سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

این نشست با حضور عادل عبدالملکی بخشدار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش صالح آباد ، معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار ، مهدی سحاب روشن شهردار صالح آباد ، امیر جوادی مسئول ستاد اقامه نماز شهر صالح‌آباد ، پوران قاسم پور رئیس اداره آموزش و پرورش بخش صالح آباد ، مریم عباسی کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار ، محمدصفایی استاد زبان و ادبیات فارسی شهرستان بهار ، محمود محمدی نویسنده و شاعر آئینی ، مهدی طراوتی توانا نویسنده و شاعر ، جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز ، غلامرضا پاکیزه عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان و عضو مجمع خیرین سلامت شهر صالح آباد و با حضور دیگر اساتید ، شعرا و ادبای شهر صالح آباد و شهرستان ، علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب در کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد شهرستان بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 14264

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار، نشست ادبی "بهارِ انتظار" و آیین افتتاح محفل ادبی" گلستان ادب " وابسته به کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد همزمان با اعیاد شعبانیه و میلاد منجی عالم بشریت امام مهدی(عج) با حضور؛ عادل عبدالملکی بخشدار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش صالح آباد ، معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار ، مهدی سحاب روشن شهردار صالح آباد ، امیر جوادی مسئول ستاد اقامه نماز شهر صالح‌آباد ، پوران قاسم پور رئیس اداره آموزش و پرورش بخش صالح آباد ، مریم عباسی کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار ، محمدصفایی استاد زبان و ادبیات فارسی شهرستان بهار ، محمود محمدی نویسنده و شاعر آئینی ، مهدی طراوتی توانا نویسنده و شاعر ، جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز ، غلامرضا پاکیزه عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان  و عضو مجمع خیرین سلامت شهر صالح آباد  و با حضور دیگر اساتید ، شعرا و ادبای شهر صالح آباد و شهرستان ، علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب در کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد شهرستان بهار برگزار شد.

 

معصومه فزونی ، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار ، راه‌ اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی را در گسترش عدالت فرهنگی موثر دانست ، افزود : کتابخانه‌ها زادگاه محافل ادبی هستند و بهترین مکان برای گردهمایی شاعران محل کتابخانه است . از این جهت اقدام نهادکتابخانه های عمومی کشور در راه اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی و با هدف هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر منطقه حرکتی خجسته و مهمی است و می توان گام های موثری در ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی و تربیت و آموزش نیروهای متعهد و متخصص ادبی در آینده به منظور ایجاد تحول فرهنگی در سطح جامعه برداشت .

 

عادل عبدالملکی بخشدار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش صالح آباد ضمن اشاره به جایگاه شعر و شعرا در تاریخ ادبیات غنی فارسی ایران ، افزود : شعرا در طول تاریخ دارای جایگاه خاصی بودند و هستند که می توانند در موضوعات و قالب های مختلف شعر بسرایند و این شعر در حافظه مردم مانند دیگر اشعار شعرا از جمله ؛ فردوسی ، سعدی و... ماندگار شود .

 

محمود محمدی نویسنده ، شاعرآئینی و دبیر محفل ادبی" گلستان ادب" کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد ضمن سرودن اشعاری به سخنرانی پرداخت و افزود : شعر و نظم دارای تفاوت بسیاری است و شعر دارای پیشینه قرآنی است و شعر متعهد دارای ویژگی هایی  از جمله ؛ ایمان و عمل صالح ، ذکر خداوند و مبارزه با ظلم و... می باشد . در طول تاریخ ایران اسلامی شاعران با نقش برجسته و رسالت  آنها مانند رودکی ، فردوسی ، سعدی و... دارای جایگاه و مقام بسیار والایی بودند و اشعار آنان  در دل  و حافظه مردم  مانده و خواهد ماند .

 

جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز  شهرستان بهار اظهار کرد : در نخستین سالهای ورود اسلام به ایران ، ایرانیان از همان سالها روح حقیقت جویی داشتند و در زندگی آنها نیز مشهود بود و خیلی از فرقه ها نیز ادعای حقانیت داشتند ولی دستاوردهایی نداشتند ولی شیعه دارای کتاب قرآن و... بود و روح ایرانیان به حقانیت اهل بیت(ع) گرایش داشت و در هر عصری در کنار فعالیتهای ادبی خودشان حقیقت را نمایان می کردند و در دوره صفوی که از ادوار مهم تاریخ ایران محسوب می‌شود . در این دوره با رسمی شدن شیعه و رواج آن ، شعر نیز از لحاظ مضمون و درونمایه دچار تغییرات و تحولات اساسی شد و در نتیجه ادبیات ما بخشی از انعکاس دهنده حقیقت و حقانیت تشیع بوده است چرا که کشور ما ایران جزء پرچمداران شیعه در جهان بوده است .

 

محمد صفایی ، استاد زبان و ادبیات فارسی شهرستان بهار به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت : مقام شاعران بعد از انبیاء قرار دارد چون کلام ، کلام آسمانی است و در کتاب انجیل آمده است که ؛ در ابتدا کلمه بود ، کلمه نزد خدا بود و کلمه ، خدا بود . یعنی اینکه کلمه ، مقدس است و باید به موقع و به اندازه و درجای مناسب استفاده شود .

 

در ادامه مریم عباسی کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار به حافظ خوانی و به خوانش دلنوشته ای در مدح و منقبت امام مهدی(عج) پرداختند .

 

در خلال برنامه جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز  ، جعفر حسنی نویسنده و شاعر شهر صالح آباد ، زهرا گل محمدی نویسنده و شاعر شهر صالح آباد به سرودن اشعاری به زبان فارسی و راضیه شعبانی نویسنده و شاعر شهر صالح آباد ، به سرودن اشعاری به  زبان ترکی پرداختند .

 

در پایان این برنامه آرم  محفل ادبی" گلستان ادب " رونمائی شد و از شعرا و ادبای حاضر تقدیر گردید  .

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی