سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

نشست مادرانه برای نجات زمین به مناسبت روز زمین پاک به همت اداره کتابخانه های عمومی و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 12482

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار، این جلسه با حضور معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار،  مهندس مجیدی شهردار بهار،  پارچیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار،  علی اکبر مهرجو مدیر انجمن سفیران محیط زیست نارون و فعال محیط زیست،  وکیلی فعال محیط زیست و هنرمند و نقاش برجسته شهرستان بهار و جمعی از مادران کتابخوان به همراه فرزندانشان در محل کتابخانه شهید باهنر برگزار شد.   

 

در ابتدای این نشست خانم فزونی ضمن خوش آمد گویی و تبریک روز زمین پاک لازمه زندگی سالم را محیط زیست سالم دانستند و آموزش و فرهنگ حفاظت از محیط زیست را نکته قابل تاملی دانستند و با توجه به استفاده بیش از حد بشر از پلاستیک که یک معضل جدی برای زمین است، الگوگیری از شعار سازمان محیط زیست را که همان سرمایه گذاری در زمین با حذف پلاستیک است را عاملی برای کاهش تولید زباله دانستند. 

 

در ادامه خانم پارچیان ضمن تبریک ماه رمضان و هفته محیط زیست  در مورد روش های صحیح استفاده از منابع، جهت حفظ محیط زیست اظهار داشت بستر رشد انسانها توسعه پایدار است، توسعه پایدار توسعه همگام و همسو با طبیعت است به این معنی که از طبیعت برای نسل حاضر استفاده شود و به آن لطمه ای وارد نشود و برای نسل های آینده حفظ شود، از آنجایی که اولین مدرسه ای که کودکان در آن رشد و نمو پیدا می کنند دامان مادر است و در آن با الفبای عشق و محبت و زندگی کردن را یاد میگیرند، مبالغه نیست که بگوییم مادران از بسیاری از رفتارهای ضد محیط زیستی جلوگیری می کنند و به کل اجتماع آن را منتقل می کنند. انسان در مدت بسیار کوتاهی که در روی کره خاکی زندگی کرده ضربات جبران ناپذیری به آن وارد کرده گرم شدن کره زمین تخریب طبیعت و جنگلها ذوب شدن یخچالها و تخریب منابع طبیعی نمونه هایی از آن است اگر این رویه ادامه پیدا کند تعادل طبیعت به هم خورده و امنیت و آرامش انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. 

دوم اردیبهشت به نام روز زمین پاک در کشور ما نامیده شده و همین روز در کل جهان به نام روز جهانی زمین نامیده شده است و دلیل نامگذاری آن این است که میزان حساسیت عموم مردم به این موضوع که ما تنها یک کره خاکی داریم افزایش پیدا کند. بیش از پنجاه سال پیش در یکی از سواحل آمریکا فاجعه زیست محیطی اتفاق افتاد و مواد نفتی نشت پیدا کرد و اکوسیستم دریا نابود شد و گیاهان و جانوران دریایی بسیاری از بین رفتن و از آن موقع این روز به نام روز جهانی زمین نامگذاری شد.

زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و در صورتیکه دانش زیست محیطی خود ا افزایش دهند و قانونمندی اکوسیستم را فرا بگیرند می توانند آن را به نسل آینده منتقل کنند .

 

 

علی اکبر مهرجو مدیر انجمن سفیران محیط زیست نارون ضمن معرفی خانم مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران که تولید زباله صفر داشته با توجه به اینکه رشته تحصیلی ایشان در ارتباط محیط زیست نبوده،  نکات قابل توجهی در مورد عوامل کمک کننده به حفظ محیط زیست بیان کردند: 

_عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف

_آموزش در بخش کشاورزی جهت استفاده صحیح از منابع  

_استفاده درست و صحیح از منابع آب در مصارف خانگی 

_تفکیک زباله ها در خانواده و آموزش به کودکان 

_عدم برداشت گیاهان در طبیعت 

_حفاظت از جنگل ها و درختان 

_خاموشی ماشین های سنگین هنگام توقف 

_حذف پلاستیک از خریدهای روزانه 

_استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی 

_استفاده از دوچرخه به جای خودروهای شخصی 

_حفاظت از حیوانات و آموزش به کودکان 

 

که در پایان صحبت ها به سوالات مادران کتابخوان  در این حوزه پاسخ داده شد.  

 

 

معرفی کتاب زیستن در محیط زیست نوشته پرفسور جی . تی . مولر، بخش جذابی از این نشست بود که توسط رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار با استقبال خوبی روبرو شد. در بخشی از کتاب میخوانیم  اگر ما کودکمان را دوست داریم باید کره زمینمان را دلسوزانه دوست بداریم و آن را متنوع و زیبا به آیندگان وا نهیم تا در یک روز گرم بهاری در ۱۰۰۰۰۰ سال دیگر آنها بتوانند در دریایی از علفها صلح را حس کنند , بتوانند ببینند که زنبوری به ملاقات گلی می آید , بتوانند آوای یک پرنده را در آسمان بشنوند و بتوانند خوشی را در زنده بودن دریابند.  

 

حضور شهردار آقای مجیدی در این نشست و بررسی مسائل و مشکلات آسیب زا به حفظ محیط زیست از زبان مادران کتابخوان و پاسخ گویی شهردار در این نشست بود.

 

در ادامه این نشست مرام نامه سبز مادران کتابخوان که به همت معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های عمومی و حفاظت محیط زیست شهرستان بهار تهیه و تنظیم شده بود توسط خانم وکیلی قرائت شد و مادران کتابخوان یک صدا با هم عهد و پیمان بستند تا در حفظ محیط زیست به عنوان سفیران کتابخوان محیط زیست کوشا باشند.  این مرام نامه بعد از قرائت به تک تک مادران در قالب لوح اهدا شد. 

 

 

در کنار مادران همراهی و حضور کودکان با برگزاری مسابقه نقاشی زمین پاک و آموزش در جهت حفظ محیط زیست برای نجات زمین نقاشی های زیبایی به تصویر کشیدند  . 

همچنین مسابقه ی کاردستی با موضوع زمین پاک با دور ریختی ها از برنامه های جذاب این نشست بود که با استقبال خوبی همراه شد.  

 

در پایان هدایایی به رسم یاد بود در خصوص کمک به حفظ محیط زیست به مادران و فرزندان تقدیم شد.

 

انتهای پیام/ص

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر