سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/9/12 18:36:21
در تور رسانه ای خبرنگاران شهرستان بهار مطرح شد:

رتبه نخست بهار در تولید گوشت مرغ، بوقلمون و شترمرغ

اخیراً طی برگزاری تور رسانه از سوی جهاد کشاورزی در راستای معرفی توانمندی های کشاورزی شهرستان بهار، خبرنگاران شهرستان از یک واحد دامداری (سهند دام) در روستای کریم آباد و یک واحد مرغداری ۵۰ هزار قطعه ای در در روستای چپقلو بازدید کردند.

شناسه خبر: 12043

به گزارش نشاط بهار، در این بازدید علی دولو معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: تأمین به موقع نهاده های دامی حلقه اول از زنجیره تولید دام و طیور کشور می‌باشد و سیاست ها در راستای رفع مشکلات تولید کنندگان و بهبود شرایط بازار است.

 

 وی بیان داشت: پلاک گذاری و هویت گذاری دام در استان همدان از سال ۹۸ آغاز شده و همچنان ادامه دارد و بیش از ۹۰ درصد دام‌های استان هویت گذاری و دارای شناسنامه هستند.

 

دولو برنامه ریزی برای تأمين نهاده ها، تولید و تأمين نیاز غذایی، جلوگیری از خروج بی رویه دام را از مزیت‌های پلاک گذاری و هویت گذاری دانست و افزود: شرایط خشکسالی کشور ما باعث به وجود آمدن مشکل نهاده‌های دامی شده و بدین‌جهت بخش عمده واحدهای دامی که از مراتع و علوفه استفاده می‌کردند به نهاده های وارداتی وابسته شده اند.

 

روزانه ۱۱۰ تن مرغ در سطح استان همدان توزیع می شود

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: واردات نیز شرایط خاصی داشته ولی با این وجود دولت در تلاش بوده که نهادها را تأمين و وارد کند و امسال ۲۰۰ هزار تن نهاده وارد استان شده و در بین دامداران توزیع شده است که شایان ذکر است در راستای جلوگیری از خام فروشی و افزایش کیفیت نهاده های دامی و کاهش درصد انحرافات، این نهاده ها به صورت خوراک آماده و کنسانتره در اختیار تولید کننده قرار می گیرد‌.

 

دولو در ادامه عنوان کرد: شرکت پشتیبانی هم در خرید دام با قیمت تضمینی مصوب همکاری دارد و همچنین مقدار مازاد گوشت قرمز در سطح استان به خارج از استان عرضه می شود.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گریزی به تولیدات دامی استان داشت و اذعان کرد: سالانه ۳۲ هزار تن گوشت قرمز، بیش از ۴۵ هزار تن گوشت سفید، ۲۱ هزار تن تخم مرغ و ۳۴۵ هزار تن شیر در استان همدان تولید می شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته، هیچ گونه مشکلی در تأمين گوشت مرغ در استان همدان نداریم و با تعیین و تنظیم تعداد جوجه ریزی و برآورد نیاز استان به صورت روزانه توانسته ایم مجموعه موفقی داشته باشیم.

 

دولو گفت: در استان همدان به صورت ماهانه ۲ میلیون و ۲۰۰ قطعه جوجه ریزی صورت می گیرد و از ابتدای آبان تاکنون نیز ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار جوجه ریزی صورت گرفته و در راستای تنظیم بازار، به طور متوسط روزانه ۱۱۰ تن مرغ در دو نوبت صبح و عصر در سطح استان همدان توزیع می شود.

 

در سطح شهرستان بهار ۱۲۰ هزار راس دام سبک و ۳۸ هزار راس دام سنگین وجود دارد

 

در این بازدید عبدالحسین اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز بیان داشت: با توجه به ظرفیت شهرستان بهار فعال کردن واحدهای راکد موجود در شهرستان و به ظرفیت رساندن واحدهایی که زیر ظرفیت اسمی کار می کنند و ایجاد  واحدهای جدید و جذب سرمایه‌گذاری‌ ها از اصولی ترین اهداف جهاد کشاورزی شهرستان بهار است.

 

 اکبری افزود: جهاد کشاورزی در صدور مجوزهای مورد نیاز و تخصیص اعتبارات و نقدینگی به واحدهای جدید هماهنگی‌های لازم را انجام می دهد که شایان ذکر است در سطح شهرستان بهار ۱۲۰ هزار راس دام سبک و ۳۸ هزار راس دام سنگین وجود دارد که از این تعداد به ترتیب ۹۳ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک و ۲۰ هزار و ۵۵۰ راس دام سنگین هویت گذاری شده است.

 

اکبری افزود: شهرستان بهار توانسته در سطح استان رتبه نخست را در تولید گوشت مرغ، بوقلمون و شترمرغ به خود اختصاص دهد که این خبری مسرت بخش برای شهرستان است.

 

وی افزود: تأمين علوفه مورد نیاز برای واحدهای دامی با توجه به شرایط خشکسالی با مشکل مواجه شده که امیدواریم برای تأمين نهاده های دامی برای واحدها تلاش بیشتری صورت گیرد و سهمیه افزایش یابد و با توجه به کمبود علوفه بخشی را در قالب نهاده‌های دامی تامین کنیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار اظهار کرد: در شهرستان بهار سالانه ۲۸۰۰ تن گوشت قرمز، ۳۹ هزار تن شیر، ۴۵۰۰ تن تخم مرغ و ۱۰۰ تن عسل تولید می شود و ۶۸ واحد مرغ گوشتی فعال در شهرستان بهار وجود دارد که ۱۵ هزار تن گوشت مرغ و ۳۳۰ تن گوشت ماهی و ۵۲۲ تن گوشت شترمرغ و بوقلمون به صورت سالیانه تولید می شود.

 

در میانه ی این بازدید، رضایی مدیر عامل شرکت سهند دام که در روستای کریم آباد مستقر بود عنوان کرد: این واحد در حال حاضر با ۱۴۰۰ راس دام فعالیت می کند و برای ۹ نفر اشتغال ایجاد کرده که در این واحد بر اصلاح ژنتیک تاکید شده و پروسه چهارساله را طی می کنیم تا دام‌ها از لحاظ زایش، وزن گیری و مقاوم بودن به نژاد مطلوب کشور برسند.

 

وی افزود: قیمت بالای خوراک دام برای دامداران مشکل‌ساز شده و ما قادر به خرید جو، کاه و یونجه به مقدار زیاد نیستیم.

 

مرغ باید با قیمت منطقی به بازار عرضه شود

 

در خاتمه بازدید، گنبدانی مالک مرغداری در روستای چپقلو گفت: مرغداری ۵۰ هزار قطعه‌ای از سال ۸۷ با اشتغالزایی ۸ نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیرمستقیم آغاز به کار کرده و پیشرفت قابل قبولی داشته است و در هر دوره ی پرورشی به صورت میانگین در این مرغداری ۱۴۰ تن گوشت مرغ تولید می شود.

 

وی تهیه جوجه یک روزه بیش از قیمت مصوب و زمانبر بودن فرآیند دریافت نهاده‌ها را از مشکلات واحد دانست و عنوان کرد: برای جلوگیری از بروز مشکل ۸۰ درصد از نهادها به صورت دولتی و ۲۰ درصد به صورت آزاد تهیه می شود که به دلیل افزایش قیمت نهاده ها و برای جلوگیری از متضرر شدن مرغداران، مرغ باید با قیمت منطقی به بازار عرضه شود.

 

شهرزاد عباسی

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی