سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

آیین جشن بهاران و نوروز رودخانه‌ها با حضور مهندس حسینی بخشدار مرکزی بهار، مهندس خاکسار معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، دهیار و اعضای شورای اسلامی، اهالی و گردشگران از اقصی نقاط استان در روستای هدف گردشگری حیدره قاضی خان روز گذشته ۲۵ فروردین برگزار شد.

شناسه خبر: 14544



به گزارش نشاط شهر، آیین «نوروز رودخانه‌ها» که در آستانه ی سال نو برگزار می‌شود، یک سنت دیرینه و باستانی است که به دنبال لایروبی رودخانه ها و چشمه ها مردم به خاطر جاری شدن دوباره رودخانه‌ها و بارش نعمت الهی شکرگزاری میکنند‌.

این آیین به رسم هرساله، روز گذشته در روستای گردشگری حیدره قاضی خان از توابع شهرستان بهار با حضور مسئولان و گردشگران و اجرای برنامه های شاد و متنوع برگزار شد.

مهندس حسینی بخشدار بخش مرکزی در حاشیه این مراسم گفت: برگزاری آیین نوروز رودخانه‌ها که یک رسم قدیمی در ایران باستان است نشان دهنده فرا رسیدن فصل بهار،برکت و بارش باران است که به همین دلیل برای شکرگزاری از خداوند در این مراسم شرکت میکنیم .

وی ادامه داد: رودخانه نمادی از پاکی و جاری بودن است به همین جهت به نشانه پاک بودن در این مراسم به رودخانه عطر و گلاب اضافه میکنیم.

در ادامه دهیار روستای قاضی خان به روند اجرای مراسم اشاره کرد و گفت: امروز دو مراسم نوروزگاه و آیین رودخانه‌ها در روستا برگزار شد،این مراسم هر ساله در تعطیلات عید نوروز برگزار می‌شود اما امسال با توجه به مسائل روستا با کمی تاخیر برگزار شد.

وی افزود: این آیین از دیرباز توسط اهالی حیدره قاضی خان برگزار می‌شود و مردم هر سال به خاطر نعمت الهی و بارش باران و برکت از خداوند سپاسگزاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: با گذشت زمان چنین مراسماتی ممکن است به فراموشی سپرده شده باشد؛ آیین رودخانه‌ها نیز بعد از طی کردن فراز و نشیب‌ها چند سالی به طور متوالی در روستای حیدره قاضی خان با حضور گردشگران و اهالی روستا برگزار می‌شود.

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید.

 

 

هانیه عبدی

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی