سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/7/20 17:38:59
فیلترینگ گسترده، پیش درآمد خواسته کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران شد

اجرای زیرپوستی «طرح صیانت»

با فیلتر شدن پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، کاهش پهنای باند، افت سرعت، قطعی سراسری اینترنت به نظر می‌رسد طرح صیانت پیش از تصویب شدن به اجرا درآمده است. بیش از 20روز است که اینترنت در سراسر کشور به علت حوادث اخیر با قطعی و کاهش سرعت همراه بوده،این موضوع برای همدان که تنها چند روز ناآرامی را در ابتدا پشت سر گذاشت و در حال حاضر این بساط جمع شده است نیز همچنان ادامه دارد.

شناسه خبر: 12896

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، بیش از 20روز است که اینترنت در سراسر کشور به علت حوادث اخیر با قطعی و کاهش سرعت همراه بوده،این موضوع برای همدان که تنها چند روز ناآرامی را در ابتدا پشت سر گذاشت و در حال حاضر این بساط جمع شده است نیز همچنان ادامه دارد.

از ماه‌های گذشته که اجرای طرح صیانت در مجلس مطرح شد، این موضوع همواره در جامعه موجی از نگرانی هایی را به همراه داشته از جمله برای کسب‌وکارهای اینترنتی که با پلتفرم های پرطرفدار در کشور به تازگی  و با استفاده از 2 سال شرایط کرونایی کشور به درآمد نصفه ونیمه رسیده بودند.

اما وضعیت کنونی که بر اینترنت کشور حادث شد و فیلترینگ اپلیکیشن پرطرفدار که حدود 40میلیون ایرانی را جذب خود کرده بود، نشان می‌دهد بخشی از طرح صیانت به شکل خودکار قبل از تصویب در حال اجرا شدن است.

حالا به نظر می‌رسد نسخه کاملی از طرح صیانت در حال عملیاتی شدن است و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمال دارد فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ دیگر رفع نشود و آن‌ها به سرنوشتی مشابه تلگرام دچار شوند تا با این کار به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی کشور درآمد بیش از ۹ میلیون نفر درمعرض تهدید جدی قرار گیرد.

 حمایت دولت از متضرران قطع اینترنت
وزیر اقتصاد نیز در پیامی کوتاه گفته است، برای جبران لطمات وارده به فعالان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت و محدودیت‌های هفته های گذشته بسته حمایتی تهیه می‌شود.

حالا علاوه بر ضرری که قطع اینترنت به کسب و کارها زده است خسارت بیشتری را به خود دولت زده است، این شرایط در حالی است که با وضعیت تورمی موجودکشور کسب و کارهای نوپای اینترنتی با مشکل مواجه شده اندو ازسوی دیگر برنامه‌های معرفی شده توانایی جایگزینی یا رقابت با مشابه خارجی را ندارند.

با توجه به اینکه اینستاگرام و واتساپ در سال‌های گذشته فعالیت آزادانه ای را در کشور داشته و توانسته‌اند به‌خاطر قابلیت‌و ویژگی‌های متفاوت کاربران زیادی را جذب کنند باعث شده کسب‌وکارهای خرد و کلان، فضای این پلتفرم را برای فعالیت‌های اقتصادی مناسب تشخیص دهند. همچنین کاربران متقاضی کالا و خدمات هم این فضا را برای رفع نیازهای خود مناسب دانستند تا اینکه با فیلتر شدن ناگهانی اینستاگرام، کسب‌وکارهای فعال در این پلتفرم دچار ضرر و زیان شدند. با مقایسه متن طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی یا همان طرح صیانت با وضعیت فعلی اینترنت نشان می‌دهد کاربران به شیوه جدید در حال صیانت شدن هستند.

اگر از زاویه دیگر نیز به این موضوع نگاه کنیم تا مردم به استفاده از برنامه های داخلی مجاب شوند می توان گفت فیلتر شدن واتساپ و اینستاگرام بحث استفاده از پلتفرم‌های داخلی را دوباره داغ کرده، اما با توجه به تجربه‌های گذشته؛ کاربران به پلتفرم‌های بومی اطمینان ندارند و نتوانسته اند کاربران را جذب خود کنند.

 پلتفرم‌ های خارجی با فیلترینگ هم کاربران بیشتری دارند
براساس گزارش‌ تجارت نیوز درحالی که ۷۱ درصد ایرانیان از واتساپ، ۵۳ درصد ایرانیان از اینستاگرام و ۴۰ درصد ایرانیان از تلگرام استفاده می‌کنند و میلیون‌ها ایرانی به سرویس‌های مختلف گوگل وابسته‌اند، اینستاگرام به تنهایی بانی بیش از ٣۰۰ هزار کسب و کار آنلاین در خود نیز است.

همچنین، با وجود فیلتر چندین ساله تلگرام هنوز درصد کاربران اینستاگرام حدود چندین برابر پیام‌رسان‌های مشابه داخلی است.

طبق گزارش مرکز افکارسنجی ایسپا در خرداد امسال، اپلیکیشن روبیکا با ۵.۷ درصد، بیشترین دنبال کننده‌ را میان اپلیکیشن‌های داخلی دارد. پس از آن پیام‌رسان ایتا با ۴.۴ درصد ،سروش با ۳.۶ درصد، بله با ۲.۲ درصد، آی گپ با ۱.۸ درصد و گپ با ۰/٣ درصد مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند.

حالا به نظر می‌رسد با فیلترینگ‌های گسترده‌ای که در چند روز اخیر اتفاق افتاد، مانند سال ۹۷ که مسئولان تلگرام را با هدف حمایت از پیام‌رسان‌های بومی فیلتر کرده بودند، باز ممکن است چندین میلیارد هزینه صرف اپلیکیشن‌های جایگزینی شود که کاربران طبق تجربه، استفاده از پلتفرم‌ های جهانی با فیلترشکن و کمترین پهنای باند را به آن‌ها ترجیح می‌دهند.

به گفته وزیر کشور، تا پایان یافتن ناآرامی ها محدودیت های اینترنتی ادامه دارد اما شرایط حاکم بر همدان که در روزهای اخیر فضای آرامی را نسبت به دیگر استان ها داشته و همچنین داعیه شهر ولایتمدار را به دوش می کشد انتظار می رود محدودیت های اینترنتی نیز در این شهر کاهش یابد تا کسب و کارها و شرکت های دولتی وابسته به اینترنت در فضایی آرام به دنبال کسب درآمد باشند.

 به دنبال رفع محدودیت های اینترنتی هستیم
همچنین معاون سیاسی و امنیتی استانداری با بیان اینکه شرایط آرام و فضای امنیتی خوبی در استان حاکم است،گفت: ما از رفع محدودیت و افزایش سرعت اینترنت در استان استقبال می کنیم و پیشنهادش را به شورای امنیت کشور ارائه داده ایم.

حسن رضانیا بیان کرد: موضوع اینترنت هم محدود سازی و هم آزاد سازی در حوزه اخیتار ما نیست و با توجه به درخواست ما خود شورای امنیت ملی در این  رابطه تشخیص می دهد.

رضا نیا با بیان اینکه محدودسازی برای کل کشور در نظر گرفته شده و تا آرام شدن فضا ممکن است این روند ادامه دار باشد گفت: به علت جو مناسب همدان ما پیشنهاد رفع محدودیت را پیگیری می کنیم که کسب و کارها نیز متضرر نشوند.
وی با بیان اینکه سیاستی که شورای امنیت کشور تشخیص می دهد قابل احترام است،گفت: فضای کلان استان را امنیت ملی رصد می کند تا وضعیت هر استان را بسنجد.

همچنین در ادامه پیگیری ها با تماس های مکرر با اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات و پاس کاری های در بخش های مختلف اداری که میزان خسارت وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی و اپراتورهای تلفن همراه را جویا شدیم متأسفانه متوجه شدیم هیچ اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد و از طرفی اتحادیه رایانه ای همدان نیز آماری از ضرری که به کسب و کارها در این چند روز متحمل شده اند را در اختیار ندارند.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی