سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/7/16 16:08:26
دستورالعمل تغییر الگوی‌کشت بزودی به استان ابلاغ می‌شود

قیمت واقعی آب مشخص نیست!

معضل کمبود آب مدت‌هاست که گریبان گیر شهر همدان شده است، در حال حاضر با کمبود جدی آب در شهر مواجه هستیم و شرایط زندگی طوری شده است که با قطعی های مداوم آب آن هم به مدت چندین ساعت در شبانه روز ، شهروندان همدانی را مجبور به تغییر سبک زندگی خود کرده است و هریک از آن ها در ساعاتی که آب وصل می‌شود فقط دغدغه این را دارند که بتوانند مقداری آب مورد نیاز خود را تأمین کنند تا در هنگام ضرورت بتوانند ازآب های ذخیره شده برای امورات زندگی روزمره خود استفاده کنند.

شناسه خبر: 12885

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، هنوز افرادی را می توان مشاهده کرد که علی رغم کمبود منابع آبی، شستن فرش با آب شرب را برای استقبال از بهار و خانه تکانی انتخاب می کنند  و یا کسانی دیگر که روزانه از آب آشامیدنی برای شست و شوی خودرو شخصی خود استفاده می‌کنند.شاید هریک از این افراد می‌دانستند که تا چند سال دیگر با بحران شدید کم‌آبی رو‌به رو خواهند شد قدر این مایه گرانبها را بیشتر می‌دانستند و کمتر اسراف میکردند که اکنون با چنین معضلی رو به رو نمی‌شدند.

اگرچه مدیریت مصرف خانگی آب یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در مقابل کم‌آبی است اما با بررسی دقیق تر میزان مصرف آب، باید به سهم استفاده از آب در بخش های مختلف نیز اشاره کرد.

به طور مثال؛ مصرف نادرست آب به خصوص در بخش کشاورزی در طول سالیان اخیر در بروز پدیده خشکسالی و کمبود آب در همدان نقش موثری داشته است و استفاده از چاه‌های زیر زمینی برای آبیاری محصولات آب بر نیز تا حدودی سبب خشک شدن چاه ها و منابع زیر زمینی شده که امروزه ما به چنین بحران کم‌آبی دچار شده‌ایم.
این درحالی است که براساس شاخص کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل، هرگاه میزان برداشت آب یک کشور، بیش از 40درصد کل منابع تجدیدپذیر آن باشد ، این کشور با بحران شدید آب روبه‌رو خواهد شد.

بر همین اساس  بحران خشکسالی و کم آبی که یکی از مشکلات جدی همدان محسوب می شود و همواره موجب دغدغه بوده و ضرورت کاهش مصرف آب را در دو بخش خانگی و کشاورزی را نسبت به بخش صنعت بیشتر کرده است.

 مردم آگاهی کامل از ارزش آب ندارند
یک متخصص آب با بیان اینکه هنوز بهای واقعی برای مصرف آب تعیین نشده است، افزود: نرخ آب می تواند تأثیر بسزایی در مدیریت مصرف آن داشته باشد تازمانی که نتوانیم نرخ واقعی برای آب تعیین با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم بود پس در درجه نخست باید آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهیم که هرفرد با دانستن ارزش واقعی آب، قبول می کند که باید قیمت واقعی آب را پرداخت کند و در این صورت است که می‌داند باید در مصرف آب صرفه‌جویی کند.

حسین بانژاد در گفتگو با همدان پیام با اشاره به اصلاح الگوی مصرف آب بیان کرد: امروزه در جامعه عموم، مردم آگاهی کامل از ارزش آب ندارند درحالی که ارزش آب با توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم بسیار متفاوت است  و هنوز برخی از مردم نمی دانند این ارزش برابر با سرمایه کل فرد است.

وی افزود:  در صورت اینکه نتوانیم هزینه تمام شده این کالا را به مصرف کنندگان بقبولانیم قطعاً بخش خصوصی و مردم نیز در مدیریت استفاده صحیح از آن مشارکت نمی‌کنند.

بانژاد تأکیدکرد: اکنون به جای اینکه به دنبال  مقصر برای این معضل کم‌آبی باشیم باید یک راهکار اساسی برای حل شدن این مشکل پیدا کنیم به طور مثال؛  تعرفه آب آنقدر ناچیز است که کشاورزان انگیزه ای برای عوض کردن روش مصرفی خود حس نمی‌کنند درحالی که با پرداخت شدن نرخ واقعی آب به ناچار بر روی صنعت کشاورزی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

 یک شبکه مجزا برای توزیع آب با کیفیت بالا و پایین باید ایجاد شود
این استاد دانشگاه  تصریح کرد: یک شبکه مجزا برای توزیع آب با کیفیت بالا و پایین باید ایجاد شود چرا که اگر برای مصارف آب شرب یک قیمت و غیرقابل شرب و کشاورزی یک قیمت تعیین شود در آن صورت است که مردم اصلاح الگوی مصرف آب را می‌دانند که برای هر بخشی یک قیمت درنظر گرفته شده است.

 اصلاح الگوی کشت یکی از طرح‌های مهم در بخش کشاورزی است
بانژاد با اشاره به اینکه شرایط موجود آبی در همدان بیشتر از همیشه نیاز به تغییر روش های کشاورزی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی حاکم در استان، الگوی بهینه مصرف آب کشاورزی در گرو الگوی بهینه کشت بوده و متأثر از آن است به عبارت دیگر باید کشاورزان را متقاعد کرد که الگوی تولید خود را اصلاح کنند و در دشت های بحرانی که دچار کم‌آبی شدید هستند به جای کشت محصولات آب بر از جمله هندوانه ،خربزه و سیب‌زمینی ، محصولات زراعی کم‌آب را جایگزین کنند؛ بنابراین مدیریت کشت محصول بسیار مهم است.

و اما در آخر درمی‌یابیم که میزان تقاضای آب به دلیل توسعه کشاورزی ، صنعتی و اجتماعی روز به روز درحال افزایش است و از طرفی دیگر میزان منابع آب به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و بروز خشکسالی‌‌ها روبه کاهش است  و اگرچه بارها تأکید کرده‌ایم که اصلاح الگوی مصرف آب در گرو یک حرکت عمومی و احساس مسئولیت عموم مردم است اما تا زمانی که نتوانیم موانع مربوط به الگوی کشت در کشاورزی که بیشترین هدر رفت آب توسط آن صورت می‌گیرد را تغییر دهیم  سالیان سال با این بحران کم‌آبی رو به رو خواهیم بود شاید با احداث سدها و حفر چاه‌ها به مدت کوتاهی بتوانیم مشکل کم‌آبی را حل کنیم اما روزی می‌رسد که همان چاه‌ها خشک می‌شوند و دوباره به این شرایطی که درآن هستیم دچار می‌شویم.

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار# آب#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی