سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مجتبی بهادربیگی یکی از جوانان نام آور در عرصه ورزش زورخانه ای و فرهنگ پهلوانی شهرستان است که از دغدغه ها و مشکلات این ورزش در سطح شهرستان می گوید.

شناسه خبر: 12579

به گزارش نشاط بهار، ۲۸ اردیبهشت بعنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است و در این روز به نام و یاد یگانه پهلوان عالم مولا علی(ع) صدای زنگ زورخانه پوریای ولی بهار نیز به صدا درآمد که همراه با اجرای حرکات باستانی بود و مرشدان زورخانه نیز چون‌ همیشه در وصف امیرالمومنین مدیحه سرایی کردند.

 

از قدیم الایام وقتی کلمه پهلوان به گوش هایمان طنین انداز می‌شد، پس از نام مولای متقیان (ع) ناخودآگاه اسامی نام آشنایی چون رستم و سهراب، پوریای ولی و غلامرضا تختی به ذهن هایمان خطور میکرد، هرچند کم نبودند افرادی که خوی و خصلت پهلوانی در کردار و اخلاق آن‌ها نمود بیشتری پیدا کرده بود.

 

 در این راستا بر آن شدیم تا مصاحبه ای از این زورخانه ی فعال و پر شور در سطح شهر بهار داشته باشیم.

 

 مجتبی بهادربیگی را میتوان بعنوان یک ورزشکار، مربی و مدیر گروه باستانی کاران جوانمردان بهار برشمرد که تاکنون خدمات ارزنده ای در این عرصه برای شهر بهار به ثمر نشانده؛ در ادامه مصاحبه ای درباره زورخانه پوریای ولی و اهداف و مشکلات آن با وی خواهیم داشت.

 

مجتبی بهادربیگی سخنان خود را این گونه آغاز کرد: در سال ۱۳۸۹ این‌ ورزش به همت جامعه ورزش باستانی به یونسکو معرفی گردید و ثبت جهانی شد که به نوعی ورزش همراه با موسیقی زنده بود.

 

ورزشکار زورخانه ‌پوریای ولی بهار در ادامه ‌ورزش زورخانه را چنین تشریح کرد: از جمله فعالیت های درحال ورزش این رشته درسه قسمت شِنو همراه با نرمش های پشت تخته می باشد؛ البته شایان ذکر است اشتباهی که در اذهانِ اکثریت این شهر متبادر می‌شود این است که فکر می‌کنند این حرکت، شنا می باشد  ولی در واقع این یک غلط شنوایی است و در اصل شنو میباشد؛ منظور این است مرشد در اینجا با شعر خود به بیان پند و اندرز می‌پردازد  که درحال شنو رفتن باید ورزشکار بشنود و ارشاد شود. 

 

وی افزود: حرکت دوم میل گیری که همان نماد گرز جنگ می‌باشد، که از زمان صفویه به بعد گرز به میل و کباده تغییر شکل داد؛ همچنین حرکت اخر، پا زدن است که آن هم در نوع خود جالب بوده و همراه با انواع چرخ و شیرین کاری است و در آخر  نیز دعا برای سلامتی و عاقبت بخیری عموم مردم و تعجیل در ظهور صاحب عصر امام زمان (عج) می باشد.

 

مجتبی بهادربیگی به مشکلات سراسری که دامن‌گیر ورزشکاران این رشته ورزشی شده هم اشاره ای کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود بودجه دولتی و تبلیغات ضعیف چندین ساله، این ورزش ملی-مذهبی که در فرهنگ رسوم ما ایرانیان نیز ریشه دارد بیش از حد تصور دور از حمایت عام و خاص ماند؛ ورزشی که در آن با سخنوری و اندرز از زندگی سالم گفته می‌شود و شروع و پایان آن نیز با نام پروردگار وقران کریم، و همچنین یادی از شهدای گرانقدر، از بزرگان و پیشکسوتان گود نیز برای اموختن بهتر و زندگی سالم سخن گفته می‌شود.

 

این جوان فعال ورزشی افزود: در ادامه ناگفته نماند  تمامی این اصول و آیین  علاوه بر بزرگسالان، بر منش و اخلاقیات کودکان و نوجوانان نیز تاثیر گذار بوده و این ورزش اصیل هم طبق مطالعات و تحقیقات پزشکی نیز قابل تائید می باشد.

 

فعالیت زورخانه بهار نیم قرنه شد

 

 مربی گروه جوانمردان بهار در مورد پیشینیه فعالیت زورخانه پوریای ولی چنین اظهار داشت: فعالیت زورخانه بهار در این شهر تقریبا به نیم قرن می‌رسد که در این نیم قرن زحمت کشان و حتی مقام آورانی دراین میان بوده که در این چند روز اخیر در هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه شاهد قهرمانی علی سزاسلطانی در رشته کباد نفر سوم کشوری در مسابقات دانشگاه آزاد بودیم که باعث افتخار شهر بهار و صد البته گروه جوانمردان بهار میباشد؛ البته خالی از لطف نیست که بگوئیم در این میان و  داخل گود گروه جوان مردان، ورزشکارانی شاخص و مطرح در سطح شهر و استان هستند در رشته میل بازی، چرخ، سنگ که واقعا قابل تحسین می باشند و امیدواریم امسال با توکل بر پروردگار و تلاش این ورزشکاران عزیز شهر ما بهار هم سهمیه مسابقاتی بیشتری داشته باشد.

 

بهادربیگی در تشریح زمان فعالیت گروه جوانمردان بهار بیان کرد: ورزش گروه‌ ما در سه سانس فعال است، اول تمرین و ورزش نونهالان در محدوده زمانی عصر و دوم بعداز نماز مغرب و عشا ورزش پیشکسوتان و بزرگسالان و مقام آوران این رشته ورزشی و سوم سانس تمرین بخصوص هنرهای فردی ورزشکارن برای شرکت در مسابقات می باشد.

 

در ادامه از مربی باستانی کاران گروه جوانمردان بهار درباره مسائل و مشکلات این رشته ورزشی جویا شدیم‌ که با پاسخ های قابل تأملی روبرو شدیم: یکی از مشکلاتی که اخیرا در ورزش باستانی بهار نمود پیدا کرده، موضوع واگذاری زورخانه پوریای ولی شهرستان بصورت اجاره چندین ساله به بخش خصوصی توسط اداره کل ورزش و جوانان استان است؛ با توجه به اینکه تنها زورخانه شهر بهار توسط خیرین و ورزشکاران این رشته در محله قلعه درقطعه زمینی که متعلق به عموم مردم (با کاربری حمام) بوده است احداث و در طی سنوات گذشته نیز هزینه های جاری باشگاه توسط ورزشکاران و خیرین تامین شده است، (خیرانی همچون حاجیه خانم پیله وریان (ملوس گلین) که وصیت نمودند ماترک ایشان صرف هزینه های زورخانه پوریای ولی گردد).

 

 وی در مورد وجود اقلام و تجهیزات ورزشی در زورخانه که تحت‌ مالکیت تربیت بدنی باشد چنین‌ پاسخ داد: کلیه لوازمی که فعلا در زورخانه موجود است متعلق به ورزشکاران می‌باشد و در واقع در این محل تجهیزات و اقلامی که متعلق به اداره ورزش و جوانان باشد وجود ندارد! و تا به امروز فقط تعدادی تشک دست دوم کشتی از طرف اداره ورزش به این محل داده شده که حواشی بسیاری نیز برای این محیط ورزشی به دنبال داشته است.

 

مجتبی بهادربیگی مدیر گروه باستانی کاران جوانمردان بهار در خاتمه عنوان کرد: یقیناً مردم شریف و ورزش دوست بهار کمک های مادی و معنوی خود در حق زورخانه پوریای ولی را قطع نخواهند کرد اما نباید فراموش کرد که همین مردم اگر احساس نمایند ارگان یا سازمانی بدون در نظر گرفتن این موضوعات و بصورت یکباره اقدام به کسب درآمد از این گونه محل ها نماید حتما در رفتار خود تجدید نظر نموده و ما تبعات اجتماعی ناخوشایندی را شاهد خواهیم بود و متاسفانه سرمایه های اجتماعی این شهر نیز خدشه دار خواهد شد، لذا می‌طلبد مسئولین امر با احتیاط کامل دست به چنین اقداماتی بزنند. 

 

مجتبی بهادربیگی در پایان اظهارات خویش چنین گفت: از دیگر موضوعات مهم در زمینه ورزش شهرستان، مدیریت اداره ورزش و جوانان شهرستان است؛ در طی چند سال اخیر محل اداره ورزش مکانی برای ریاست های کوتاه مدت مدیران غیر بومی بوده و در واقع ارتباط گیری موثری بین مسئولین امر و عموم مردم اتفاق نیفتاده که البته امیدواریم در دولت انقلابی آقای رئیسی این مسائل مرتفع گردد و با پای کار امدن جناب اقای جعفری و مدیریت شایسته ایشان شاهد پیشرفت روزافزون همه رشته های ورزشی باشیم.

سمیه غفاری

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی