سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/12/8 20:06:32
گفتگویی به مناسبت روز مهندس

کسب علم و تجربه از ضروریات یک مهندس است

یک فرد مهندس تلاش می‌کند یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند و باید درمحاسبات خود دقیق باشد، تا برآورد های خوبی انجام دهد.

شناسه خبر: 12339

به گزارش نشاط شهر، روز پنجم اسفند ماه مصادف با سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در تقویم رسمی کشورمان به نام روز مهندس نامگذاری شده است، به این مناسبت گفتگویی با امیر شعبانی کارشناس ارشد مهندسی عمران که از همشهریان بهاری می باشد، داشتیم. امیر شعبانی در معرفی خود به خبرنگار ما گفت: بنده متولد سال ۱۳۶۳ هستم ، از سال ۸۶ لیسانس مهندسی خود را دريافت کردم و همزمان از سال ۸۹ پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی را کسب کردم. هم اکنون پایه ۱ رشته خود در صلاحیت های طراحی، نظارت ، و اجرا در رشته سازه و عمران هستم؛ حدود ۱۴ سال است که‌ به این حرفه اشتغال دارم و ۵ سال است که به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در مرکز کارشناسان عضو هئیت مدیره مرکزی استان همدان ، پرونده هایی قضایی هم کار میکنم .

 

وی در پاسخ به این سوال که "مهندس را دریک کلمه یا یک جمله ی کوتاه توصیف کنید" گفت : مهندس در لغت یعنی محاسبه و قبل از اینکه فرد مهندس باشد باید یک مدیرخوب برای برنامه‌ ریزی امور مربوطه باشد و به بهترین نحوه ممکن کارها را پیش ببرد .

 

وی در بیان ویژگی های یک مهندس خوب اظهار داشت: کسی که در محاسبات خود دقیق و دارای برنامه‌ ریزی است،به طوری که برآورد های خوبی انجام دهد و برای یک فرد مهندس تجربه و علم ازضرورياتش است.

 

این مهندس جوان درباره اهمیت و جایگاه مهندس درجامعه، گفت: هرگونه پیشرفتی در جامعه بشری حادث می شود از مهندس و علم مهندسی نشعت می‌گیرد که اگر کشوری می‌خواهد پیشرفت کند به این علم نیازمند است و اگر می‌خواهد خود کفا شود به واسطه توسل به مهندسین آن کشور میتواند به نتیجه برسد، باید مهندس و جایگاه اش را در جامعه ارتقاء داد تا تکنولوژی و پیشرفت صورت گیرد .

 

شعبانی، در پاسخ به اینکه "از دیدگاه شما مهم ترین نقاط ضعف و قوت مهندسان امروز چیست؟" عنوان کرد : متاسفانه دانشگاه ها و مراکز آموزشی به سمتی رفته اند که این رشته را با ظرفیت های بسیار بالا تدریس میکنند اما کیفیت دانشگاه بسیار پایین بوده،مانند مراکز غیر انتفاعی و غیرحضوری که این امر موجب فارغ التحصیل شدن مهندسانی میشود که پایه علمی قوی ای ندارند.

 

شعبانی همچنین به رابطه بین مهندسی و کارآفرینی اشاره کرد و گفت : بین این دو مقوله رابطه ای مستقیم وجود دارد، هر آنقدر فارغ التحصیلان مهندسی دارای خلاقیت و نوآوری ، کسب علم و تجربه بیشتری باشند می‌توانند کارآفرین شوند و از این خلاقیت ها درجهت تولید و ارتقای سيستم و به کارگیری نیروهای دیگر در جهت تولید که همان کارآفرینی است ، استفاده کنند. 

 

امیر شعبانی در پاسخ به سوال اینکه "انتظار شما از جامعه و دولت در قبال مهندسین چیست؟" اظهار کرد: از مسئولین در بحث دانشگاه ها و اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان این رشته، درخواست دارم که ظرفیت های دانشگاه ها را برای رشته ی مهندسی افزایش ندهند، رشته های مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و افزایش ظرفیت کیفیت را کاهش میدهد؛ ظرفیت ها منطقی‌ باشد تا کیفیت کار عملی کاهش نیابد ‌.

 

وی در پایان توصيه ای به مهندسان جوان و دانشجویان مهندسی که به تازگی در این راه گام نهاده اند کرد و افزود : دوستان در انتخاب رشته مهندسی تحقیق کافی را انجام دهند و براساس‌ شخصیت خود نکات اخلاقی و شخصیتی، رشته هایی مانند : صنایع، برق، مکانیک ، معدن و غیره در نظر بگیرند.

 

 فاطمه بدرلو

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون