سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/3/24 01:01:45

تئاتر، نقطه آغازِ حرکت جمعی

تئاتر ضرورت است، یک ضرورت اجتماعی مهم و موثر؛ تئاتر هنوز هم به عنوان موثرترین و سازنده ترین گونه هنری، در میان خیل عظیم پیشرفت های جامعه ی بشری نفس می کشد، خلق می کند و جریان ساز است. تئاتر همانند مدرسه ای وسیع از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و کهنسال در امر تربیت و پرورش، پیشرو و پیشگام است. تئاتر زمینه ساز گفتگو و تعامل اندیشه هاست، خردمندی و خردورزی از ویژگی های بارز تئاتر است.

شناسه خبر: 12601

 

تئاتر ضرورت است، یک ضرورت اجتماعی مهم و موثر؛ تئاتر هنوز هم به عنوان موثرترین و سازنده ترین گونه هنری، در میان خیل عظیم پیشرفت های جامعه ی بشری نفس می کشد، خلق می کند و جریان ساز است. تئاتر همانند مدرسه ای وسیع از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و کهنسال در امر تربیت و پرورش، پیشرو و پیشگام است. تئاتر زمینه ساز گفتگو و تعامل اندیشه هاست، خردمندی و خردورزی از ویژگی های بارز تئاتر است.

 

تئاتر به همه ما یاد می دهد که در یک حرکت جمعی و رو به جلو چگونه به هم احترام گذاشته و نظرات یکدیگر را محترم شماریم؛ از تک گویی دور شویم و به مکالمه برسیم، تئاتر درس بردباری و خویشتن داری و استقامت می دهد، از بی تابی ها می کاهد و آرامش روحی و فکری به ارمغان می آورد؛ تئاتر در عصر هیاهوی رسانه های تصویری جهانی به دنبال بازیابی هویت انسانی است، هویت از دست رفته ای که روز به روز نشانه های آن بیشتر و آسیب هایش نمایان تر می شود. به قول پیتر بروک" تئاتر آنگاه آغاز می شود که دو نفر باهم دیدار می کنند، اگر یکی برخیزد و دیگری او را تماشا کند، این قطعا نقطه آغاز است. برای این که پیشرفتی رخ دهد، شخص سومی هم لازم است تا برخوردی صورت پذیرد، آن گاه زندگی زمام کار را به دست می گیرد و می توان بسیار پیش رفت؛ ولی اساس کار را همین سه عنصر تشکیل می دهند".

 

 این راز تئاتر است که به سادگی نقطه آغازی برای حرکت های جمعی در جامعه ترسیم می کند. جریان های پیشتاز و پیشرو با تئاتر شروع می شوند، تئاتر فراتر از روزمرگی ها پاسخ گوی بسیاری از پرسش های ماست و می‌توان گفت تئاتر پدر همه ی هنرهاست.

 

اما تئاتر در شهرمان بهار هنوز ناشناخته و گمنام است، انجمن نمایش و گروه های نمایشی با تلاشی وصف ناپذیر در میان مشکلات روزمره هنوز چراغ تئاتر شهر را روشن نگه داشته اند‌‌‌‌، مشکل زیاد است و سختی فراوان، برای اجرای نمایش رنج های فراوان می کشیم و فرهنگ و هنر هر روز غریب تر از قبل نفس می کشد ولی زنده است و امید آفرین. ناامیدی جایی در میان اهالی تئاتر ندارد وقتی هنوز می شود که به روی صحنه رفت و با مخاطب گفتگو کرد. 

 

انجمن نمایش بهار با حضور مدیر کاردان و توانمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای شهنوازیان و حمایت بی دریغ ایشان از تمامی هنرمندان اقدامات موثری انجام داده است. از مهمترین این برنامه ها اجرای عمومی  چند نمایش برای همشهریان عزیز و حضور در چندین جشنواره و آموزش علاقمندان و هنرجویان می باشد؛ در سال جدید و با توجه به استقبال چشمگیر همشهریان از اجرای گروه های نمایشی برنامه های متعدد و متفاوتی در حال  تمرین و آماده سازیست که امیدواریم با حمایت مدیران و عموم مردم به صورت پیوسته شاهد رونق تئاتر در شهرمان باشیم.

 

از میان همه ی دغدغه های گفته شده بد نبست به کلیت فرهنگ و هنر نیز اشاره ای کرد؛ فرهنگ و هنر در کشور ما اهمیتی ندارد، این یک ادعای کاذب و یا سخن بدبینانه و از روی ناآگاهی نیست، یک امر  واضح، بدیهی و روشن است. نشانه های فراوانی بر بی اهمیتی فرهنگ و هنر برای اهل فن وجود دارد که نیازی به برگزاری همایش و کنفرانس ندارد، آسیب شناسی و وسخنرانی هم نمی خواهد، روز به روز پیکر نحیف فرهنگ و هنر در اثر بی توجهی و سیاست های ناکارامد و غلط ضعیف و ضعیف تر می شود.

 

در این یادداشتِ کوتاه فقط به نمونه ای اشاره می کنم تا این مهم بیشتر آشکار گردد؛ طبق آمار رسمی منتشر شده در رسانه های داخلی و آن چه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که در مجلس تصویب شده است کل بودجه، افزایش ۷ درصدی داشته ولی بودجه امورفرهنگی کاهش ۱/۳ درصدی! این یک فاجعه ملی است که خیلی راحت از کنار آن عبور کرده اند.

 

این نه تنها عدالت نیست که مصداق آشکار ظلم است، ظلم به آن بخش از جامعه که هیچ حامی و پشتیبانی ندارد و فریاد مظلومیتش به جایی نمی رسد؛ دغدغه اصلی امروز مردم نان، معیشت، تورم افسار گسیخته و بی تدبیری های اقتصادی است. همه دلسوزان و دغدغه مندان این واقعیت را قبول دارند ولی آن چیزی که مایه تأسف است دادن وعده های کاذب در خصوص فرهنگ و هنر از تریبون های رسمی می باشد.

 

 اگر فرهنگ وهنر مهم نیست همین مبلغ تحقیرآمیز تعیین شده در بودجه را هم  قطع کنید تا خیال اهالی فرهنگ و هنر راحت شود، فرهنگ و هنر کارخانه قطع سازی ماشین آلات نیست که از یک طرف مواد خام را وارد کنید  و هر روز قطعات مشابه و یکسان بی کیفیت را تحویل بگیرید و با چند برابر قیمت تمام شده  با قرعه کشی به فروش برسانید!

 

امید است روزی بر این باور برسیم که شان و ارزش فرهنگ و هنر بسیار بالاتر از تصمیم گیری های مقطعی و غیر کارشناسی است و آثار این بی توجهی خسارت های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت که هزینه های فراوانی به کشور تحمیل خواهد کرد.

 

محمود غفاری 

بازیگر و کارگردان تئاتر

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر