگیریم قطعاً واحد واگذاری شده یک متقاضی بهاری باید جهت دریافت یک واحد ۷۰ مترمربعی پس از کسر وام مسکن متعلقه ۴۳۰ میلیون تومان پرداخت نماید ولیکن برای یک متقاضی ملایری  جهت دریافت یک واحد ۷۰ مترمربعی پس از کسر وام مسکن متعلقه ۱۰۱ میلیون باید پرداخت نماید (البته بدون احتساب هزینه زمین) که تفاوت بسیار زیادی در این میان وجود دارد.

 

البته این نکته نیز قابل توجه است که طبق گفته مسئولین، مسکن ملی شهر بهار مقرر شده در سه فاز عملیاتی شود که فاز اول آن مجتمع سازی است، احتمال آن وجود دارد که فازهای بعدی آن به صورت واگذاری قطعات زمین به متقاضیان انجام شود.

 

 امید سلیمانی

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی