سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

جلسه نقد کتاب « عزیز خانوم» در کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 12464

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، جلسه نقد کتاب « عزیز خانوم » با حضور معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار؛ مریم عباسی، عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر بهار؛ لیلا امانی، نویسنده بومی و  اعضای علاقمند به حوزه نقد و ادبیات در محل کتابخانه عمومی شهید باهنر برگزارشد.

 

🔷الهام رضوانی جلال، کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان بهار گفت:  کتاب «عزیز خانوم»  به مناسبت ماه مبارک رمضان و آشنایی هر چه بیشتر اعضا با آثار حوزه دفاع مقدس، به بوته نقد گذاشته شده است.این کتاب در 112 صفحه و به قیمت 17 هزار تومان توسط انتشارات راه یار، راهی بازار نشر شده  و علاقه‌مندان جهت مطالعه کتاب می توانند به کتابخانه های عمومی مراجعه نمایند.

 

🔷مریم عباسی، کارشناس ادبیات و  عضو فعال کتابخانه شهید باهنر در معرفی و نقد این کتاب عنوان داشت: کتاب «عزیز خانوم» نوشته «فاطمه جعفری»، زندگی و خاطرات «کبری حسین‌زاده حلاج» از زنان انقلابی کاشان و مادر شهیدان محسن، جواد، علی اصغر و محمدرضا بار فروش است . "عزیز خانم" داستان یکی از زنان انقلابی کاشان است. زنانی که مانند مردان و دوشادوش آنان در جنگ‌ها شرکت کردند و  برای پیروزی و موفقیت ایران حاضر شدند از همه آنچه دارند چون مال و جان، همسر و فرزند بگذرند.

 

💢وی افزود: لحن کتاب، ساده و صمیمی است. گویی که مخاطب، خود دو زانو  در برابر «عزیز خانوم»  نشسته است و  همراه با یک فنجان چای، خاطرات او را می‌شنود. این کتاب در برگیرنده خاطراتی از کودکی  روای تا شهادت چهارمین فرزندش را شامل می‌شود. مادر گاهی از دل یک خاطره به خاطره دیگری می‌رسد و  نویسنده با حفظ امانت آنها را بیان کرده است. گرچه گاهی  از هر دری سخن گفتن‌ها سؤالاتی برای مخاطب ایجاد می‌کند که بی‌پاسخ می ماند و راوی از بعضی مسائل بدون توضیح عبور می‌کند، اما شاید یکی از دلایلی که صمیمیت متن را حفظ کرده همین باشد:  پل زدن به خاطرات پراکنده. البته این باعث نشده که انسجام متن به هم بریزد یا اینکه مخاطب سردرگم بشود.

 

✅وی تصریح کرد: عزیزخانوم اهل کاشان است و ماجراهای کتاب در کاشان و اطراف کاشان رخ داده است . نکته مورد توجه در این کتاب، آشنایی با اصطلاحات کاشانی است. در طول روایت، مخاطب با اصطلاحاتی همچون « برنداشتن، نَهَبه، اُلوَر، آزار، شید کردن، ردی» به معنی «ارج و قرب، جذبه، نخود لوبیا، درد و مرض، پهن کردن، شیطنت» و با رسم و رسومات قدیم کاشان  آشنا می‌شود.

 

✅عباسی ادامه داد: در واقع راوی ترجیح داده تنها به مسائل با اهمیت‌تر بپردازد. چون با توجه به متن کتاب به نظر نمی‌رسد چیزی از گفته‌های عزیزخانم حذف شده باشد. یعنی به احتمال زیاد نویسنده چیزی را حذف نکرده است، اما گویا کنجکاوی زیادی هم به خرج نداده است. احتمالاً «عزیز خانوم» در بازگویی خاطراتش پاسخ همه  سؤالات نویسنده را داده؛ نویسنده‌ای که خودش را با عنوان نویسنده معرفی نکرده است بلکه او محقق و تدوین کننده کتاب است.  مواجهه با این عنوان تکلیف مخاطب را روشن می‌کند ؛ یعنی محقق و تدوینگر چیزی از خود به داستان اضافه نکرده است. او متعهد به حفظ امانت بوده و به تعهدش عمل کرده است ؛ و حاصل کار تبدیل به یک کتاب کم‌ حجم و خوش‌خوان شده است بدون هیچ حرف اضافه‌ای. تصاویر رنگی انتهای کتاب، به ماجرا رنگ و روح داده و مخاطب را به دنیای «عزیز خانوم» نزدیک‌تر کرده است.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر