سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/8/16 13:42:55

رسوبات آبی یا آب شرب آهکی؟!

منطقه لالجین از مناطقیست که وضعیت و کیفیت آب آشامیدنی آن در سال های اخیر به یک ناپایداری آبی تبدیل شده و مردمِ قطب سفال کشور برای گذراندن ایّامِ خود، هر روزه با آن دست و پنجه نرم میکنند.

شناسه خبر: 11951

به گزارش نشاط بهار، آب سالم و آشامیدنی آبی است که عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آن در حد استاندارد های تایید شده باشد و مصرف آن در بلند مدت و کوتاه مدت عارضه ای را در بدن انسان ایجاد نکند.

 

امروز وجود منابع آبی امتیازات و پیشرفت های زیادی برای هرمنطقه دارا میباشد، اما این دلیل نمیشود که از کیفیت آب آشامیدنی چشم پوشی کرد.

 

آبی که میزان املاح موجود در آن بالای ۱۷۰ باشد رسوب محسوسی ایجاد می‌کند و بیش از ۵۰۰ بیماری‌های سنگ‌کلیه و سنگ مثانه و میزان آب‌هایی که خاصیت قلیایی بالاتر یا PH بالایی دارند، نیز موجب سرگیجه و افت نیروی ماهیچه‌ها می‌شود و به مرور با کاهش کلسیم در خون، باعث بیماری‌های مختلفی همچون هیپوکلسمی می‌شود که البته مزایایی را نیز دارد که می‌توان جلوگیری از بروز برخی سرطان‌ها، کمک به کاهش وزن، کاهش اسیدمعده و جلوگیری از سوزش آن و همچنین شادابی و سلامتی پوست اشاره کرد و در مقابل پایین بودن PH که نشان از اسیدی بودن آن است، موجب ایجاد سوزش در معده و اسیدی شدن محیط دستگاه‌ گوارش و پوسیدگی دندان می‌شود.

 

به طور مثال با چند روش معمول و ساده میتوان به کیفیت آب پی برد: تغییرات رنگ آب، بو، طعم و مزه 

 

اگر بخواهیم کمی به عقب برگردیم، لوله کشی شهر لالجین به دهه ۵۰ و ۶۰ باز میگردد و تاکنون تغییری در زیرساخت های آن صورت نگرفته است.

 

رسوب گذاری منابع آب باعث کاهش طول عمر تاسیسات و هدر رفتن آب نیز میگردد که اُفت فشار آب، تغییرات کیفی آب، پوسیدگی انشعابات و بی نتیجه ماندن اعتراض های پی در پی مردم لالجین از دیگر مشکلات و به سرانجام نرسیدن این موضوع می‌باشد.

 

در عمل هم باتوجه به بی کیفیتی آب لالجین بسیاری از مردم مجبور به تهیه آب از روستاهای اطراف و حتی همدان (گنجنامه) و همچنین استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی میشوند.

 

بااین تفاسیر حل بحران آب شهر لالجین که در سال های اخیر به شهر جهانی سفال نامگذاری شده و از جهت صنایع دستی و گردشگری رونق خاص پیدا کرده است، نیازمند نگاه ویژه از سوی مسئولین استانی و آبفا میباشد.

 

در جلسه شورای اداری شهرستان با حضور مسئولین استانی که در ماه گذشته انجام شد نیز با توجه به تذکرات و صحبت های حجت الاسلام محققی امام جمعه شهر لالجین و اعتراض وی به مشکلات اساسی آب شرب، مهندس شاهرخی استاندار همدان بخاطر بررسی دقیق از مدیرکل آبفا درخواست رسیدگی و پیگیری داشتند اما تاکنون اقدامی در جهت بررسی مشکلات از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

 

امید است مسئولین باتوجه به وعده ها و قول های داده شده هرچه زودتر این بحران را در دستور کار رسیدگی ویژه قرار دهند.

 

عادل سرمدی_فعال اجتماعی و رسانه شهر لالجین

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی