سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

سالهاست صورت این مشکلات و سوالات را پاک می کنیم، دنبال دلایل و چرایی این موضوع مهم نیستیم که چرا با این حجم از برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های فرهنگی، همچنان گرفتار بخش نامه و دستورالعمل های اداری هستیم.

شناسه خبر: 12794

 

گروه_محمود غفاری: سالهاست صورت این مشکلات و سوالات را پاک می کنیم، دنبال دلایل و چرایی این موضوع مهم نیستیم که چرا با این حجم از برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های فرهنگی، همچنان گرفتار بخش نامه و دستورالعمل های اداری هستیم.

 

 آقایان! رشد، توسعه و پیشرفت  فرهنگی با بخش نامه امکان پذیر نیست؛ باید به این باور برسیم و از این افکار کهنه و پوسیده عبور کنیم و طرحی نو دراندازیم.

 

غفلت تاریخی اتفاق افتاده و  بی  توجهی به این غفلت، پایه های هویت اجتماعی ما را سست می کند؛ مشکلات فرهنگی در شبکه های پیچیده و هزارتوی اداری گرفتار شده و عدم شناخت درست متولیان از مقوله ی فرهنگ، دامنه ی آسیب ها را بیشتر نموده است. 

 

باید، باید و باید برای فرهنگ هزینه کنیم؛ خیلی فراتر از تصور، نظر و فکر مدیران باید برای این بخش هزینه شود تا فقط مقدار کمی از حجم مشکلات فرهنگی که نتیجه این غفلت تاریخیست، کم شود؛ آمار وعده ها و قول ها هر روز بیشتر می شود و با بالارفتن آن حجم مشکلات فرهنگی چندین برابر می شود.

 

هیچ حرکت و جریان فرهنگی که درتاریخ بشر اتفاق افتاده در قالب و  چارچوب بخشنامه های اداری نبوده و اثرات آن به مراتب خیلی بیشتر از برنامه های سطحی، زودگذر و مقطی اداری و بخش نامه ای می باشد.

 

 عدم شناخت دقیق معضلات فرهنگی باعث ایجاد پریشانی مدیران برنامه ریز و سیاست گذار شده و این سردرگمی به صدور بخشنامه های عجولانه و ناشیانه ختم شده است؛ دستورالعمل هایی که ناشی از نگاه سطحی نگر متولیان به موضوعات فرهنگیست و نشانه روشنی براین نکته می باشد که در مقام شعار و سخنرانی فرهنگ و مشکلات آن بسیار مهم به نظر می آید ولی در حقیقت و جایگاه عمل اصلا اهمیتی نداشته و برای رفع این معضلات سالهاست که اقدام موثری صورت نگرفته است.

 

چرا این باور درمیان مدیران ارشد جامعه به یقین تبدیل نمی شود که هر مقدار برای فرهنگ هزینه کنیم آینده بهتری برای همه اقشار رقم خواهد خورد؛ ریشه این همه بی توجهی و بی تفاوت بودن در اینست که در مقام عمل نسبت به جایگاه و کارکرد و تاثیر فرهنگ بر ارکان جامعه باوری ندارند و همه برنامه ریزی سطحی و شعاریست.

 

فرهنگ از ارکان اصلی جامعه است که غفلت از آن سبب افزایش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی خواهد شد؛ رسانه ملی هم سالهاست که در یک خواب عمیق فرهنگی فرو رفته و به این زودی قصد بیدار شدن و انجام وظیفه صحیح خود ندارد!

 

شب و روز در حال برگزاری جلسه و برنامه ریزی برای فرهنگ هستند ولی     فقط درجا می زنیم و مشکلات روز به روز بیشتر می شود؛ اهمیت این غفلت تاریخی زمانی مشخص می شود که دیگر فرصتی برای جبران اشتباهات وجود ندارد و سالها باید هزینه و تلاش کنیم تا اثرات این اشتباهات را پاک نماییم.

 

محمود غفاری

بازیگر و کارگردان تئاتر

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر