سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/6/24 10:14:43
900 همدانی برای اربعین در سماح ثبت‌نام کردند

همه آنچه متقاضیان شرکت در مراسم اربعین باید بدانند

درحالی که سازمان حج‌وزیارت پیش ثبت‌نام اربعین را آغاز کرده و در ساعات اولیه نیز حدود ۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، اما رئیس این سازمان بیان کرد: این پیش‌ثبت‌نام به منزله قطعی بودن اعزام افراد ثبت‌نام‌کننده نیست.

شناسه خبر: 11674

به گزارش نشاط شهر به نقل از همدان پیام ، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با همدان پیام، گفت: 900 نفر زائر همدانی از طریق سایت سماح برای شرکت در مراسم اربعین ثبت‌نام کردند، البته تأکید می‌شود پیش‌ثبت‌نام به صورت موقت بوده و قطعی نیست و ثبت‌نام قطعی زائران به مجوز و شرایط اعلامی دولت عراق منوط خواهد بود.

محسن ساغرچی در زمینه مشکلات سایت سماح افزود: سامانه ثبت‌نام اربعین که در ساعات اولیه به دلیل ترافیک بالای کاری لحظاتی از دسترس خارج شده بود، پس از رفع نقص، با اعلام شرایط سفر اربعین، برای پیش‌ثبت‌نام در دسترس قرار گرفت.

وی بیان کرد: از ساعت ۹ صبح دوشنبه ۲۲شهریورماه، پیش‌ثبت‌نام اربعین آغاز شد، هم‌اینک امکان پیش‌ثبت‌نام در سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir/ امکانپذیر است.
ساغرچی گفت: دولت عراق که سال گذشته اربعین را بدون حضور زائران خارجی برگزار کرد، امسال با حضور ۶۰ هزار زائر از ایران و ۱۰هزار زائر از دیگر کشورها در مراسم اربعین موافقت کرده است. نخست‌وزیر عراق همچنین افزایش سهمیه ایران در اربعین را وعده داده است. تا این لحظه، دولت عراق فقط با سفر هوایی به این کشور موافقت کرده و مرزهای زمینی بین 2 کشور برای تردد زائران همچنان بسته است.
با وجود این توافق‌ها، اما سازمان حج‌وزیارت (کمیته اعزام در ستادمرکزی اربعین) در آخرین اطلاعیه تأکید کرده که «با وجود زمان بسیار کوتاه باقی ‌مانده تا ایام اربعین حسینی(ع)، تا این لحظه هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی(ع) صادر نشده و دستورالعملی برای صدور روادید ابلاغ نشده است.»

کمیته اعزام ستادمرکزی اربعین همچنین اعلام کرده که برای آمادگی و به صورت "موقت" پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی(ع) را انجام می‌دهد.

این کمیته در کنار شروطی که دولت عراق برای سفر اربعین تعیین کرده از جمله انجام سفر هوایی و همراه داشتن گواهی منفی تست کرونا، شرط‌های دیگری را برای پیش ‌ثبت‌نام زائران اعلام کرده است:
۱. نداشتن بیماری زمینه‌ای و تزریق هر 2 دُز واکسن کرونا. (استعلام‌های لازم برای اخذ تأیید تزریق هر 2 دُز واکسن کرونا از وزارت بهداشت به صورت سیستمی انجام می‌شود.)
۲. تأیید اطلاعات هویتی افراد با استعلام از سازمان ثبت‌احوال(مشخصات افراد در سامانه سماح نمایش داده می‌شود؛ لذا چنانچه مغایرتی در اطلاعات مشاهده شود باید از طریق اداره ثبت‌احوال محل سکونت نسبت به اصلاح آن اقدام شود.
۳. دقت در ثبت شماره صحیح گذرنامه و تاریخ انقضای آن. بی‌توجهی به آن موجب صادر نشدن روادید می‌شود؛ لذا در ثبت شماره گذرنامه نهایت دقت به عمل آید. (گذرنامه باید حداقل دارای ۶ ماه اعتبار باشد.)
۴. چنانچه تعداد افرادی که پیش ثبت‌نام کرده باشند بیش از ظرفیت تعیین‌ شده توسط کشور عراق باشد، در این‌ صورت متناسب با ظرفیت اختصاص‌یافته نسبت به انتخاب افراد تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.(با این وصف تأکید می‌شود افرادی که قصد دارند با همدیگر اعزام شوند حتماً نسبت به ثبت‌نام گروهی و در قالب یک گروه اقدام کنند.) دولت عراق تاکنون با سفر هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی به عراق در اربعین موافقت کرده است.
۵. تأکید می‌شود پیش‌ثبت‌نام به صورت موقت بوده و قطعی نیست و ثبت‌نام قطعی زائران به مجوز و شرایط اعلامی دولت عراق منوط خواهد بود.
۶. پس از اعلام مجوز ثبت‌نام قطعی به افراد منتخب، متقاضیان باید دوباره به سامانه سماح مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرایند ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌های مربوطه و ثبت‌نام قطعی اقدام کنند.
۷. تکمیل موارد ستاره‌دار در سامانه الزامی است.
۸. با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی تشرف به عتبات عالیات برای شرکت در مراسم اربعین صرفاً از طریق "هوایی" خواهد بود و داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR برای مسافرت موردنیاز است.
۹. به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش‌ثبت‌نام صرفاً به صورت غیرحضوری خواهد بود.


سهمیه ایران برای راهپیمایی اربعین افزایش‌ یافته، ولی میزان آن مشخص نیست
 دبیر و سخنگوی ستادمرکزی اربعین گفت: در پی مذاکرات اخیر بین مقامات ایران و عراق در جریان سفر الکاظمی به تهران، قرار شده سهمیه زائران ایرانی برای شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی(ع) افزایش پیدا کند و میزان این افزایش در جریان مذاکراتی که بین مسئولان اجرایی 2 کشور انجام می‌شود، مشخص می‌شود.

شروط ثبت‌نام برای سفر اربعین  آخرین خبر از شرایط سفر زمینی به عراق
 درحالی که امکان سفر زمینی به عراق اکنون وجود ندارد، رئیس ستادمرکزی اربعین گفته است از دولت عراق درخواست کرده‌ایم در راستای کاهش هزینه‌های زائران، آنها در هنگام برگشت از مراسم راهپیمایی اربعین بتوانند از طریق مرزهای زمینی وارد کشور شوند.
حسین ذوالفقاری، در مصاحبه با رادیو «اربعین» در زمینه شروط ثبت‌نام برای سفر اربعین با تأکید بر اینکه «کسانی که 2 دز واکسن را دریافت کرده‌اند و بیماری زمینه‌ای ندارند برای شرکت در این مراسم ثبت‌نام کنند»، در مورد بحث روادید زائران نیز بیان‌ کرد: تلاش ما در این چارچوب است که اگر امکان داشته باشد این سفر بدون روادید انجام شود، البته سفارت عراق به ما اعلام کرده که مشکلی برای صدور روادید ندارد و در عرض 2 الی 3 روز می‌تواند برای این میزان از زائران روادید صادر کند.

سفر زمینی به عراق مجوز ندارد
در همین زمینه مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری نیز گفت: تا این لحظه مجوزی برای فروش بلیت اتوبوس و تردد از مرز‌های چهارگانه زمینی برای ایام اربعین صادر نشده است.
داریوش باقرجوان با بیان اینکه در ایام اربعین به هیچ عنوان تردد زمینی برای مسافران در نظرگرفته نشده است، افزود: مصوبات ستادمرکزی اربعین فصل‌الخطاب همه کارگروه‌هایی است که به نوعی در زیرمجموعه ستادملی مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند.
وی در مورد سفر زمینی به عراق گفت: تا این لحظه هیچگونه مجوزی برای فروش بلیت در مرز‌های چهارگانه (مهران، چذابه و شلمچه و خسروی) برای سفر‌های اربعین و یا سفر به داخل کشور عراق برای ایام اربعین، در بازه زمانی ۲۸ شهریورماه تا ۱۰مهر ماه صادر نشده است.

تبلیغات تور‌های زمینی اربعین غیرواقعی است
باقرجوان بیان کرد: اگر مردم با تبلیغاتی هم در مورد تور‌های زمینی اربعین در این ایام مواجه شدند، بدانند که این تبلیغات واقعی نیست و فریب نخورند.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد، فروش بلیت یا پذیرش مسافر داشته باشیم، تنها به صورت گروهی و از طریق سامانه سماح خواهد بود، افزود: بنابراین مردم باید منتظر باشند تا ببینند ستادمرکزی اربعین نحوه اجرای کار را تشریح کند و در صورتی که وظیفه‌ای برعهده ناوگان عمومی جاده‌ای تعریف شود، سازمان راهداری در این‌باره هماهنگی‌ها را انجام خواهد داد، ولی تاکنون هیچ هماهنگی در این حوزه انجام نشده است.

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: سفر زمینی به عراق قبل و بعد از ایام اربعین مشکلی ندارد و ما در حال‌حاضر مجوز فروش بلیت برای ایام اربعین به زائران اربعین در بازه زمانی ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰ تا ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ نداریم.


7 موکب از استان همدان در اربعین حسینی(ع) به کربلا اعزام می‌شوند
 رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایرنا، از اعزام 7موکب در ایام اربعین به کربلا خبر داد و گفت: این موکب‌ها با ۲۶۰ خادم از ۲۸شهریورماه تا هفتم مهرماه با استقرار در شهر کربلا به زائران حسینی(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.
«محمدعلی بادامی» با بیان اینکه شرایط اضطراری شیوع ویروس کرونا برای دومین سال پیاپی مانع از برگزاری باشکوه و گسترده پیاده‌روی اربعین شده است، بیان کرد: با توجه به شعار امسال ستاد بازسازی عتبات‌عالیات با عنوان «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»، مردم همچون سال‌های گذشته مشتاقانه آماده حضور در پیاده‌روی بزرگ اربعین هستند.

وی گفت: با توجه به اعلام دولت عراق مبنی بر صدور روادید برای ۳۰ هزار ایرانی و ۱۰هزار نفر از کشورهای همجوار، محدودیت‌هایی برای حضور مردم و موکب‌ها به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا در کربلای معلی ایجاد شده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان همدان افزود: ستاد اربعین استان از مدت‌ها قبل پیگیر اخذ و تمدید پروانه‌ها برای فعالیت موکب‌ها بود و در این زمینه موفق به فعال‌سازی ۲۰موکب در سطح شهرستان‌های تابعه استان همدان نیز شدیم که همگی دارای پروانه موکب‌داری در کشور عراق هستند.

بادامی با اشاره به اینکه پروانه فعالیت موکب‌ها در ایام اربعین دومنظوره است، گفت: این موکب‌ها در کشور عراق برای ارائه «خدمات رفاهی به زائران در کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان» و در داخل ایران نیز در صورت «بروز بحران و حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله» مجاز به فعالیت هستند.

وی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: زائران اربعین باید ۱۶ و حداکثر ۷۰ سال داشته و ۲دز واکسن کرونا را نیز دریافت کرده باشند ضمن اینکه در مسیر رفت و برگشت نیز تست کرونا انجام دهند.

بادامی با بیان اینکه در حال‌حاضر اجازه برپایی هیچ موکبی در سطح استان همدان داده نشده است، بیان کرد: ستاد اربعین پیگیر برپایی موکب‌هایی برای جاماندگان از اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و در صورت کسب مجوز اقدام به برپایی آنها در سطح شهرها خواهد کرد.

آمار پیش‌ثبت‌نام اربعین و قطعی نبودن اعزام همه
 علیرضا رشیدیان در گفت‌وگویی با رادیو اربعین با اشاره به آغاز پیش ثبت‌نام اربعین از (دوشنبه ۲۲شهریورماه) در سامانه سماح، گفت: این پیش‌ثبت‌نام مقدماتی است و به منزله قطعی بودن اعزام افراد ثبت‌نام‌کننده نیست. کسانی در سامانه ثبت‌نام کنند که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و حتماً 2 دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.

وی  با بیان اینکه ثبت‌نام در این سامانه به‌صورت مجازی و بدون مراجعه به مکان خاصی است، افزود: با توجه ‌به ظرفیت‌هایی که وجود دارد برای هر استان سهمیه‌ای درنظر گرفته شده است و افراد واجد شرایط براساس آن سهمیه اعزام می‌شوند.

رشیدیان همچنین گفت: نام تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان را به‌ عنوان رزرو در نظر می‌گیریم که اگر خدای ‌نکرده در هنگام اعزام تست PCR افرادی مثبت شود، بتوانیم افرادی را جایگزین آنها کنیم.
 

دبیر و سخنگوی ستادمرکزی اربعین نیز گفت: کسانی که ثبت‌نام آنها قطعی و نهایی شود به‌صورت پیامک از این موضوع اطلاع خواهند یافت.

احمد محمدی‌فر، همچنین بیان کرد: زائران برای دریافت روادید نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارند و دریافت روادید رایگان خواهد بود.
دبیر ستادمرکزی اربعین همچنین بیان کرد: این سفر به‌ صورت هوایی خواهد بود و زائران باید حتماً تست PCR نیز داده باشند و هنگام سوار شدن به هواپیما نتیجه این تست را همراه خود داشته باشند.

دولت عراق ابتدا با سفر ۳۰ هزار نفر زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به‌طوررسمی موافقت کرد و با اضافه شدن ۳۰ هزار سهمیه دیگر نیز موافقت کرده است.

وی  یادآور شده است که در شرایط خاص کنونی امکان حضور میلیونی زائران خارجی در مراسم اربعین وجود ندارد و این موضوع باید موردتوجه همه مشتاقان زیارت قرار بگیرد.

رئیس سازمان حج‌وزیارت همچنین درباره سهمیه هر استان برای اعزام به عتبات، گفت: طبق آمار در مراسم زیارت اربعین سال ۱۳۹۸، 3 میلیون و ۲۲۷هزار نفر شرکت کرده بودند که براساس همین آمار، درصد سهمیه هر استان مشخص و اقدامات بعدی اعزام انجام می‌شود.

به نقل از رادیو اربعین، احمد محمدی‌فر با بیان اینکه این افزایش سهمیه دیگر اختصاص به موکب‌ها ندارد و متقاضیان این سفر می‌توانند با مراجعه به سامانه سماح سازمان حج‌وزیارت برای اعزام به عراق ثبت‌نام کنند، بیان کرد: کسانی که ثبت‌نام آنها قطعی و نهایی شود به‌صورت پیامک از این موضوع اطلاع خواهند یافت.

این مقام مسئول در ستادمرکزی اربعین، با تأکید بر اینکه کسانی که 2 دز واکسن کرونا را زده‌اند و دارای بیماری زمینه‌ای نیستند برای انجام این سفر ثبت‌نام کنند، گفت: سامانه سماح سازمان حج‌وزیارت متصل به سامانه وزارت بهداشت است و بررسی می‌شود که آیا ثبت‌نام‌کنندگان واکسن دریافت کرده‌اند یا نه؟

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه باتوجه‌ به این که فرودگاه نجف یک فرودگاه خصوصی است و یکی از گران‌ترین فرودگاه‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد: ما در حال انجام مذاکرات هستیم که بتوانیم مقداری هزینه سفر هوایی زائران را کاهش دهیم و امید داریم که این رایزنی‌ها به نتیجه برسد.

محمدی فر با بیان اینکه کسانی که زودتر در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و دارای شرایط ذکر شده باشند در اولویت پذیرش برای اعزام خواهند بود، افزود: ما تلاش خواهیم کرد که بحث‌های فنی در مورد افزایش سهمیه زائران ایرانی و عراقی را طی امروز و فردا به سرانجام برسانیم تا میزان دقیق سهمیه مشخص شود.
این مقام مسئول در ستاد مرکزی اربعین همچنین در مورد نتایج رایزنی‌ها با مقامات عراقی مبنی بر اینکه بازگشت زائران ایرانی از عراق به‌صورت زمینی باشد و آیا دولت عراق این درخواست را پذیرفته است یا نه، گفت: تا کنون عراقی با این پیشنهاد موافقت نکرده‌اند و تاکید داشته‌اند که رفت‌وبرگشت زائران به‌صورت هوایی انجام شود.

 

 

 

 

انتهای پیام /ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
حوادث